Zelf heb ik vorig jaar een sportfit-test gedaan op de sportschool waardoor ik mijn omslagpunt, VO2-max heb bepaald. In een andere test heb ik mijn HFmax bepaald, waardoor ik nu precies weet welke trainingszones voor mij gelden. Ga straks aan het begin van het seizoen zeker weer zo'n test doen.
Ik gebruik deze waarden vooral voor duurtraining en intervaltraining. In een groep heb ik mijn meter wel om, maar is deze minder van belang omdat je dan toch meer 'go with the flow' gaat. Zou zelfs beter zijn 'm dan helemaal niet om te doen, al kan het leuk zijn de gegevens te analyseren en tegen de verveling werkt 't ook goed

Nut van een SRM zie ik niet zo, want -om jou eens te citeren Casran- :
zo'n SRM is wel leuk, maar doe dit als wedstrijdrenner enkel als je een trainer hebt die de nodige know how heeft om je hierbij te helpen en bijna dagelijks je gegevens te analyseren. En in België kan je dat soort trainers echt op 1 hand tellen. Heb je zo'n begeleiding bij je SRM-gebruik niet, dan is het een puur gadget (maar goed, ik ken best ook wel renners die "stoer" zo'n SRM hebben staan maar nog nooit 1 bestand op pc uitgelezen hebben!).
en:
Als ie geen jaar ervaring met verschillende renners met SRM heeft, liefst ook op profniveau, stel ik me twijfels bij de mogelijkheden er het nut uit te halen... Ik kan je op voorhand waarschuwen dat het echt een hele taaie brok is! En ik heb jammer genoeg teveel investeringen (van profploegen, wielerbonden, individuele renners) in dit systeem gezien, waarbij nauwelijks meer resultaten dan een veredelde hartslagmeter uit gehaald worden.