Pagina 2 van 5
Kruissnelheid verhogen
Geplaatst: 04 jul 2006 00:55
door rombaft
nog vergeten toevoegen, 't zijn dan nog duurtrainingen, dus met een niet zo hoge intensiteit.
ik heb het hier nog al gezegd, mensen denken omdat er op hun km/teller de lange tijd 30 staat dat dit hun gemiddelde is, en ik heb de indruk dat er hier ferm overdreven wordt door sommigen.
ter info, in de tour rijden ze een 42km/h gemiddeld, dit is wel in peleton, en in een peloton kun je serieus snelheden ontwikkelen, daarbij kmt nog eens dat het geen duurtraingen zijn dat die gasten rijden, die gasten rijden door.
maw, als gij ook zou doorrijden haal jij ook 40km/h gemiddeld, en dit op uwen alleen, en ge fietst nog maar een 6maand, wat gaat dat niet geven binnen 1-2 jaar, nieuwe tourwinnaar??
Kruissnelheid verhogen
Geplaatst: 04 jul 2006 11:16
door peedsbikes
Heeee Rombaft,
Jij zegt het ik heb er aan gedacht. de mannen die dat zeggen wil ik wel eens in een koers zien rijden of een tijdrit. Dan vallen ze wel door de mand.
Laten we dat maar eens organiseren. Laten ze woensdagavond eens naar woerden komen redelijk centraal, mooi parcours en dan gaan we met ze koersen.
Kruissnelheid verhogen
Geplaatst: 04 jul 2006 12:51
door ilgrasso
Quoten: Origineel geplaatst door peedsbikes op 04 Juli 2006
Heeee Rombaft,
Jij zegt het ik heb er aan gedacht. de mannen die dat zeggen wil ik wel eens in een koers zien rijden of een tijdrit. Dan vallen ze wel door de mand.
Laten we dat maar eens organiseren. Laten ze woensdagavond eens naar woerden komen redelijk centraal, mooi parcours en dan gaan we met ze koersen.
Mine is bigger than yours!
Wat maakt het nou uit hoe hard mensen rijden als je niet tegen ze hoeft te koersen? Laat iedereen toch lekker hard rijden of denken/zeggen dat ie hard rijdt. Ik rijd geregeld hetzelfde ritje van ca. 40 km, op sommige dagen doe ik daar 1.40 over ik rijd het ook wel eens in 1.15. Hoe hard ik gemiddeld rijdt is pas relevant als we deelnemen aan dezelfde tijdrit. In een 'gewone' koers is het gegeven gemiddelde snelheid ook nauwelijks relevant, koersinzicht en herstelvermogen zijn daar veel belangrijker.
Kruissnelheid verhogen
Geplaatst: 04 jul 2006 13:43
door lazo
Quoten: Origineel geplaatst door Il Grasso op 04 Juli 2006
Quoten: Origineel geplaatst door peedsbikes op 04 Juli 2006
Heeee Rombaft,
Jij zegt het ik heb er aan gedacht. de mannen die dat zeggen wil ik wel eens in een koers zien rijden of een tijdrit. Dan vallen ze wel door de mand.
Laten we dat maar eens organiseren. Laten ze woensdagavond eens naar woerden komen redelijk centraal, mooi parcours en dan gaan we met ze koersen.
Mine is bigger than yours!
Wat maakt het nou uit hoe hard mensen rijden als je niet tegen ze hoeft te koersen? Laat iedereen toch lekker hard rijden of denken/zeggen dat ie hard rijdt. Ik rijd geregeld hetzelfde ritje van ca. 40 km, op sommige dagen doe ik daar 1.40 over ik rijd het ook wel eens in 1.15. Hoe hard ik gemiddeld rijdt is pas relevant als we deelnemen aan dezelfde tijdrit. In een 'gewone' koers is het gegeven gemiddelde snelheid ook nauwelijks relevant, koersinzicht en herstelvermogen zijn daar veel belangrijker.
