Welke spaak?
Quoten: Origineel geplaatst door Amclassic-fan op 17 November 2006
Dat rechter grafiekje klopt al jaren van geen kant. Reken maar eens uit na hoeveel km de spaken aan hun einde komen volgens Sapim...
Vooral dit doet me twijfelen ....
dacht zal het even neerzetten .. :
300.000 omwentelingen = 630 km
1.500.000 =3150 km
Of is dat misschien per spaak ? 36 spaaks wiel = 22.680 km ? (bij een leader)
Dat rechter grafiekje klopt al jaren van geen kant. Reken maar eens uit na hoeveel km de spaken aan hun einde komen volgens Sapim...
Vooral dit doet me twijfelen ....
dacht zal het even neerzetten .. :
300.000 omwentelingen = 630 km
1.500.000 =3150 km
Of is dat misschien per spaak ? 36 spaaks wiel = 22.680 km ? (bij een leader)
Quoten: Origineel geplaatst door scottwilko op 18 November 2006
Dus al degene die op hun tijdrij fiets een dicht achterwiel hebben zijn ook stom bezig, want dat maakt dan ook niet veel uit. Ik denk dat am classic in dit geval zeker gelijk heeft, en dat in een wiel met 36 spaken de earodinamica zeker verbeterd met platte spaken.
Hoi,
Een dicht achterwiel gedraagt zich aerodynamisch gesproken totaal verschillend dan een gespaakt wiel.
Ciao,
Dus al degene die op hun tijdrij fiets een dicht achterwiel hebben zijn ook stom bezig, want dat maakt dan ook niet veel uit. Ik denk dat am classic in dit geval zeker gelijk heeft, en dat in een wiel met 36 spaken de earodinamica zeker verbeterd met platte spaken.
Hoi,
Een dicht achterwiel gedraagt zich aerodynamisch gesproken totaal verschillend dan een gespaakt wiel.
Ciao,
Snobisme is een dure hobby...
-
- Forum-lid
- Berichten: 1925
- Lid geworden op: 04 jun 2006 18:59
Zo even voor één keer.
36 gewone spaken in een wiel geven een wiel met een drag van 100. ca. 60 komt van de velg+band, 30 komt van de spaken, 10 komt van de naaf.
18 gewone spaken geven een wiel met een drag van 85. De helft van 30 minder.
Stel: een aerospaak geeft 50 minder drag.
36 aero spaken in een wiel geeft 85 drag een winst van 15. ( 100-85 )
18 aero spaken in een wiel geeft 77,5 drag, een winst van 7,5. ( 85 - 77,5 )
Kortom in een wiel met 36 spaken is het voordeel van aero spaken groter ( 15 ) dan in een wiel met 18 spaken ( 7,5 ). Dit komt doordat de spaken maar een gedeelte van de drag genereren.
Dat een wiel met 18 spaken minder drag heeft met dezelfde spaken als een wiel met 36 spaken is natuurlijk een gegeven.
Als een wiel geen spaken zou hebben ( dicht wiel ) is de drag niet lager te krijgen dan ca. 60 van een standaard wiel doordat de velg+band altijd een bepaalde drag geven. Het voordeel van aerospaken of een dicht wiel is dus beperkt.
36 gewone spaken in een wiel geven een wiel met een drag van 100. ca. 60 komt van de velg+band, 30 komt van de spaken, 10 komt van de naaf.
18 gewone spaken geven een wiel met een drag van 85. De helft van 30 minder.
Stel: een aerospaak geeft 50 minder drag.
36 aero spaken in een wiel geeft 85 drag een winst van 15. ( 100-85 )
18 aero spaken in een wiel geeft 77,5 drag, een winst van 7,5. ( 85 - 77,5 )
Kortom in een wiel met 36 spaken is het voordeel van aero spaken groter ( 15 ) dan in een wiel met 18 spaken ( 7,5 ). Dit komt doordat de spaken maar een gedeelte van de drag genereren.
Dat een wiel met 18 spaken minder drag heeft met dezelfde spaken als een wiel met 36 spaken is natuurlijk een gegeven.
Als een wiel geen spaken zou hebben ( dicht wiel ) is de drag niet lager te krijgen dan ca. 60 van een standaard wiel doordat de velg+band altijd een bepaalde drag geven. Het voordeel van aerospaken of een dicht wiel is dus beperkt.
Als je Campa hebt, wil je echt nooit meer iets anders
Quoten: Origineel geplaatst door campa=super op 19 November 2006
Zo even voor één keer.
36 gewone spaken in een wiel geven een wiel met een drag van 100. ca. 60 komt van de velg+band, 30 komt van de spaken, 10 komt van de naaf.
18 gewone spaken geven een wiel met een drag van 85. De helft van 30 minder.
