Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

WATT/kg lichaamsgewicht

kxlight
Forum-lid HC

kxlight 09 nov 2006 11:19

Vwb de praktische haalbaarheid heb je natuurlijk helemaal gelijk: is (op het eerste gezicht) niet te doen.
Daarbij komt dat het (in mijn ogen) ook niet wenselijk is om zoiets als gewichtsklassen te introduceren (netzoals bij judo). Dan krijg je ook weer vreemde afvalpraktijken om met een lichtere fiets te kunnen starten.
Maar het feit staat dat een lichte renner (tijdens het klimmen) een groter nadeel heeft van de gewichtslimiiet van de UCI en dat anderzijds bij het vergelijken van wattages per kilogram in feite het gewicht van de fiets betrokken moet worden.

kxlight
Forum-lid HC

kxlight 09 nov 2006 11:55

Denk dat je m'n uitleg zult moeten teruglezen, lichte renners hebben jusit het meeste last van het gewicht van de fiets. Ik 'pleit' ervoor dat juist zij op lichtere fietsen mogen fietsen dan zwaardere renners... Onlogisch?? Toch niet, herlees mij stelling maar.

wegpiraat
Forum-lid

wegpiraat 09 nov 2006 12:16

Quoten: Origineel geplaatst door KXlight op 08 November 2006

We hebben het in dit voorbeeld over 3% verschil.

Ja, als je zonder fiets naar boven zou rijden! Je moet het verschil nemen tussen het bestaande minimum van 6,8 kg en het mogelijke minimum dat een fiets aan gewicht zou kunnen hebben. Trouwens, 6,8 kg is al erg licht, lijkt mij dat de boel te instabiel en gevaarlijk wordt, wanneer je dat verder laat zakken. Voor zwaardere renners sowieso onwenselijk en dat is dus al de reden dat zij vaak met zwaardere fietsen dan 6,8kg rijden.

niklas2
Forum-lid

niklas2 09 nov 2006 14:29

Canyon heeft een fiets van 3,7 kg als prototype gemaakt. En daar is ook op test-gereden. Er staat eea over op de Canyon site. Uiteraard een hoop reclamepraat, maar het toont wel aan dat de gewichtslimiet van 6,8 kg een kunstmatige is.
Verder ben ik het wel met veel van bovenstaande posters eens dat we wielrennen (mn bergop) niet moeten gaan vergelijken met de sport gewichtheffen ("hoe breng ik mijn fiets zo snel boven op de berg"). Volgens mij is het gewicht van de fiets alleen voor pure klimritten en klimtijdritten van echt belang. Op vlakke en vooral dalende gedeeltes heb je immers weer voordeel van wat meer gewicht.
Ambitie: veel
Tijd: te weinig

alstro
Forum-lid

Gebruikersavatar alstro 09 nov 2006 20:54

Quote: Origineel geplaatst door Niklas2 op 09 November 2006
Canyon heeft een fiets van 3,7 kg als prototype gemaakt. En daar is ook op test-gereden. Er staat eea over op de Canyon site. Uiteraard een hoop reclamepraat, maar het toont wel aan dat de gewichtslimiet van 6,8 kg een kunstmatige is.Verder ben ik het wel met veel van bovenstaande posters eens dat we wielrennen (mn bergop) niet moeten gaan vergelijken met de sport gewichtheffen ("hoe breng ik mijn fiets zo snel boven op de berg"). Volgens mij is het gewicht van de fiets alleen voor pure klimritten en klimtijdritten van echt belang. Op vlakke en vooral dalende gedeeltes heb je immers weer voordeel van wat meer gewicht.

10 kg minder scheelt 5 minuten met zelfde vermogen op Alp 'huez

Plaats reactie