Van simpele km-tellers tot vermogensmeters en GPS

SRM - Schoberer Rad Messtechnik

casran
Forum-lid HC
Berichten: 7006
Lid geworden op: 12 jun 2005 16:19

casran 21 nov 2005 15:31

 
Quoten: Origineel geplaatst door Amclassic-fan op 21 November 2005

Ik denk dat je nog de beste kans voor een tweede hands srm hebt in de triahtlon wereld. Daar worden ze meer gebruikt dan in de wielrennerij.


In het Duitse triatlon misschien, maar je onderschat hoe SRM in een mum van tijd ingeburgerd geraakt is in het wielrennen de laatste jaren. Alle QuickStep-renners kunnen over een beschikken, ik ken tal van renners (profs en niet-profs) die een eigen systeem hebben, dan ook volledig T-Mobile, CSC, Discovery, Liberty Seguros, Nürnberger, etc.  SRM werkt al van reeds begin de jaren '90 met de Amerikaanse wielerfederatie, en zo was niemand minder dan Lance Armstrong een van de eersten om ermee te rijden (Armstrong stond ook aan de start van Shimano's STI shifting).
Hier verkent Armstrong de Tour in mei 1999, mét SRM en een oudere versie van de Powercontrol (wrslk de III of IV).
  
Even het lijstje van de SRM-website (bijlange niet volledig en up-to-date):R. Aldag, L. Armstrong, A. Baffi, F. Baldato, F. Ballerini, M. Bartoli, I. Basso, A. Beikirch, R. Berner, P. Bettini, A. Capellotto, M. Cipollini, L. van Moorsel, L. Dufaux, C. Evans, B. Hamburger, B. Heeb, D. Hondo, S. Henrix, J. Heppner, K. Hundertmarck, J. Jaksche, P. Jonker, B. Julich, P. Lino, F. Luperini, C. Pearce, R. Petito, P. Richard, P. Roßner, J. Schaffrath, T. Schmidt, M. Sciandri, C. Sheehan, N. Stadler, T. Steels, S. Steinweg, L. Teutenberg, S. Teutenberg, G. Totschnig, J. Ullrich, F. Vandenbroucke, P. Van Petegem, F. Vanzella, B. Veldkamp, M. Villa, S. Wesemann, A. Winokurow, E. Zabel, B. Zberg
   http://www.srm.de/englisch/untern_kunden.html
Gisteren zag ik zelfs een beeld van Bart Wellens voor de veldrit in Asper-Gavere met een Dura-Ace SRM op de (trainings)crosser. Ik denk dat enkel Christian Heule het tot nogtoe actief in de cross gebruikt had.
Voorbeeld uit de triatlon is de winnaar van de IronMan Hawaii dit jaar, Faris Al-Sultan (kom ik later nog op terug). Hieronder zie je de Nieuw-Zeelandse triatleet Cameron Brown in competitie met SRM; bemerk dat hij, net als ik, links een Record carbon crank nam (de linkse SRM crank heeft immers geen nut voor de meting).

Een van de nieuwste coole gadgets is de SRM Telemetrie. Daarmee worden de SRM-gegevens van op de fiets van de renner live (!) doorgestuurd via een GPRS-verbinding (die verbindingsapparatuur wordt als een zadeltasje onder het zadel gemonteerd). Zo kan je tijdens de Tour soms rechtstreeks zien welk vermogen een bepaalde renner trapt, welke trapfrequentie, hartslag, etc.Riis gebruikt dit bv. om met Basso te gaan trainen: Bjarne zit op de scooter en Ivan Basso rijdt achter hem aan, terwijl ook Riis Basso's gegevens kan aflezen op z'n dashboard.
Hier installeert Uli Schoberer (de uitvinder en baas van SRM, een aimabel man overigens) zo'n telemetrie-systeempje bij Gilberto Simoni (die met de Cannondale SI SRM rijdt):
   
Quoten: Origineel geplaatst door Ilko op 21 November 2005

Casran, ben je met deze manier van tapen (lengterichting op je onderbuis) niet bang dat je tape na verloop van tijd kan loslaten? Kan een hoop ellende opleveren. Verder is het misschien mieren**kerij, maar het zoveel wikkelen van de kabel van de snelheidssensor maakt het wel gevoelig voor storing (flux principe). Ik heb geen ervaring met fietscomputerkabels, maar in de audio is dat echt funest!


