Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

prijzen bij fietsenmakers veel te hoog???

maartenmunneke
Forum-lid

maartenmunneke 10 aug 2006 15:21

Ik vind het wel lullig als je bij een FM uitgebreid info krijgt/vraagt over welke onderdelen of welke fiets en welke maat je moet kopen etc, en dat je dan vervolgens die onderdelen of fiets via internet bestelt voor een iets lager bedrag dan wat de FM rekent. Logisch dat je dan ook geen korting krijgt bij de FM als je eens een onderdeeltje komt halen.
Maar als ik via dit forum lees dat bijv. Michelin Pro2 Race banden goed zijn, dan koop ik die rustig via internet als ze daar meer dan een tientje goedkoper zijn. Dat vind ik geen probleem.
En als een FM geen onderhoud tegen uurtarief aan mijn fiets wil doen omdat ik die fiets niet bij hem maar bijv. tweedehands particulier gekocht heb, dan zie hij mij ook niet meer voor onderdelen.
(BTW de opmerking van de eerste reactie op TS "maar dat zul je wel niet begrijpen" over dat een zelfstandige wat meer kosten heeft, vind ik niet kunnen)

Bianchi Alloy Pro 7000, carbon voorvork, Campagnolo Veloce, Rood/Wit

peedsbikes
Forum-lid

peedsbikes 10 aug 2006 15:29

Ik geef je helemaal gelijk Maarten. Jij begrijpt het spelletje.
Er zijn er genoeg die info komen halen, en ergens anders gaan shoppen. Maaaar een goede LBS-er heeft het snel genoeg door waar de pecuniaas besteed worden.
Ik kan uit eigen ervaring vertellen dat de LBS waar ik heb gewerkt, en nog wel eens werk, gewoon elke fietsliefhebber die met zijn karretje komt gewoon helpt tegen het normale tarief, en dan gewoon garantie geeft op de geboden service, en of dat karretje nou van de Gamma of van de WWWBS is of van zijn eigen klantenkring dat maakt niet uit. En over elk karretje waar aan gesleuteld is gaat een doek om hem een beetje op te kuizen.

"Keihard door de bochten, aan snelheid gewend"

ottie
Forum-lid

Gebruikersavatar ottie 12 aug 2006 00:35

Quoten: Origineel geplaatst door TS-Biker op 10 Augustus 2006

@ Am-classic, van mij mag je dit topic sluiten, want ik voel dat het in een serieuze discussie gaat eindigen.

Als TS-Biker deze opmerking serieus bedoeld is dit eigenlijk een zwaktebod, maar kan anderzijds de opmerking ook wel begrijpen gezien zijn achtergrond als gepassioneerde liefhebber uit de branche.
Ik ga zelf voor een grote aanschaf naar de LBS, mede vanwege de goede adviezen en service. Maar aan de andere loop ik er ook vaak tegen aan dat bepaalde onderdelen (casettes, remblokken, gereedschap, banden) niet op voorraad zijn en een flink aantal dagen besteltijd kosten. Als ik echt goed weet welke onderdelen ik nodig heb dan bestel ik ze via internet en heb ze dan meestal zonder problemen binnen 3 a 4 dagen in huis.
Verder zou ik in de toekomst denk ik ook mijn gehele fiets bij een WWWBS kopen. Er zijn nu zoveel goede goedkope frames / complete fietsen te koop via WWWBS dat ik daar zelf geen enkele twijfel bij zou hebben. Zelf denk ik dat voor heel veel fietsers een Target, FAT of een ander www-frame prima voldoet, voor mij voorlopig in ieder geval.Maar... Net als met een hele dure auto zou ik áls ik echt een hele mooie (dure) racefiets ga kopen naar mijn LBS (dealer) gaan. Dus hoe duurder de aanschaf hoe eerder ik die over zou laten aan de vakhandel.
Ik denk dus dat de vakhandel en de internetshop elkaar prima kunnen aanvullen en hun assortiment daar ook op aan zouden moeten passen.
Rather live one day like a tiger than a hundred like a sheep!