Stel: een aerospaak geeft 50 minder drag.
36 aero spaken in een wiel geeft 85 drag een winst van 15. ( 100-85 )
18 aero spaken in een wiel geeft 77,5 drag, een winst van 7,5. ( 85 - 77,5 )
Kortom in een wiel met 36 spaken is het voordeel van aero spaken groter ( 15 ) dan in een wiel met 18 spaken ( 7,5 ). Dit komt doordat de spaken maar een gedeelte van de drag genereren.
Dat een wiel met 18 spaken minder drag heeft met dezelfde spaken als een wiel met 36 spaken is natuurlijk een gegeven.
Als een wiel geen spaken zou hebben ( dicht wiel ) is de drag niet lager te krijgen dan ca. 60 van een standaard wiel doordat de velg+band altijd een bepaalde drag geven. Het voordeel van aerospaken of een dicht wiel is dus beperkt.
Hoi,
Alleen verloopt de hele zaak lang niet zo rechtlijnig als je het wel voorstelt.
Ciao,
Zo even voor één keer.
36 gewone spaken in een wiel geven een wiel met een drag van 100. ca. 60 komt van de velg+band, 30 komt van de spaken, 10 komt van de naaf.
18 gewone spaken geven een wiel met een drag van 85. De helft van 30 minder.
Stel: een aerospaak geeft 50 minder drag.
36 aero spaken in een wiel geeft 85 drag een winst van 15. ( 100-85 )
18 aero spaken in een wiel geeft 77,5 drag, een winst van 7,5. ( 85 - 77,5 )
Kortom in een wiel met 36 spaken is het voordeel van aero spaken groter ( 15 ) dan in een wiel met 18 spaken ( 7,5 ). Dit komt doordat de spaken maar een gedeelte van de drag genereren.
Dat een wiel met 18 spaken minder drag heeft met dezelfde spaken als een wiel met 36 spaken is natuurlijk een gegeven.
Als een wiel geen spaken zou hebben ( dicht wiel ) is de drag niet lager te krijgen dan ca. 60 van een standaard wiel doordat de velg+band altijd een bepaalde drag geven. Het voordeel van aerospaken of een dicht wiel is dus beperkt.
Hoi,
Alleen verloopt de hele zaak lang niet zo rechtlijnig als je het wel voorstelt.
Ciao,
Snobisme is een dure hobby...
Quoten: Origineel geplaatst door meeuh op 16 November 2006
Ik ga mezelf een nieuw draadband-wielsetje aanschaffen. Eentje samenstellen eigenlijk. Het gewicht wil ik zo laag mogelijk, maar het de set moet tegen een serieuze stoot kunnen.Het komt eigenlijk hier op neer: gewicht VS stevigheid/duurzaamheid
Velg: mavic op pro: 425gr wat best laag is voor een draadvelgNaaf: campa record 2006: gekozen voor z'n duurzaamheidSpaak: cx-ray black: stevig + licht
Alleen zou ik de kost graag wat dempen en is die cx-ray black verdomd duur... Welke spaak kan nog tippen aan de cx-ray black? En die betaalbaar is ... DT swiss revolution is dus geen optie... Sapim laser? Spaar ik toch al zo'n 60euro uit...Andere? Moet je dus eigenlijk de 'beste' spaak stegen in een 36spaak wiel?Voorstellen ivm met velg en naaf zijn ook altijd welkom.
Thx
Ik heb laatst bikexperto gemaild over een prijsopgaaf (zie hieronder).
Mijn mailtje:
Ik ben op zoek naar een compleet zwarte wielset. Ik heb hierbij voor mezelf de volgende configuratie bedacht.
Mavic Open Pro 28 gaats (zwart)
Miche Primato 28 gaats voor en achter (zwart)
DT Aerolite spaken (zwart)zwarte nippels
Antwoord:
Hoi Joris,
Mavic Open Pro 28 gaats (zwart)
Miche Primato 28 gaats voor en achter (zwart)
DT Aerolite spaken (zwart)- Sapim CX RAY platte spaken hebben hetzelfde gewicht, maar zijn sterker en goedkoper.
zwarte prolock hexagonal nippels
Kost 333.Euro
Maar ik zou je aanraden het achterwiel in 32 gaats te spaken, zo riskeer je in bv. wedstrijden niets.
Het gewichtsverschil van die 4 spaken is klein, maar je wiel wordt er wel stijver van.
Sowieso heb ik geen achternaven van Miche in 28 gaats, maar dat is niet de reden dat ik je dit advies geef, geloof me...
