lengte stuurpen
Volgens het magazin TOUR dit:
Met handen op het rechte deel van het stuur is de voornaaf zichtbaar ACHTER het stuur.
Met de handen op de remgrepen is de voornaaf niet te zien.
Met de handen onder in de beugel is de voornaaf vóór het stuur te zien.
Deze aanbevelingen zijn geen wet van Meden en Perzen , maar een hulp bij het afstellen van het zadel en lengte van de voorbouw bepalen.
Met handen op het rechte deel van het stuur is de voornaaf zichtbaar ACHTER het stuur.
Met de handen op de remgrepen is de voornaaf niet te zien.
Met de handen onder in de beugel is de voornaaf vóór het stuur te zien.
Deze aanbevelingen zijn geen wet van Meden en Perzen , maar een hulp bij het afstellen van het zadel en lengte van de voorbouw bepalen.
Autografo Fausto Coppi originale! @ Pavia, augustus 1955
Quoten: Origineel geplaatst door Marconi op 17 Juli 2005
Volgens het magazin TOUR dit:
Met handen op het rechte deel van het stuur is de voornaaf zichtbaar ACHTER het stuur.
Met de handen op de remgrepen is de voornaaf niet te zien.
Met de handen onder in de beugel is de voornaaf vóór het stuur te zien.
Deze aanbevelingen zijn geen wet van Meden en Perzen , maar een hulp bij het afstellen van het zadel en lengte van de voorbouw bepalen.
Handige tip! Weet iemand of er nadelige gevolgen zijn van een te korte of te lange zit??
postamble();
Volgens het magazin TOUR dit:
Met handen op het rechte deel van het stuur is de voornaaf zichtbaar ACHTER het stuur.
Met de handen op de remgrepen is de voornaaf niet te zien.
Met de handen onder in de beugel is de voornaaf vóór het stuur te zien.
Deze aanbevelingen zijn geen wet van Meden en Perzen , maar een hulp bij het afstellen van het zadel en lengte van de voorbouw bepalen.
Handige tip! Weet iemand of er nadelige gevolgen zijn van een te korte of te lange zit??
postamble();
-
twijfelaar
- Forum-lid
- Berichten: 137
- Lid geworden op: 24 mar 2005 14:40
Quote: Origineel geplaatst door Marconi op 17 Juli 2005
Volgens het magazin TOUR dit:Met handen op het rechte deel van het stuur is de voornaaf zichtbaar ACHTER het stuur.Met de handen op de remgrepen is de voornaaf niet te zien.Met de handen onder in de beugel is de voornaaf vóór het stuur te zien.Deze aanbevelingen zijn geen wet van Meden en Perzen , maar een hulp bij het afstellen van het zadel en lengte van de voorbouw bepalen.
heerlijk om dit te weten...
ik twijfel (tiens, hoe zou dat komen) al sedert ik mijn fiets heb of mijn stuurpen lang genoeg is... en wat blijkt... alles klopt netjes...
Prachtig.
t gevoel was al prima vond ik (absoluut geen sportieve zit en soms toch nog wel last als ik mijn laptop in mijn rugzak meesleur, maar dat ligt denk ik niet zozeer aan de zithouding) maar als dan nog eens zo een truukje uitkomt is het wel heel leuk.
Volgens het magazin TOUR dit:Met handen op het rechte deel van het stuur is de voornaaf zichtbaar ACHTER het stuur.Met de handen op de remgrepen is de voornaaf niet te zien.Met de handen onder in de beugel is de voornaaf vóór het stuur te zien.Deze aanbevelingen zijn geen wet van Meden en Perzen , maar een hulp bij het afstellen van het zadel en lengte van de voorbouw bepalen.
heerlijk om dit te weten...
ik twijfel (tiens, hoe zou dat komen) al sedert ik mijn fiets heb of mijn stuurpen lang genoeg is... en wat blijkt... alles klopt netjes...
Prachtig.
t gevoel was al prima vond ik (absoluut geen sportieve zit en soms toch nog wel last als ik mijn laptop in mijn rugzak meesleur, maar dat ligt denk ik niet zozeer aan de zithouding) maar als dan nog eens zo een truukje uitkomt is het wel heel leuk.
Quoten: Origineel geplaatst door C a s r a n op 16 Juli 2005
Is hier iemand die iets meer van "fietspositie" afweet die me kan uitleggen waarom bijna alle sprinter voor lange stuurpennen (vaak 130mm) kiezen? Of is dit om een kleinere (stijvere en lagere?) kader erbij te kunnen hebben?
