Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Voldoende drinken

marky
Forum-lid

marky 01 jun 2006 13:08

Mijn ervaring is dat drinken uit een camelbak niet altijd even lekker is. Zeker niet als ie wat nieuwig is, zeg maar. Plain water dus zeker niet en dat tuitje al helemaal niet. Misschien is het handig om van tevoren in te schatten hoeveel geschikte hervulplaatsen je voor je bidons tegenkomt. Je kan ook altijd bij mensen aanbellen, neem je gewoon klein rugzakje mee met datgene dat je normaliter door t water gooit.
koelie joelie!

w0uter
Forum-lid

w0uter 01 jun 2006 13:11

Ik doe altijd het volgende: voor een fietstocht in de bergen (bijv. alpen 100 km. 50 klim kilometers) drink ik 0,75 liter. Ik neem 3 bidons van 0,75 liter mee. Ik fiets dan met de groep waar ik altijd mee op vakantie ga naar de berg toe waar we tegenop willen rijden. Halverwege de klim naar boven begin ik aan mijn laatste bidon. Boven heeft de rest nog niet of nauwelijks gedronken, dus dan giet ik wat water over zodat ik ruim een liter heb voor de terugweg. Ik kom dus op ruim drie liter uit, maar soms ook wel op vier. Let wel: meestal gaat de temperatuur richting dertig graden en we knallen alle bergen zo hard mogelijk omhoog. Ik drink dus veruit het meest van de hele groep. JE kan wel raden wie op de terugweg de rest op sleeptouw neemt...

Vorig jaar sprak ik met een bewegingswetenschapper die hier onderzoek naar deed. Hij vertelde dat als je dorst kreeg het al veel te laat was, je hebt dan (ook als je dan wel gaat drinken) een verlies van minimaal 2% en vaak meer.

dwangarbeider
Forum-lid

dwangarbeider 03 jun 2006 19:06

Ik begrijp niet wat het probleem is?
Is het zo erg om een paar keer te stoppen om bij te tanken?  Er zijn toch genoeg frisdrankautomaten en winkeltjes overal.
Als ik een lange training afwerk bij warm weer, rij ik gewoon door het centruml van het dichtstbijzijnde dorpje.  Altijd vind ik wel een plaats waar je drank kunt kopen.
Aanbellen bij wildvreemde mensen?  Dat is zeker voor hollanders?

rene1
Forum-lid

rene1 04 jun 2006 01:26

Quoten: Origineel geplaatst door dwangarbeider op 03 Juni 2006

Als ik een lange training afwerk bij warm weer, rij ik gewoon door het centruml van het dichtstbijzijnde dorpje.  Altijd vind ik wel een plaats waar je drank kunt kopen.

Waar laat je je fiets dan in de tussentijd?

jehe
Forum-lid

jehe 04 jun 2006 01:45

Als je met 2 of meer gaat gaan fietsen is het simpel, iemand blijft bij de fietsen staan en de rest kan om drank.
Als je alleen gaat gaan fietsen is het niet altijd zo leuk om je fiets buiten te laten staan, maar er staan op veel plaatsen gewoon drankautomaten.
anders bestaan er ook van die kleine slotjes, daarmee kun je je fiets rap sluiten en meestal zal je toch niet lang in de winkel zijn als je enkel wat drank nodig hebt

Plaats reactie