koersen is heel iets anders dan op gemak rijden,er zijn mensen die in hun duurzone hard kunnen rijden,ik ken er zo die alle dagen 80 km doen,werk op en af en weekend nog tochten doen allemaal op laag intensiteit maar als je die met snelle mannen zetten raken die geen grond terwijl die toch gemiddelde snelheden van rond de 30 in hun duurzone halen,of ja het kan ook zijn dat men denkt in duurzone te fietsen maar als ik het over men eige heb,ik fiets in duurzone afhankelijk van parcour altijd tegen de 30 km/h en 25 km/h als er veel wind is ma meestal zit ik kwa gemiddelde in de 28 km/h,kweet niet ma denk toch niet dat dit overdreven is.
Kruissnelheid verhogen
Geplaatst: 04 jul 2006 14:42
door rombaft
ja maar 28km/u gemiddeld is geen 31 km/h gemiddeld he, als fietser zou je moeten weten dat er toch een groot verschil is.
en dat er mensen zijn die in hun duurzone gemiddeldes halen van 31km/h over een grote afstand, tja dat zal wel, maar niet na 6 maand trainen, dit is gewoon pure onzin.
moet je maareens kijken op wielertoerist.be of .nl daar kun je van de leden hun trainingslog bekijken, zelfs de profs rijden tijdens hun duur niet zo snel, en zoals ik al zei,de meeste mensen denken als ze 10min een 30km/u op hun km teller zien staan is dit hun gemiddelde ommee te delen aan de toog of hier in het forum , het gemiddelde is nu nog wel net iets anders.
en ja, het is waar, dat iedereen zegt wat ie wilt, maar aan de andere kant, de topicstarter hier bv start dit topic over zen kruissnelheid en heeft waarschijnlijk ook een vertekend beeld van de werkelijke gemiddelde snelheden die er gereden wordenen denkt daarom dat ie iets verkeerd doet mischien?
Kruissnelheid verhogen
Geplaatst: 04 jul 2006 16:12
door marky
@Rombaft
Nou, omdat op korte afstanden m'n kruissnelheid en daarmee ook m'n gemiddelde snelheid meestal hoger ligt dan op langere. Op de langere afstanden beide omhoog kan krijgen lijkt vooralsnog niet te lukken.
Wat anderen aan gemiddelden rijden boeit mij niet zo, daar kan ik toch niks aan veranderen. Het gaat me erom dat ik voor mezelf wat (meer) progressie zou willen boeken.
Kruissnelheid verhogen
Geplaatst: 04 jul 2006 16:44
door peedsbikes
Wat belangrijker is in welke zones train je, je kan het beste progressie boeken door met de hartslagmeter aan de gang te gaan.
Laat je testten, en dan kun je aan de gang. Lees idd dat forum wat al eerder aangehaald is of kijk op wielervrienden.be. of ff googelen.
Dan zul je meer en sneller progressie boeken en beter je kruissnelheid of hoe we het ook noemen omhoog krijgen.
Veel succes en plezier in je verdere wielercarriere.
Kruissnelheid verhogen
Geplaatst: 04 jul 2006 16:57
door rombaft
Quoten: Origineel geplaatst door Marky op 04 Juli 2006
@Rombaft
Nou, omdat op korte afstanden m'n kruissnelheid en daarmee ook m'n gemiddelde snelheid meestal hoger ligt dan op langere. Op de langere afstanden beide omhoog kan krijgen lijkt vooralsnog niet te lukken.
Wat anderen aan gemiddelden rijden boeit mij niet zo, daar kan ik toch niks aan veranderen. Het gaat me erom dat ik voor mezelf wat (meer) progressie zou willen boeken.
wel, je moet met enkele dingen rekening houden.
- duurtraining is de belangerijkste, die geeft je het vermogen om lang DEZELFDE prestatie tekunnen leveren.