Het tapen baart me weinig zorgen. Voldoende controleren bij het poetsen van de fiets en af en toe een nieuwe tape leggen (is gauw gedaan). Het is ook de manier hoe SRM het zélf aanraadt en ook Cameron Brown (foto hierboven deed het zo); Armstrong werkte nog met enkele plastic stripjes."Of je kan de kabels ín het frame leggen", zei een SRM-medewerker mij, "en we willen het gerust zelf voor je doen". Nee bedankt! Het is wel de manier hoe SRM enkele Giant-frames voor T-Mobile verzorgd heeft, waarbij ze de snelheidssensor in de chainstay (buis evenweidig met de ketting) staken en de kabeltjes vooruit getrokken hebben met een magneet...
Het flux principe is me bekend (heb toch iéts onthouden van die lessen vroeger) en 'k heb het me wel 'ns afgevraagd. Voorlopig geen storingen... als er problemen zijn, zou ik ook naar SRM kunnen bellen (en bv. kabeltje laten inkorten). Bedankt voor de opmerking, zal er attent op zijn.
 
www.pieterdeneve.com | Facebook: www.facebook.com/pieterdeneve
- gelieve geen PMs te sturen, worden niet gelezen of beantwoord; mailen kan altijd -

Gebruikersavatar
wesley
Forum-lid
Berichten: 1450
Lid geworden op: 06 nov 2005 19:19

Gebruikersavatar wesley 21 nov 2005 18:19

Casran, erg goede uitleg van je montage!! Hier kunnen andere mensen echt nog wat aan hebben!!
Het moet idd wel een fout van jou zijn, want SRM zal zoiets echt niet over het hoofd zien. Inmiddels al wat nieuws erover?

Ik ben benieuwd naar je verdere ervaringen.

sjezer
Forum-lid
Berichten: 1149
Lid geworden op: 03 aug 2005 08:14

sjezer 21 nov 2005 20:20

Misschien off topic, maar heb je ook ervaring met andere "SRM" achtige meetapparatuur zoals de Polar Power Output en het apparaat dat Phonak gebruikt (met aparte achternaaf)? De Polar lijkt mij redelijk eenvoudig en toch redelijk nauwkeurig. Daar staat Polar toch om bekend....

trekoclv
Forum-lid
Berichten: 632
Lid geworden op: 27 dec 2004 12:58

trekoclv 21 nov 2005 20:52

Quoten: Origineel geplaatst door sjezer op 21 November 2005

Misschien off topic, maar heb je ook ervaring met andere "SRM" achtige meetapparatuur zoals de Polar Power Output en het apparaat dat Phonak gebruikt (met aparte achternaaf)? De Polar lijkt mij redelijk eenvoudig en toch redelijk nauwkeurig. Daar staat Polar toch om bekend....

powertap
Trek OCLV<br>
homepage: http://www.freewebs.com/rolfsleddens/" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 21 nov 2005 22:01

Ik heb bijna ervaring met mijn Powertap. Volgend weekend zal m'n 1e training ermee zijn, ik ben benieuwd.
De Polar output kit is weggegooid geld naar mijn mening als je echt met vermogen wil gaan trainen. Hij heeft een nauwkeurigheid van minder dan 10% volgens polar, maar vaak is 15% realistischer. Terwijl mijn Powertap en Casran z'n SRM op 2% zitten. Ook een nadeel van de Polar is het aantal keer dat het vermogen wordt bepaald, dat is veel lager dan bij srm en powertap. En als 3e nadeel is de hoge tijd tussen de momenten dat data wordt opgeslagen bij Polar, zo uit me hoofd zeg ik dat dat 10 seconde als laagste is. Tegen 1 seconde bij de andere 2
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

sjezer
Forum-lid
Berichten: 1149
Lid geworden op: 03 aug 2005 08:14

sjezer 21 nov 2005 22:32

Bij de powertap heb je toch een achterwiel nodig met de powertap naaf, of niet? Wat kostte het systeem als ik vragen mag...

casran
Forum-lid HC
Berichten: 7006
Lid geworden op: 12 jun 2005 16:19

casran 22 nov 2005 00:08

Quoten: Origineel geplaatst door Wesley op 21 November 2005

Casran, erg goede uitleg van je montage!! Hier kunnen andere mensen echt nog wat aan hebben!!Het moet idd wel een fout van jou zijn, want SRM zal zoiets echt niet over het hoofd zien. Inmiddels al wat nieuws erover?Ik ben benieuwd naar je verdere ervaringen.