adroit
Forum-lid
Contact

adroit 12 aug 2006 11:29

Jaren heb ik in een fietsenspeciaalzaak gewerkt wat ik met ame de laatste jaren (sinds de komst van de internetshops) vreselijk vond,is dat er klanten waren/zijn die in de winkel komen kijken, proefrijden, ruiken, voelen en je de oren van de kop vragen voor advies, doodleuk de winkel uitlopen om de bike vervolgens op internet te kopen.
En geloof me dit gebeurd steeds meer !! Als ondernemer kun je je daar niet tegen wapenen, de goede service en de 3 gratis onderhoudsbeurten en je 100- urige werkweek ten spijt
Ik spreek veel ondernemers in de branche en het probleem is echt groter dan ieder beseft.

ronengels
Forum-lid

ronengels 12 aug 2006 13:43

In principe ga ik naar mijn eigen speciaalzaak voor bijna alles. Ik vind het geen probleem om 10-20 meer te betalen in ruil voor een goede service, goed advies, een vriendelijk gezicht en een kop koffie. Daarnaast vind ik het prettig als ik iets koop, om het te kunnen zien, passen, proberen etc, en er vervolgens direct mee naar huis te kunnen gaan.
Maar ik betaal geen 50-100 extra. Als ik een bepaald onderdeel in Duitsland via Internet kan krijgen met wel zo'n 40 korting op de Nederlandse adviesprijs, dan is er fundamenteel iets niet in orde in het hele distributie systeem. Als ik mijn eigen dealer moet geloven, dan moet hij bepaalde spullen inkopen voor een prijs die ongeveer ligt op het niveau dat sommige internet aanbieders in het buitenland hanteren als verkoopprijs. Daarmee word ik als klant voor de gek gehouden, en dat accepteer ik niet.
Daarnaast moet mij van het hart dat er vaak slecht geleverd wordt. Gelukkig heeft mijn LBS relatief veel op voorraad, maar als er iets bij besteld moet worden, dan beginnen de problemen. Levertijden van meerdere weken, tot soms wel enkele maanden zijn niet ongebruikelijk. Ook is het niet ongbruikelijk dat beloofd wordt dat iets snel zal worden afgezonden, en later blijkt dat het helemaal niet in voorraad is. Als je dan tegelijkertijd iets uit voorraad kunt krijgen via een internet handelaar, dan wordt dat laatste wel erg verleidelijk.
Voor mijn Syntace RaceLite Carbon heb ik eerst mijn LBS benaderd. Deze voert dit merk niet standaard, en heeft daar ook geen plannen voor. Om iets apart te bestellen schijnt relatief hoge kosten met zich mee te brengen, en wederom vaak tot lange levertijden te leiden. Daarnaast leiden dit soort bestellingen tot relatief veel administratieve romplsomp. Daar doe ik hem, en mijzelf geen plezier mee. Uiteindelijk heb ik dus toch voor Internet gekozen.
Ik maak graag gebruik van de diensten van mijn eigen speciaalzaak, en zal dat zoveel mogelijk blijven doen. Maar er zal toch het één en ander moeten veranderen in het hele systeem, om te vermijden dat ik niet steeds meer via Internet ga bestellen.Prijzen zullen naar een reëel niveau moeten, zonder kunstmatig hoge marges (waar de LBS vaak relatief weinig van profiteert). Levertijden moeten omlaag naar één dag voor gangbare producten.En als mijn LBS iets 'uniekers' besteld, dan moet hij direct weten wanneer het geleverd kan worden, zodat hij dat aan de klant kan laten weten.

Harde wind is meestal tegen.

ts-biker
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar ts-biker 12 aug 2006 14:23