- zonder die duurtraining sta je nergens, sommigen hebben deze veel te weinig gedaan met als gevolg dat ze 30km keihard gaan en daarachter in het wiel van bompa hangen
- echter duurtraining geeft je geen beetje extra snelheid!!!
- daarvoor moet je intensief gaan trainen, dit kan met interval training (1.5-2u gaan rijden met om het kwartier een een kwartier serieus doorsteken, dan terug kwartier normaal , recupereren , dan opnieuw enz.... )
- je kan ook beslissen om (mits goede opwarming) eens een uur stevig door te fietsen, in een tempo waar je maar net nog kan babbelen, waar je net niet meer comfortabeler zit, maar in het begin kan het zijn dat je dit geen uur volhoudt, vandaar beter interval starten.
- deze intensieve trainingen zorgen ervoordat je extensief vermogen verhoogt, dus dat je tijdens een gewone rit sneller zalkunnen rijden met dezelfde inspanning,echter dit gaat niet van vandaag op morgen, dit duurt wel even, vandaar dat ik hier wat begon in twijfel te trekken, omdat je achter enkele maanden niet zou zeggen dat je toch iets verkeerd zou doen, want al die gasten rijden daar tegen de 30-35 en gij tegen een 25 (gemideld he) , dat duurt tot je die gasten eens tegenkomt, zitten ze idd 30-35km/u te rijden maar dan wel met hun tong op de grond.
- verder, HEEL BELANGERIJK, intensieve trainingen vraagen veel van je lichaam, je lichaam heeft een veel tijd nodig om te herstellen, deze trainingen worden dan ook aangeraden om maar 1 keer per week te doen, en geef je lichaam daarna voldoende rust !!! bij niet atleten heeft het lichaam 48-72u nodig om volledig te herstellen van een intensieve training, hou daar rekening mee!! in die periode (dus 48-72u naintensieve training)alleen maar eens een recup ritje doen of zo, zelfs geen lange duurtraining, na die periode dan wat km ersmaken, duurtraining en zo iedere week een een intensieve training inlassen, en misschien om de drie weken eens 2 intensieve trainingen in 1 week, daarne weer 3 weken 1 keer per week intensief .
op die manier ga je winst boeken, dit komt traag, maar het komt wel.
Kruissnelheid verhogen
Geplaatst: 04 jul 2006 20:31
door lazo
Quoten: Origineel geplaatst door rombaft op 04 Juli 2006
Quoten: Origineel geplaatst door Marky op 04 Juli 2006
@Rombaft
Nou, omdat op korte afstanden m'n kruissnelheid en daarmee ook m'n gemiddelde snelheid meestal hoger ligt dan op langere. Op de langere afstanden beide omhoog kan krijgen lijkt vooralsnog niet te lukken.
Wat anderen aan gemiddelden rijden boeit mij niet zo, daar kan ik toch niks aan veranderen. Het gaat me erom dat ik voor mezelf wat (meer) progressie zou willen boeken.
wel, je moet met enkele dingen rekening houden.
- duurtraining is de belangerijkste, die geeft je het vermogen om lang DEZELFDE prestatie tekunnen leveren.
- zonder die duurtraining sta je nergens, sommigen hebben deze veel te weinig gedaan met als gevolg dat ze 30km keihard gaan en daarachter in het wiel van bompa hangen
- echter duurtraining geeft je geen beetje extra snelheid!!!
- daarvoor moet je intensief gaan trainen, dit kan met interval training (1.5-2u gaan rijden met om het kwartier een een kwartier serieus doorsteken, dan terug kwartier normaal , recupereren , dan opnieuw enz.... )
- je kan ook beslissen om (mits goede opwarming) eens een uur stevig door te fietsen, in een tempo waar je maar net nog kan babbelen, waar je net niet meer comfortabeler zit, maar in het begin kan het zijn dat je dit geen uur volhoudt, vandaar beter interval starten.