Ik rijd op een voormalige fiets van Savoldelli (Dogma). Bij deze fiets is de bovenbuis 2 cm langer dan bij het standaard ('confectie') model. Paolo had bovendien een stuurpen van 14 cm laten monteren. Het is dus niet altijd om een kleiner kader te kunnen gebruiken. Voor Paolo was het vooral belangrijk om in de afdaling heel aerodynamisch te kunnen zitten want bij snelheden boven 120 km/h wil je niet te veel wind vangen en wel je geen nerveuze fiets onder je bibs hebben.
Ik heb die 14 cm pen overigens vervangen door een 10 cm.
Is hier iemand die iets meer van "fietspositie" afweet die me kan uitleggen waarom bijna alle sprinter voor lange stuurpennen (vaak 130mm) kiezen? Of is dit om een kleinere (stijvere en lagere?) kader erbij te kunnen hebben?
Ik rijd op een voormalige fiets van Savoldelli (Dogma). Bij deze fiets is de bovenbuis 2 cm langer dan bij het standaard ('confectie') model. Paolo had bovendien een stuurpen van 14 cm laten monteren. Het is dus niet altijd om een kleiner kader te kunnen gebruiken. Voor Paolo was het vooral belangrijk om in de afdaling heel aerodynamisch te kunnen zitten want bij snelheden boven 120 km/h wil je niet te veel wind vangen en wel je geen nerveuze fiets onder je bibs hebben.
Ik heb die 14 cm pen overigens vervangen door een 10 cm.
WARNING! Post may contain irony. Discontinue reading if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure.
-
twijfelaar
- Forum-lid
- Berichten: 137
- Lid geworden op: 24 mar 2005 14:40
Quote: Origineel geplaatst door C a s r a n op 16 Juli 2005
Is hier iemand die iets meer van "fietspositie" afweet die me kan uitleggen waarom bijna alle sprinter voor lange stuurpennen (vaak 130mm) kiezen? Of is dit om een kleinere (stijvere en lagere?) kader erbij te kunnen hebben?
ik twijfel of dit veel te maken heeft met de aerodynamiek. Tijdens een spurt sta je toch meestal op je trappers, niet??
Ik denk eerder dat het iets te maken heeft met de manier van sturen.
Misschien kun je met een wat langere stuurpen beter in de gaatjes duiken?? Je hebt per slot een langere hefboom dus mag je meer reactie verwachten van je wiel bij eenzelfde beweging.
Of andere mogelijkheid. Wanneer je op je trappers staat kom je vaak meer naar voor met je zwaartepunt. Met een lange stuurpen blijft dat zwaartepunt ver genoeg van je stuur af en heb je voldoende ruimte over om te bewegen.
Ik hou het op dat eerste.
Voor één iets is die langere stuurpen zelfs een nadeel volgens mij.
Tijdens die laatste sprong in en spurt kom je met een kortere stuurpen theoretisch net iets verder met de voorrand van je band dan met een lange stuurpen (t verschil in lengte van je stuurpen om precies te zijn). Je armen zijn maximaal gestrekt bij zowel korte als lange stuurpen, dan is je band dus iets verder bij korte.
Is hier iemand die iets meer van "fietspositie" afweet die me kan uitleggen waarom bijna alle sprinter voor lange stuurpennen (vaak 130mm) kiezen? Of is dit om een kleinere (stijvere en lagere?) kader erbij te kunnen hebben?
ik twijfel of dit veel te maken heeft met de aerodynamiek. Tijdens een spurt sta je toch meestal op je trappers, niet??
Ik denk eerder dat het iets te maken heeft met de manier van sturen.
Misschien kun je met een wat langere stuurpen beter in de gaatjes duiken?? Je hebt per slot een langere hefboom dus mag je meer reactie verwachten van je wiel bij eenzelfde beweging.
Of andere mogelijkheid. Wanneer je op je trappers staat kom je vaak meer naar voor met je zwaartepunt. Met een lange stuurpen blijft dat zwaartepunt ver genoeg van je stuur af en heb je voldoende ruimte over om te bewegen.
Ik hou het op dat eerste.
Voor één iets is die langere stuurpen zelfs een nadeel volgens mij.
Tijdens die laatste sprong in en spurt kom je met een kortere stuurpen theoretisch net iets verder met de voorrand van je band dan met een lange stuurpen (t verschil in lengte van je stuurpen om precies te zijn). Je armen zijn maximaal gestrekt bij zowel korte als lange stuurpen, dan is je band dus iets verder bij korte.
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Het gaat puur op de aerodynamica en dan misschien niet zo zeer om de sprint zelf, maar om de finale van de wedstrijd. Iemand die misschien het snelste is, maar in de km voor de streep te veel moeite moet doen is totaal gezien. Een wegsprint wordt niet alleen tijdens de laatste 200 meter beslist, de km's er voor zijn van cruciaal belang.
