Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Etiquette op de fiets

gurb
Forum-lid

Gebruikersavatar gurb 05 dec 2005 19:58

Grappig dat bijna iedereen hier op het forum tegenmoetkomers groet, maar dat er nooit wordt teruggegroet; zijn de forummers dan toch socialer of is er wat anders aan de hand?

scottwilko
Forum-lid HC

scottwilko 05 dec 2005 20:20

Quote: Origineel geplaatst door Gurb op 05 December 2005
Grappig dat bijna iedereen hier op het forum tegenmoetkomers groet, maar dat er nooit wordt teruggegroet; zijn de forummers dan toch socialer of is er wat anders aan de hand?

Heeft in fiets ook al eens gestaan. Wielrenners groeten elkaar bijna niet op de weg, maar je moet eens met de mtb in het bos gaan rijden, je weet niet wat je overkomt echt iedereen groet.(of zou dat komen daar je in het bos sneller hulp nodig hebt met pech)

cascarsi
Forum-lid

cascarsi 05 dec 2005 22:04

ik heb ooit eens gehad dat ik na een uurtje de mtbroute in berlicum naar huis fietste. En dat is ong half uurtje fietsen als je gewoon nomaal tempo fietst. Maar ik was van plan om een nieuw record te vestigen. Dus ik op de mtb tege de 40 naar huis(omstandigheden waren goed)  ga ik een wielrenner voorbij en die ging in me wiel zitten. Na 10 min fietsen kwamen we iemand tege die de zelfde shirt aanhad als de wielrenner die in m'n wielen zat en ik hoorde hum nog zeggen kom erbij dit gaat hard. Toen kwamen we op een rechte stuk aan en ik versnelde nog ene keer want ik was niet van plan om ze uit me wiel te rijden maar om ene nieuw record neer te zetten. Kijk ik na een kwartier om en ik zag al dat er 1 begon te lossen en dat degene achter hem nog de sprong probeerde te wagen. Weer 5 min later keek ik nog eens om of ze een keer wilden overnemen en toen zag ik in de verte de wielrenners nog fietsen.
ook ooit een keer gehad dat ik een heuvel in groesbeek(met de mtb) op wilde knallen. In het begin haalde ik al een groep wielrenners in en 2 ervan gingen in m'n wiel zitten en ik naar boven knallen en net voor de top ging er 1 mij voorbij. Dat was wel zuur.
en wat begroeten betreft doe ik het zelf ook niet altijd. Licht maar net af van de situatie
pijn is een emotie<br>
emotie kun je uischakelen

arjanh
Forum-lid

arjanh 05 dec 2005 22:08

Ik heb gemerkt dat het aantal fietsers dat groet nu (in de winter) groter is dan in de zomer. Kwestie van een beetje respect voor elkaar en/of gedeeld leed vanwege de tegen het vriespunt lopende temperaturen vermoedelijk.
Ik groet eigenlijk altijd, zoals ik ook doe op de motor. Vergis me nog wel eens en groet vanaf mijn fiets motorrijders ;-)

jimbo
Forum-lid

jimbo 05 dec 2005 22:26

Ach zolang je maar de juiste helm opzet!
CC, agr 100; limo 100

swind
Forum-lid

swind 05 dec 2005 22:43

Quoten: Origineel geplaatst door ArjanH op 05 December 2005

Ik heb gemerkt dat het aantal fietsers dat groet nu (in de winter) groter is dan in de zomer. Kwestie van een beetje respect voor elkaar en/of gedeeld leed vanwege de tegen het vriespunt lopende temperaturen vermoedelijk.
Ik groet eigenlijk altijd, zoals ik ook doe op de motor. Vergis me nog wel eens en groet vanaf mijn fiets motorrijders ;-)

Dat heb ik ook gehad toen ik net mijn autorijbewijs gehaald had . Ik heb eerst mijn motorrijbwijs gehaald en 3 jaar later mijn autorijbwijs. De eerste paar keer in de auto bleef ik ook zwaaien naar motorrijders.
Als ie gaar is kom ik terug

