Ik heb het vandaag nog even nagevraagd aan een anesthesist; en hij vertelde dat bovenstaande inderdaad een bekend effect is.
Je rusthartslag is dan dus ook de waarde die je in de ochtend meet. De waarde die je 'smiddags meet is er een die door omstandigheden verlaagd is. Je kan hem ook omlaag krijgen door druk in je borstholte te geven (Probeer maar eens diep in te ademen en dan druk te geven zonder de lucht te laten ontsnappen.) Deze waarde neem je ook niet als laagste/rusthartslag.
trainen met hartslagmeter
Nog een vraagje voor de kenners....
1.5 jaar geleden begon ik met trainen. Ik was toen vrijwel ongetraind, 23jr, 15 kg overgewicht. Vrij in het begin heb ik toen eens een maximaal getest op een spinningfiets. Ik meen dat ik tot HR 206. Tijdens de spinninglessen van destijds zat ik destijds regelmatig diep in D3.
We zijn op het moment van schrijven 1.5 jaar verder. Heb een heel lekker seizoen achter de rug, ben goed getraind, netjes op gewicht. Als ik mijn hartslag in een spinningles nu vergelijk met vorig jaar zit ik véél lager. Niet alleen lukt het me niet meer die 206 te halen (laatst nog geprobeerd) maar ook tijdens bijvoorbeeld het klimmen zit ik nu eerder op 170 waar ik vorig jaar nog op 185+ zat.
Verklaring? Heb altijd geleerd dat HR max niet overhevig is aan training?
1.5 jaar geleden begon ik met trainen. Ik was toen vrijwel ongetraind, 23jr, 15 kg overgewicht. Vrij in het begin heb ik toen eens een maximaal getest op een spinningfiets. Ik meen dat ik tot HR 206. Tijdens de spinninglessen van destijds zat ik destijds regelmatig diep in D3.
We zijn op het moment van schrijven 1.5 jaar verder. Heb een heel lekker seizoen achter de rug, ben goed getraind, netjes op gewicht. Als ik mijn hartslag in een spinningles nu vergelijk met vorig jaar zit ik véél lager. Niet alleen lukt het me niet meer die 206 te halen (laatst nog geprobeerd) maar ook tijdens bijvoorbeeld het klimmen zit ik nu eerder op 170 waar ik vorig jaar nog op 185+ zat.
Verklaring? Heb altijd geleerd dat HR max niet overhevig is aan training?