- deze intensieve trainingen zorgen ervoordat je extensief vermogen verhoogt, dus dat je tijdens een gewone rit sneller zalkunnen rijden met dezelfde inspanning,echter dit gaat niet van vandaag op morgen, dit duurt wel even, vandaar dat ik hier wat begon in twijfel te trekken, omdat je achter enkele maanden niet zou zeggen dat je toch iets verkeerd zou doen, want al die gasten rijden daar tegen de 30-35 en gij tegen een 25 (gemideld he) , dat duurt tot je die gasten eens tegenkomt, zitten ze idd 30-35km/u te rijden maar dan wel met hun tong op de grond.
- verder, HEEL BELANGERIJK, intensieve trainingen vraagen veel van je lichaam, je lichaam heeft een veel tijd nodig om te herstellen, deze trainingen worden dan ook aangeraden om maar 1 keer per week te doen, en geef je lichaam daarna voldoende rust !!! bij niet atleten heeft het lichaam 48-72u nodig om volledig te herstellen van een intensieve training, hou daar rekening mee!! in die periode (dus 48-72u naintensieve training)alleen maar eens een recup ritje doen of zo, zelfs geen lange duurtraining, na die periode dan wat km ersmaken, duurtraining en zo iedere week een een intensieve training inlassen, en misschien om de drie weken eens 2 intensieve trainingen in 1 week, daarne weer 3 weken 1 keer per week intensief .
op die manier ga je winst boeken, dit komt traag, maar het komt wel.
1)zo voel ik het zelf ook aan,ik kan lang blijven fietsen aan één intensiteit zonder af te zien,niet per se hard !!!
2)de vraag is wat is intensieve training,ik had verleden week l-b-l gedaan en was voor mij niet echt intensief geweest maar toch dikwijls rond hartslag 160-170 bpm (mijn max. +/- 195)is dit dan intensief geweest,de tocht zelf ervaarde ik als redelijk intensief alhoewel ik niet echt geforceerd had.Ik voelde me dan ook achteraf nie echt vermoeid
Kruissnelheid verhogen
Geplaatst: 04 jul 2006 20:34
door lazo
ik denk zolang je aeroob fietst kun je niks misdoen en kan je alle dagen fietsen desnoods.
Kruissnelheid verhogen
Geplaatst: 04 jul 2006 21:02
door rombaft
Quoten: Origineel geplaatst door lazo op 04 Juli 2006
ik denk zolang je aeroob fietst kun je niks misdoen en kan je alle dagen fietsen desnoods.
niet 100% waarheid ,als je de dag ervoor intensieftraint, dan zal je lichaam niet volledig kunnen herstellen van die intensieve training als je dan als terug met een duurtraining zit, jij wordt het misschien niet gewaar, omdat je je niet echt moe voelt, echter het nut van de intensieve training doe je zo volledig teniet, je kunt ze dan zowel niet doen .
in sport, en vooral als je winst wil boeken, is niet alleen de training belangerijk, maar ook de rust , kijk maar eens naar de profs, in het wielerseizoen zitten die gasten niet teveel op de velo, en zekers niet doortrainen.
ivm intensief, je traint blijkbaar met een hartslagmeter, nu 195is je max, (ik stel dat je min ochtendpols iets van een 60is )
de meesten zullen zeggen train tussen de 80-90% voor intensieve training, echter voor fietsen blijf je beter wat lager , 70-80% omdat je bij fietsen minder spieren gebruikt dan bij bv lopen, zwemmen, ....
carvonen formule : HF max - HF rust = HF res ,trainingszone is 80% van HF res + HF min
70-80% komt dan overeen met HF res(135) x 70 % = 97 + 60 = 157 HF
80 % is dan 135 x 80% + 40 = 168
met andere woorden intensief ligt tussen 157 en 168 HF (betrekkelijk doorstampen dus, vandaar dat je best begint in interval omdat dit moeilijk een uur vol te houden is van den eerste keer )
als je gaatklimmen mag je er wel wat over zitten, dit omdat je dan meer spiergroepen gaat gebruiken en dus je HF wat omhoog gaat