Hiervoor heb ik het met hem gehad over campa of miche naven. Hij gaf mij hier het volgende antwoord over:
hoi Joris,In 2005 was ik hoofd mechanicien bij de Skil Moser ploeg.Ik heb wielen gespaakt met Miche primato en Campa Record en Chorus naven.Beide modellen zijn voor zo'n 10-12 000 km gebruikt waarna ik ze een beurtheb gegeven.De Miche naven waren erg makkelijk , ze hebben industriele lagers, binnen 15min. was ik klaar met een set.De Record naven kostten me 45 min.Eerst moest ik de binnenste cups vervangen, daarna nieuwe kogels, vet enconussen.Dus het werk aan de Miche naven kostte de helft minder dan a/d Campa Recordnaven.Industriele lagers kun je in bijna elke garage/motorwinkel kopen.Miche hubs zijn lichter en goedkoper, ze rollen ook beter.Over het algemeen rollen naven met ind. lagers beter dan kogellagers-naven.Ik zou dus voor Miche kiezen.De tijden waarin Campagnolo de enige was met kwaliteit zijn gepasseerd. Ikwas een echte Campa aanhanger, maar tegenwoordig zijn er veel meerkwaliteitsproducten te koop.
Er is hier op het forum al eerder een discussie over geweest. Moet je even zoeken op bikexperto. Ik weet dus niet zeker of de miche naven ook daadwerkelijk beter zijn.
Groet Joris
Ik ga mezelf een nieuw draadband-wielsetje aanschaffen. Eentje samenstellen eigenlijk. Het gewicht wil ik zo laag mogelijk, maar het de set moet tegen een serieuze stoot kunnen.Het komt eigenlijk hier op neer: gewicht VS stevigheid/duurzaamheid
Velg: mavic op pro: 425gr wat best laag is voor een draadvelgNaaf: campa record 2006: gekozen voor z'n duurzaamheidSpaak: cx-ray black: stevig + licht
Alleen zou ik de kost graag wat dempen en is die cx-ray black verdomd duur... Welke spaak kan nog tippen aan de cx-ray black? En die betaalbaar is ... DT swiss revolution is dus geen optie... Sapim laser? Spaar ik toch al zo'n 60euro uit...Andere? Moet je dus eigenlijk de 'beste' spaak stegen in een 36spaak wiel?Voorstellen ivm met velg en naaf zijn ook altijd welkom.
Thx
Ik heb laatst bikexperto gemaild over een prijsopgaaf (zie hieronder).
Mijn mailtje:
Ik ben op zoek naar een compleet zwarte wielset. Ik heb hierbij voor mezelf de volgende configuratie bedacht.
Mavic Open Pro 28 gaats (zwart)
Miche Primato 28 gaats voor en achter (zwart)
DT Aerolite spaken (zwart)zwarte nippels
Antwoord:
Hoi Joris,
Mavic Open Pro 28 gaats (zwart)
Miche Primato 28 gaats voor en achter (zwart)
DT Aerolite spaken (zwart)- Sapim CX RAY platte spaken hebben hetzelfde gewicht, maar zijn sterker en goedkoper.
zwarte prolock hexagonal nippels
Kost 333.Euro
Maar ik zou je aanraden het achterwiel in 32 gaats te spaken, zo riskeer je in bv. wedstrijden niets.
Het gewichtsverschil van die 4 spaken is klein, maar je wiel wordt er wel stijver van.
Sowieso heb ik geen achternaven van Miche in 28 gaats, maar dat is niet de reden dat ik je dit advies geef, geloof me...
Hiervoor heb ik het met hem gehad over campa of miche naven. Hij gaf mij hier het volgende antwoord over:
hoi Joris,In 2005 was ik hoofd mechanicien bij de Skil Moser ploeg.Ik heb wielen gespaakt met Miche primato en Campa Record en Chorus naven.Beide modellen zijn voor zo'n 10-12 000 km gebruikt waarna ik ze een beurtheb gegeven.De Miche naven waren erg makkelijk , ze hebben industriele lagers, binnen 15min. was ik klaar met een set.De Record naven kostten me 45 min.Eerst moest ik de binnenste cups vervangen, daarna nieuwe kogels, vet enconussen.Dus het werk aan de Miche naven kostte de helft minder dan a/d Campa Recordnaven.Industriele lagers kun je in bijna elke garage/motorwinkel kopen.Miche hubs zijn lichter en goedkoper, ze rollen ook beter.Over het algemeen rollen naven met ind. lagers beter dan kogellagers-naven.Ik zou dus voor Miche kiezen.De tijden waarin Campagnolo de enige was met kwaliteit zijn gepasseerd. Ikwas een echte Campa aanhanger, maar tegenwoordig zijn er veel meerkwaliteitsproducten te koop.
Er is hier op het forum al eerder een discussie over geweest. Moet je even zoeken op bikexperto. Ik weet dus niet zeker of de miche naven ook daadwerkelijk beter zijn.