Wel, vanavond werd ik opgehaald door een vriend van me die al langer SRM gebruikt. Ik stak m'n fiets in z'n koffer... en daarin stond nog 3 fietsen met SRM-afmontage. We hebben er samen even naar gekeken en het sensortje nog dichter bij de SRM-schijf gezet (na telefoontje naar dé SRM-kenner in België, een vriend van Uli Schoberer), maar dit gaf nog niets. Bizar, wél trapfrequentie, geen vermogen; ik heb morgen met die man afgesproken en we bekijken het even. Desnoods moet de crank terug naar Duitsland.
Beetje jammer, maar we zien wel... SRM staat er om bekend een hele goede service te hebben: eenmaal je een systeem hebt, is alle onderhoud, reparatie en revisie naderhand geen probleem (zie ook de nieuwe Powercontrol die ik vorige week kreeg).
 
www.pieterdeneve.com | Facebook: www.facebook.com/pieterdeneve
- gelieve geen PMs te sturen, worden niet gelezen of beantwoord; mailen kan altijd -

casran
Forum-lid HC
Berichten: 7006
Lid geworden op: 12 jun 2005 16:19

casran 22 nov 2005 00:21

Quoten: Origineel geplaatst door sjezer op 21 November 2005

Misschien off topic, maar heb je ook ervaring met andere "SRM" achtige meetapparatuur zoals de Polar Power Output en het apparaat dat Phonak gebruikt (met aparte achternaaf)? De Polar lijkt mij redelijk eenvoudig en toch redelijk nauwkeurig. Daar staat Polar toch om bekend....


Ik kan me wat aansluiten bij wat Amclassic-fan zegt. Bekijk eens de topic SRM, waar een mooi overzichtstabelletje staat dat alle vermogensmeters vergelijkt; enkel Ergomo is er niet in opgenomen:http://www.fiets.nl/forum/display_topic ... readPage=1
Het principe waarmee SRM het vermogen meet, lijkt me veruit het meest nauwkeurig. Bij PowerTap heb ik nog mijn scepsis.Ook een mooi produkt is de nieuwe (niet de oude versie) Ergomo, die binnenin het bracket meet; deze kost zo'n 1200 euro (kan dit opzoeken; heeft nog geen verdeler in de Benelux, maar ik kan je in contact met de Europese leverancier brengen) en je hebt er een betrouwbaar produkt met mooie software voor (meetsysteem moet wel iets onderdoen voor SRM).


Ik heb nog geen ervaring met de Polar Power Output, maar dit produkt staat echt een stap onder de andere vermogensmeters (ook in prijs). Het is leuk als je over een langere periode je gemiddeld vermogen wil bednaderen, maar om instant je exacte vermogen te weten is ie niet precies genoeg.Ik ga dit binnenkort wel uittesten en zal er ook feedback van publiceren (een overleden vriend van me had dit en z'n vader gaat er me laten mee rijden); zal op mijn tijdritfiets komen.
 
www.pieterdeneve.com | Facebook: www.facebook.com/pieterdeneve
- gelieve geen PMs te sturen, worden niet gelezen of beantwoord; mailen kan altijd -

sjezer
Forum-lid
Berichten: 1149
Lid geworden op: 03 aug 2005 08:14

sjezer 22 nov 2005 08:54

Ben hier wel nieuwsgierig naar. Ben dol op eigen geproduceerde "fietsdata". Als hobbyfietser is SRM te duur, Polar is te doen.

sjezer
Forum-lid
Berichten: 1149
Lid geworden op: 03 aug 2005 08:14

sjezer 22 nov 2005 14:28


Hou ons hier aub ook van op de hoogte, is interessant om de 2 aparte apparaten langs elkaar te zien..
 