ted038
Forum-lid

ted038 06 dec 2005 00:13

Heb er geen probleem mee als men bij mij komt fietsen als ik alleen fiets , effe gewoon hey of zo zeggen en ernaast komen fietsen voor een praatje en/of kop over kop gaan rijden.
of als we met de club fietsen en er mensen komen aansluiten of ingehaalden blijven hangen,  is ook nooit een probleem. We zijn dan ook geen wedstrijdclub, maar meer een tourclub, wellicht dat dat scheelt. tussen ons clubje in komen fietsen gebeurd vaak niet, of het moet een bekende zijn die met een bepaald persoon even een praatje wil maken ...
Wat ik wel "haat" is dat als ik alleen fiets, en ik haal iemand in of iemand komt vanuit achteren aangesloten, dan in mijn wiel gaat zitten uitrusten (vaak zonder iets te zeggen, weet vrij gauw al hoe laat het is), om na een tijdje eruit te springen en weg te demarreren ....  als ik het red, zet ik alles op alles om de rest van zijn rit in zijn wiel te gaan zitten (zolang hij/zij op mijn geplande route blijft dan ;) en het tempo lekker blijft) 
Maar toegegeven, heb dan ook een postuur waarmee ik iedereen erg goed uit de wind kan houden, als iemand het zwaar heeft tijdens een clubtocht worden deze vaak in mijn wiel neergezet  

cor01
Forum-lid

cor01 06 dec 2005 00:39

Het valt me op zondagmorgen   op dat wandelaars en hardlopers je wel vaak vriendelijk groeten.....
In principe groet ik elke collega fietser die ik tegen kom....ook ATB'ers ......! Mijn verontschuldigingen als ik eens een keer iemand niet zie en dus niet terug groet.
@Cascarsi: Ik was het niet hoor die in de buurt van Berlicum in je wiel kwam zitten.....en als ik het wel was geweest had je al snel niet meer achterom hoeven kijken.....maar in de verte voor je uit moeten turen.....
"Afstappen is geen optie"

bike_add1ct
Forum-lid

bike_add1ct 06 dec 2005 03:43

Ik kom altijd alleen maar tegemoetkomende fietsers tegen... NOOIT mensen waar ik mee zou kunnen fietsen... Maar fiets meestal toch met een groepje en als ik alleen fiets doe ik een gerichte training en bekommer ik niet zo om medefietsers. Groeten doe ik meestal wel (knikje).

speric
Forum-lid HC

speric 06 dec 2005 10:30

Quoten: Origineel geplaatst door Wesley op 05 December 2005

Quote: Origineel geplaatst door SpEric op 05 December 2005

Nog mooier wordt het dan als je bij een stoplicht komt en je er nog redelijk fris bij zit en de achtervolger vervolgens met de tong op straat aankomt, bijna kwijlend hahaha ..

Wat je trouwens kan doen als er iemand achter je kleeft en je hebt het liever niet, even heel uitgebreid een slok uit je bidon nemen en achter hem/haar gaan kleven! Koekie van eigen deeg geven !

dat is nu precies wat dus vervelend is bij sommige, die gaan dan ook ineens inhouden. Als ze dan melden, het gaat mij te hard en kan niet overnemen:  PRIMA.
Maar dan niks zeggen en een beetje laf er achter hangen en als ik omkijken ook een beetje suf naar achter kijken en gewoon niet overnemen.
Als dat gebeurt, dan wacht ik zolang dat als we nog maar 22-25 rijden hij er wel lang moet gaan. Beetje aan mijn schoen zitten enzo en dan maar met een spurt er langs > er op en erover ....
lekker dat fietsen, wanner wordt het weer goed weer ?

wegpiraat
Forum-lid

wegpiraat 06 dec 2005 12:39

vind het wel jammer, dat ik bijna niemand tegenkom. Het liefst zou ik dan iemand hebben waar ik me aan op kan trekken. vind het wel geinig dat spel van elkaar proberen te lossen.
maar nu ik gerichter ga trainen komt dat ook minder voor,al kostte het wel veel moeite toen ik laatst werd ingehaald tijdens een herstelritje van me. moest me nog meer inhouden, want ik had net ook twee knappe (was wel weer het voordeel van langzamer rijden, kon het goed zien) wandelde meiden ingehaald, en om dan ingehaald te worden.. .maar het lukte. (maar wel zuur, was juist een mooie situatie,en wanneer gebeurt zoiets nou, om die gast snoeihard voorbij te raggen)

stefanvd
Forum-lid

stefanvd 06 dec 2005 14:38

Het maakt me niks uit als er iemand in mijn wiel gaat zitten. Je bent toch zelf aan het trainen. Als hij vervolgens je voorbij sprint ga ik niet in zijn wiel zitten maar gewoon mijn eigen tempo verder. In iemands wiel gaan zitten uitrusten heb je toch niks aan?

Plaats reactie