Quoten: Origineel geplaatst door Ron Engels op 12 Augustus 2006

In principe ga ik naar mijn eigen speciaalzaak voor bijna alles. Ik vind het geen probleem om 10-20 meer te betalen in ruil voor een goede service, goed advies, een vriendelijk gezicht en een kop koffie. Daarnaast vind ik het prettig als ik iets koop, om het te kunnen zien, passen, proberen etc, en er vervolgens direct mee naar huis te kunnen gaan.
Maar ik betaal geen 50-100 extra. Als ik een bepaald onderdeel in Duitsland via Internet kan krijgen met wel zo'n 40 korting op de Nederlandse adviesprijs, dan is er fundamenteel iets niet in orde in het hele distributie systeem. Als ik mijn eigen dealer moet geloven, dan moet hij bepaalde spullen inkopen voor een prijs die ongeveer ligt op het niveau dat sommige internet aanbieders in het buitenland hanteren als verkoopprijs. Daarmee word ik als klant voor de gek gehouden, en dat accepteer ik niet.
Daarnaast moet mij van het hart dat er vaak slecht geleverd wordt. Gelukkig heeft mijn LBS relatief veel op voorraad, maar als er iets bij besteld moet worden, dan beginnen de problemen. Levertijden van meerdere weken, tot soms wel enkele maanden zijn niet ongebruikelijk. Ook is het niet ongbruikelijk dat beloofd wordt dat iets snel zal worden afgezonden, en later blijkt dat het helemaal niet in voorraad is. Als je dan tegelijkertijd iets uit voorraad kunt krijgen via een internet handelaar, dan wordt dat laatste wel erg verleidelijk.
Voor mijn Syntace RaceLite Carbon heb ik eerst mijn LBS benaderd. Deze voert dit merk niet standaard, en heeft daar ook geen plannen voor. Om iets apart te bestellen schijnt relatief hoge kosten met zich mee te brengen, en wederom vaak tot lange levertijden te leiden. Daarnaast leiden dit soort bestellingen tot relatief veel administratieve romplsomp. Daar doe ik hem, en mijzelf geen plezier mee. Uiteindelijk heb ik dus toch voor Internet gekozen.
Ik maak graag gebruik van de diensten van mijn eigen speciaalzaak, en zal dat zoveel mogelijk blijven doen. Maar er zal toch het één en ander moeten veranderen in het hele systeem, om te vermijden dat ik niet steeds meer via Internet ga bestellen.Prijzen zullen naar een reëel niveau moeten, zonder kunstmatig hoge marges (waar de LBS vaak relatief weinig van profiteert). Levertijden moeten omlaag naar één dag voor gangbare producten.En als mijn LBS iets 'uniekers' besteld, dan moet hij direct weten wanneer het geleverd kan worden, zodat hij dat aan de klant kan laten weten.

@ottie, ik had dan ook niet zo'n volwassen discussie verwacht, maar eerder wat onizinnige klap ! Op deze manier vind ik het helemaal oke.
@Ron Engels, ik zou het niet duidelijker kunnen stellen. Het klopt dat ik soms iets moet inkopen aan een prijs dat het op internet verkocht wordt en dan moet ik nog een minimummarge rekenen. Niet goed voor mij & niet goed voor de klant ! Casran zal (nu hij er ook inzit) dit al iets beter begrijpen als "sommige" consumenten. Te veel mensen denken dat de FM rijk wordt op hun kap, maar dat is helemaal het geval niet.Feit is dat de FM steeds de dupe is (te duur, etc) terwijl wij maar een speelbal zijn van het hele systeem !Natuurlijk (zoals in elk vak) heb je goede en slechte hé .
Daarom was ik ook wat geïrriteerd met de titel v/d topic opener
Ik weet dat ik duurder ben dan internetshops, maar gelukkig is niet iedereen pro internet en heb ik voldoende werk, sommige FM zijn nooit tevreden, ik echter wel ! Enkelen van jullie kunnen dan ook mijn service tov de internetservice vergelijken en hun conclussies hieruit trekken.
En zoals ik in mijn eerste reactie al aangaf, het valt voor de klant best wel te combineren hoor (FM & internet). 

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 12 aug 2006 14:25

De firma Van Herwerden rekent 75,- voor een Veloce achterderrailleur. Als er zelfs op zulke, relatief goedkope onderdelen al zulke verschillen zitten hoeft het voor mij ook niet meer. Ik heb hem daar gekocht omdat ze vaak kleine dingentje die ik a la minute nodig heb wel hebben, maar verder vind ik het schandalig duur. Bij Salden kost dat zelfde derrailleurtje 59,-. Dat scheelt een kwart. En Salden verdient er heus ook nog genoeg aan, geen enkele winkel geeft iets gratis weg.
Als ze mij missen, dan ben ik…….FIETSEN!

scepticus
Forum-lid HC

Gebruikersavatar scepticus 12 aug 2006 14:28

Bij Shimano is het verschil groter, bij Ultegra heb ik 80 vs 45 euro gezien.