Quoten: Origineel geplaatst door Amclassic-fan op 21 November 2005



Ik heb bijna ervaring met mijn Powertap. Volgend weekend zal m'n 1e training ermee zijn, ik ben benieuwd.
De Polar output kit is weggegooid geld naar mijn mening als je echt met vermogen wil gaan trainen. Hij heeft een nauwkeurigheid van minder dan 10% volgens polar, maar vaak is 15% realistischer. Terwijl mijn Powertap en Casran z'n SRM op 2% zitten. Ook een nadeel van de Polar is het aantal keer dat het vermogen wordt bepaald, dat is veel lager dan bij srm en powertap. En als 3e nadeel is de hoge tijd tussen de momenten dat data wordt opgeslagen bij Polar, zo uit me hoofd zeg ik dat dat 10 seconde als laagste is. Tegen 1 seconde bij de andere 2


Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 23 nov 2005 13:27

Powertap meet met dezelfde techniek het vermogen als de SRM en ergomo. Er zitten metalen strookje op metaal gelijmd. Door de minieme verbuiging of uitrekking van het metaal verandert de weerstand van het rekstrookje. Doordat de eigenschappen van het metaal bekend zijn en de hefbomen en dergelijke, kan de cpu het vermogen uitrekenen.
Enkel Polar Power Output kit werkt niet met deze zogenaamde "Strain Gauges". Polar kijkt naar het trillen van de ketting in verticale richting. Het idee daarachter is dat als je meer vermogen levert de ketting strakker staat en dus de amplitude van de slingeringen in de ketting lager is. En ook de trillingstijd anders is volgens mij. Deze methode van meten is veel minder nauwkeurig, omdat je beinvloeding hebt van buitenaf. Ook moet het systeem gecalibreerd worden, want de spanning die de achter-derailleur zet is maatgevend. Als de veer minder strak wordt meet je minder vermogen als je niet op nieuw zou calibreren.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

sjezer
Forum-lid
Berichten: 1149
Lid geworden op: 03 aug 2005 08:14

sjezer 26 nov 2005 12:26

Quoten: Origineel geplaatst door C a s r a n op 21 November 2005


Quoten: Origineel geplaatst door sjezer op 21 November 2005

Misschien off topic, maar heb je ook ervaring met andere "SRM" achtige meetapparatuur zoals de Polar Power Output en het apparaat dat Phonak gebruikt (met aparte achternaaf)? De Polar lijkt mij redelijk eenvoudig en toch redelijk nauwkeurig. Daar staat Polar toch om bekend....


Ik kan me wat aansluiten bij wat Amclassic-fan zegt. Bekijk eens de topic SRM, waar een mooi overzichtstabelletje staat dat alle vermogensmeters vergelijkt; enkel Ergomo is er niet in opgenomen:http://www.fiets.nl/forum/display_topic ... readPage=1
Het principe waarmee SRM het vermogen meet, lijkt me veruit het meest nauwkeurig. Bij PowerTap heb ik nog mijn scepsis.Ook een mooi produkt is de nieuwe (niet de oude versie) Ergomo, die binnenin het bracket meet; deze kost zo'n 1200 euro (kan dit opzoeken; heeft nog geen verdeler in de Benelux, maar ik kan je in contact met de Europese leverancier brengen) en je hebt er een betrouwbaar produkt met mooie software voor (meetsysteem moet wel iets onderdoen voor SRM).


Ik heb nog geen ervaring met de Polar Power Output, maar dit produkt staat echt een stap onder de andere vermogensmeters (ook in prijs). Het is leuk als je over een langere periode je gemiddeld vermogen wil bednaderen, maar om instant je exacte vermogen te weten is ie niet precies genoeg.Ik ga dit binnenkort wel uittesten en zal er ook feedback van publiceren (een overleden vriend van me had dit en z'n vader gaat er me laten mee rijden); zal op mijn tijdritfiets komen.
 

C A S R A N, kun je 'ns kijken wat dit apparaat gaat kosten. Heb zelf gemaild met de fabrikant (link via site), maar ze zijn niet zo heel snel met informatie af geven. Ik kan ook niet zien of de Ergomo geleverd wordt met de carbon cranks van de foto. Die zien er gaaf uit en zouden niet misstaan op mijn Trek Andromeda...

Plaats reactie