Quoten: Origineel geplaatst door twijfelaar op 26 Juli 2005
ik twijfel of dit veel te maken heeft met de aerodynamiek. Tijdens een spurt sta je toch meestal op je trappers, niet??
En toch moet je dit zo aerodynamisch mogelijk doen, met je kop omlaag. Tom Steels zei hoe hij in de windtunnel even testte wat het geeft als je rechtop gaat zitten: "je staat gewoon stil", zei ie... om maar een idee te geven hoe dom het is té vroeg je handen omhoog te steken, hé Erik Zabel.
ik twijfel of dit veel te maken heeft met de aerodynamiek. Tijdens een spurt sta je toch meestal op je trappers, niet??
En toch moet je dit zo aerodynamisch mogelijk doen, met je kop omlaag. Tom Steels zei hoe hij in de windtunnel even testte wat het geeft als je rechtop gaat zitten: "je staat gewoon stil", zei ie... om maar een idee te geven hoe dom het is té vroeg je handen omhoog te steken, hé Erik Zabel.
www.pieterdeneve.com | Facebook: www.facebook.com/pieterdeneve
- gelieve geen PMs te sturen, worden niet gelezen of beantwoord; mailen kan altijd -
- gelieve geen PMs te sturen, worden niet gelezen of beantwoord; mailen kan altijd -
Quoten: Origineel geplaatst door C a s r a n op 26 Juli 2005
Tom Steels zei hoe hij in de windtunnel even testte wat het geeft als je rechtop gaat zitten: "je staat gewoon stil", zei ie... om maar een idee te geven hoe dom het is té vroeg je handen omhoog te steken, hé Erik Zabel.
Bidons zijn ook onaërodynamisch, die heb je liever niet bij je in de sprint
Tom Steels zei hoe hij in de windtunnel even testte wat het geeft als je rechtop gaat zitten: "je staat gewoon stil", zei ie... om maar een idee te geven hoe dom het is té vroeg je handen omhoog te steken, hé Erik Zabel.
Bidons zijn ook onaërodynamisch, die heb je liever niet bij je in de sprint
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"
Quoten: Origineel geplaatst door Scepticus op 26 Juli 2005
Bidons zijn ook onaërodynamisch, die heb je liever niet bij je in de sprint
Kan je voor andere doeleinden gebruiken.
Over aerodynamica van bidons, wist Bert Roesems vorige week in Tour 2005 te zeggen dat uit windtunneltesten gebleken is dat een tijdritfiets mét bidonhouder (zonder bidon) aerodynamischer is dan een zonder. Dus, als je voor een korte tijdrit toch geen bidon meeneemt, laat die bidonhouder zitten en schroef er hem niet af!
Bidons zijn ook onaërodynamisch, die heb je liever niet bij je in de sprint
Kan je voor andere doeleinden gebruiken.
Over aerodynamica van bidons, wist Bert Roesems vorige week in Tour 2005 te zeggen dat uit windtunneltesten gebleken is dat een tijdritfiets mét bidonhouder (zonder bidon) aerodynamischer is dan een zonder. Dus, als je voor een korte tijdrit toch geen bidon meeneemt, laat die bidonhouder zitten en schroef er hem niet af!
www.pieterdeneve.com | Facebook: www.facebook.com/pieterdeneve
- gelieve geen PMs te sturen, worden niet gelezen of beantwoord; mailen kan altijd -
- gelieve geen PMs te sturen, worden niet gelezen of beantwoord; mailen kan altijd -
ik twijfel of dit veel te maken heeft met de aerodynamiek. Tijdens een spurt sta je toch meestal op je trappers, niet??
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
Nou, Twijfelaar, ik zie de meeste spurts toch in het zadel gebeuren m.u.v. de laatste jump waar de sprinters hun fiets onder hun kont vandaan naar voren schuiven om nog een paar cm te winnen. Dus wat je schrijft dat je meestal op je trappers staat lijkt mij niet juist.
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
Nou, Twijfelaar, ik zie de meeste spurts toch in het zadel gebeuren m.u.v. de laatste jump waar de sprinters hun fiets onder hun kont vandaan naar voren schuiven om nog een paar cm te winnen. Dus wat je schrijft dat je meestal op je trappers staat lijkt mij niet juist.
Autografo Fausto Coppi originale! @ Pavia, augustus 1955
-
bike_add1ct
- Forum-lid
- Berichten: 3324
- Lid geworden op: 06 apr 2004 15:33
Nou Marconi, dan kijk je toch naar de verkeerde sprints (Savoldelli <> Arvesen bv). Een Boonen, McEwen, Petacchi leggen allen de laatste ca 200m uit het zadel af.