(het verschil zit zoals gezegd ook deels in de inkoopprijs)
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

noppie
Forum-lid

noppie 12 aug 2006 15:18

De prijsverschillen zijn soms te groot vind, dit komt door zowel consument als producent. De consument wil steeds de nieuwste spullen hebben, de producent wil verkopen en ontwikkeld steeds iets nieuws en dumpt vervolgens de verouderde spullen op de markt. Wie zijn daarvan de dupe, juist! de kleine zelfstandige.
Ja Ron Engels, jij kunt lekker praten, ik las hier dat je piloot bent, die verdienen 175000 per jaar, dat is ongeveer 13500 per maand. het minimumloon is maar 1284,60 per maand. dan kun je makkelijk dure spullen kopen.
kiekeboe

marconi
Forum-lid

Gebruikersavatar marconi 12 aug 2006 17:05

Quoten: Origineel geplaatst door Noppie op 12 Augustus 2006

De prijsverschillen zijn soms te groot vind, dit komt door zowel consument als producent. De consument wil steeds de nieuwste spullen hebben, de producent wil verkopen en ontwikkeld steeds iets nieuws en dumpt vervolgens de verouderde spullen op de markt. Wie zijn daarvan de dupe, juist! de kleine zelfstandige.
Ja Ron Engels, jij kunt lekker praten, ik las hier dat je piloot bent, die verdienen 175000 per jaar, dat is ongeveer 13500 per maand. het minimumloon is maar 1284,60 per maand. dan kun je makkelijk dure spullen kopen.

DE consument vraagt NERGENS om! Dat is een drogreden die maar al te vaak ten onrechte wordt gebruikt. De fabrikanten spelen in op de kooplust van de consument om steeds maar het allernieuwste te kopen omdat het vorige model "verouderd" is. Middels reclame wordt aangetoond dat het onderdeel weer 20 gram lichter is, van carbon of hollow is.Daar stapt de onnozele wielerliefhebber dan vaak in en rennen naar de FM. Hoi, mijn fietsie is weer 20 gram lichter! Dat mag van mij hoor, maar ik heb nog geen consument horen mekkeren over 20 gr lichter spul of hollow techniek of carbon dit of dat. Dat doen de fabrikanten. En ja, "oud"spul wordt dan tegen lage prijzen verkocht aan de minder draagkrachtigen onder ons. Maar die rijden ook hoor met een fiets die 20 gr zwaarder is en alu cranks heeft ipv carbon.
Autografo Fausto Coppi originale! @ Pavia, augustus 1955

ronengels
Forum-lid

ronengels 12 aug 2006 18:53

Quoten: Origineel geplaatst door Noppie op 12 Augustus 2006

Ik hou een pleidooi om het prijsverschil tussen de officiële dealer en de Internet handel te verlagen, zodanig dat de prijzen bij de dealer niet meer dan 10-20 hoger hoeven te zijn dan die bij een Internet dealer, en dat hij daar toch nog een redelijke boterham aan kan verdienen.
Verder vind ik dat de toelevering sneller en betrouwbaarder moet, zodat een dealer ook qua tijd kan concureren met een Internet handelaar. Dat is in het belang van die dealer, en ook van zijn klant.
Ik persoonlijk vind die 10-20 dan goed besteed. Als jij die 10-20 ook nog wil besparen dan koop jij gewoon op Internet. Dat heeft niets te maken met dure of goedkope spullen. En volgens mij staat dat al helemaal los van mijn inkomen.
Ik wil er verder geen punt van maken, maar die "lekker praten" opmerking stel ik niet op prijs.
Harde wind is meestal tegen.

scepticus
Forum-lid HC

Gebruikersavatar scepticus 12 aug 2006 19:38

Mee eens.
Als een dealer snelle levering, advies en service kan bieden is een meerprijs tov internet zeker gerechtvaardigd, zodat een consument ook bewust de keuze kan maken om bij zijn LBS te kopen zodat hij gewoon zorgeloos kan fietsen.

Op dit moment zijn de prijsverschillen vaak zo groot dat ik soms bijna plaatsvervangende schaamte voel als ik iemand bij de fietsenmaker zie komen voor een betaalbaar racebandje en vervolgens geprobeerd wordt hem een Conti GP3000 te slijten a 38 euro (dit heb ik dus echt zien gebeuren)
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

Plaats reactie