Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Dom vraagje

ponsteen
Forum-lid

Gebruikersavatar ponsteen 28 apr 2006 01:02

Laatst hadden we toch een paar mensen met extreme BMI waarden van ongeveer 16. Gewoon eten, gewoon trainen, en dan toch 60 kg wegen bij 1 meter 90. Het bestaat.

markus
Forum-lid

markus 28 apr 2006 02:54

je kan met anorexia wel degelijk een top 10 klassement rijden in de tour... maar we vergeten het hele idee van sport en zijn alleen maar gefocust op het winnen. natuurlijk is winnen erg leuk en belangrijk, maar het is nou niet echt een geweldig goed voorbeeld als iemand wint omdat hij 10 kilo onder zn gewicht zit... en als dat van "nature" is dan ziet het lichaam er wel "normaler" en minder mager uit, daarmee bedoel ik dat het er niet zo eng uitziet, alsof de vellen los aan het lijf hangen. als jullie dit normaal vinden snap ik niet wat jullie tegen doping hebben...

speric
Forum-lid HC

speric 28 apr 2006 11:25

Quoten: Origineel geplaatst door markus op 28 April 2006

je kan met anorexia wel degelijk een top 10 klassement rijden in de tour... maar we vergeten het hele idee van sport en zijn alleen maar gefocust op het winnen. natuurlijk is winnen erg leuk en belangrijk, maar het is nou niet echt een geweldig goed voorbeeld als iemand wint omdat hij 10 kilo onder zn gewicht zit... en als dat van "nature" is dan ziet het lichaam er wel "normaler" en minder mager uit, daarmee bedoel ik dat het er niet zo eng uitziet, alsof de vellen los aan het lijf hangen. als jullie dit normaal vinden snap ik niet wat jullie tegen doping hebben...

ik heb inderdaad ook gelezen dat op deze manier sport bedrijven niet gezond is en je uiteindelijk dingen kan oplopen als diabetes e.d. en organen die uiteindelijk niet goed meer functioneren.
Maar dit zal meer gebeuren bij sporters met (te) weinig begeleiding. In dit geval zijn het natuurlijk de toppers die de eigenschappen hebben waardoor ze dit (aan) kunnen. En ik mag hopen dat het team het goed monitoort e.d. om evt schade te voorkomen.Zolang je je er oprecht lekker bij voelt ( hoe hoger het nivo, hoe moeilijker aan te geven) is het goed.

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 28 apr 2006 11:38

Waarom ik er weinig moeite mee heb? Omdat ik van mezelf weet als ik niet heel erg veel eet als ik veel train dat ik er dan op een gegeven moment ook zo uit zie als Hamilton. Rasmussen is dan wel weer een stapje verder.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

lazo
Forum-lid

lazo 28 apr 2006 11:47

Quoten: Origineel geplaatst door mensma op 27 April 2006

Hamilton is ook niet de dikste:

ge gaat me toch nie zegge dat hamilton van nature zo mager is waarschijnlijk zit die 20 kg onder zijn normale gewicht,dat merk je ook al wielrenners stoppen met hun carriere die worden bijna allemaal dik.Wil dus zegge dat die constant LIJNEN om mager te zijn,en dat moet ook anders kom je er niet,sommige zijn van nature graadmager maar meestal zijn die ook nie echt sterk he amclassic

sjezer
Forum-lid

sjezer 28 apr 2006 16:51

Vergeet niet dat afgetrainde profs in een grote ronde nog zeker 3 kg kunnen afvallen. Dat zijn gewoon reserves. Een prof met een vetpercentage van 10 komt vrijwel niet voor (Backstedt en Pieri misschien). Maar ik denk dat met de huidige begeleiding van de profs dit geen probleem is. Bekijk Tom Boonen eens. Hij heeft het bovenlijf van en bokser (bij wijze van). Maar dat heeft hij deels van moeder natuur gekregen. Hij heeft alleen de goede sport gevonden om met dit lichaam te presteren. Vroeger voetbalde ik. Voor mijn knieën geen succes, later ben ik duursporten gaan doen, dit is voor mijn lijf beter...

jimbo
Forum-lid

jimbo 28 apr 2006 21:20

Quote: Origineel geplaatst door markus op 28 April 2006

Natuurlijk kan je met anorexia geen 10 tien plaats rijden.Je blijft niet eens fatsoenlijk op een fiets zitten. Door het slechte eten raken die lui zwaar ondervoed en missen alle bouwstoffen die het lichaam nodig heeft. Dat is bij die profs echt niet het geval. Die hebben een heel uitgebalanceerd dieet anders zou alles ten koste gaan van spierkracht en uithoudingsvermogen. Je verkijkt jezelf op de magere massa van de knaap.
Kijk dan eens naar bodybuilders. Die hebben op het moment van hun piek zo weinig vet en tekort aan alles dan ze op het podium bijna van hun eigen vallen oa wegens vocht tekort. Als we het dan toch over ongezond hebben.

Als er al een probleem is dan zit het denk ik meer in de wannabees en copycats die zonder medische begeleiding hetzelfde willen kunnen.
CC, agr 100; limo 100

pantani
Forum-lid

pantani 28 apr 2006 21:31

Quoten: Origineel geplaatst door sjezer op 28 April 2006

Vergeet niet dat afgetrainde profs in een grote ronde nog zeker 3 kg kunnen afvallen. Dat zijn gewoon reserves. Een prof met een vetpercentage van 10 komt vrijwel niet voor (Backstedt en Pieri misschien).

Vergeet ULLRICH niet!
Is nu zoveel rond te doen!Zou 77kilo wegen!
Beste gewicht ooit van ULLRICH 73kilo in 2003!
il magnifico

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 28 apr 2006 21:35

Quoten: Origineel geplaatst door lazo op 28 April 2006

ge gaat me toch nie zegge dat hamilton van nature zo mager is waarschijnlijk zit die 20 kg onder zijn normale gewicht,dat merk je ook al wielrenners stoppen met hun carriere die worden bijna allemaal dik.Wil dus zegge dat die constant LIJNEN om mager te zijn,en dat moet ook anders kom je er niet,sommige zijn van nature graadmager maar meestal zijn die ook nie echt sterk he amclassic

Wat vind jij normaal gewicht? Zoals meer dan 50 van de bevolking rond loopt met een bierbuik voor zich?
Hij is echt niet zo maar 20 kg zwaarder, en tja 's winters zal ie misschien wel een paar kg zwaarder zijn, maar geen 10.
Ik ken genoeg wielrenners die stoppen en nauwelijks dikker worden. Tja zijn vast wel voorbeelden genoeg te vinden van wielrenners die dikker zijn geworden. Maar ook voorbeelden genoeg van wielrenners die daarna nog steeds hardstikke smal waren/zijn.
Nee dat weet ik, in een vlakke tijdrit kan ik het wel schudden tegen iemand die 10 kg meer weegt in de meeste gevallen. (dus 10 kg die voor een behoorlijk deel in beenspieren zit). Maar ondanks dat ik smal ben kan ik nog heel behoorlijk sprinten. Klimmen gaat me helemaal prima af. (Op hele stijle klimmen na als de Muur, daar hou ik niet echt van het, ligt me niet die dingen).
Afbeelding

dominic
Forum-lid

dominic 29 apr 2006 00:24

Quoten: Origineel geplaatst door Balenaar op 28 April 2006

Die Rasmussen is echt wel mager :d

volgens deze link is rasmussen 1m75 en weegt hij 59, dit is op de een of andere manier toch niet zo weinig
http://www.sportone.nl/sporter.php?id=502

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 29 apr 2006 00:59

Toen die foto werd gemaakt was ie volgens mij lichter als ik het me goed herrinner. M'n vader is ook 1m75 en weegt al jaren minder 60 kg, meestal 58 of zo iets. Gewoon een kwestie van smal gebouwd zijn en veel sporten, en dan is m'n pa nog een stuk breder (in vergelijking met andere Niet-wielrenners nog smal) dan Rasmussen in z'n bovenlichaam door veel zwemmen.
Afbeelding

Plaats reactie