Groet Joris
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
De cups en conussen zijn bij een Record of Chorus lager echt no way versleten na 12000 km. Ik heb meerdere campa wielsets die een veelvoud van die km's hebben gelopen en nog steeds als een zonnetje lopen.
Zoran z'n spaak kunsten is absoluut niets mis mee, hij heeft zich alleen totaal in die magnesium velgen van Mach vergist.
Zoran z'n spaak kunsten is absoluut niets mis mee, hij heeft zich alleen totaal in die magnesium velgen van Mach vergist.
Dit zou me toch ten sterkste verwonderen...Wat ik opmaak uit je verhaal is dat je veel meer werk hebt aan de campa naven dan aan de miche naven. Maar hadden ze ook daadwerkelijk een 'beurt' nodig? Was de miche naaf in betere toestand dan de campa naaf? Ik heb voornamelijk alleen nog maar negatieve dingen gelezen over de miche naaf... Dura ace naven zijn trouwens ook nog een optie
Quoten: Origineel geplaatst door meeuh op 02 December 2006
Wat is het verschil tussen: open pro - open pro cd?thx
Hoi,
CD is een behandeling van het remoppervlak met een laagje "ceramiek", aluminium oxide dus.
Let wel, je gebruikt dan ook best remblokjes die voor dit soort velgen bestemd zijn.
Als ik me niet vergis is de standaard velg wat lichter. En of je die CD nou nodig hebt? Ik herinner me dat guru Jobst Brand daar nogal negatief over deed, marketing vna Mavic, brengt niks en dies meer. Nu ja, je ziet maar.
Ciao,
Wat is het verschil tussen: open pro - open pro cd?thx
Hoi,
CD is een behandeling van het remoppervlak met een laagje "ceramiek", aluminium oxide dus.
Let wel, je gebruikt dan ook best remblokjes die voor dit soort velgen bestemd zijn.
Als ik me niet vergis is de standaard velg wat lichter. En of je die CD nou nodig hebt? Ik herinner me dat guru Jobst Brand daar nogal negatief over deed, marketing vna Mavic, brengt niks en dies meer. Nu ja, je ziet maar.
Ciao,
Snobisme is een dure hobby...
-
- Forum-lid
- Berichten: 3324
- Lid geworden op: 06 apr 2004 15:33
De Mavic CD technologie is wel wat anders dan hun ceramische techniek hoor:
Quote:
CD - couche dure
What is it?
An anodization process that forms a micro-hardness on the surface of the rim
Benefits :
* Slows down wear & tear Application by braking
* Makes it easier to build and balance the wheel
* Improves the characteristics of the aluminum alloy Application
Process :
The braking surfaces are milled using the UB Control process, then CD coated. The base color of a CD coating is very dark, but it is possible to lighten or darken it to obtain different shades, from light gray to black.
vs.
Quote:
CERAMIC 2
What is it ?
Thermal shield that is 30 times harder than aluminum. This process has been improved on in 2000 for even greater strength.
Benefits :
* Increases the coefficient of the friction between the rim and the brake pads. Reduces braking distance (50 in wet weather)
* Superior resistance to wear
* Reduces heat on rim
How :
A plasma beam torch spreads titanium and aluminum oxide powders on the sidewalls of the rim
Ik hoor altijd wel goede verhalen over de ceramic velgjes, wel echt betere remprestaties, vooral in de regen.
Quote:
CD - couche dure
What is it?
An anodization process that forms a micro-hardness on the surface of the rim
Benefits :
* Slows down wear & tear Application by braking
* Makes it easier to build and balance the wheel
* Improves the characteristics of the aluminum alloy Application
Process :
The braking surfaces are milled using the UB Control process, then CD coated. The base color of a CD coating is very dark, but it is possible to lighten or darken it to obtain different shades, from light gray to black.
vs.
Quote:
CERAMIC 2
What is it ?
Thermal shield that is 30 times harder than aluminum. This process has been improved on in 2000 for even greater strength.
Benefits :
* Increases the coefficient of the friction between the rim and the brake pads. Reduces braking distance (50 in wet weather)
* Superior resistance to wear
* Reduces heat on rim
How :
A plasma beam torch spreads titanium and aluminum oxide powders on the sidewalls of the rim
Ik hoor altijd wel goede verhalen over de ceramic velgjes, wel echt betere remprestaties, vooral in de regen.
Het komt er dus op neer dat cd velg geen ceramic velg is? Wat is nu het verschil tussen de open-pro en de open-pro-cd?M'n FM raad me af een voorwiel met een platte velg radiaal te spaken. Al heb ik toch al eerder een radiaal gespaakt platte velg gezien. Hoe zit het daarmee?En dan nog over de spaken: een wielset(32-36) met cx-ray spaken is 80euro duurder dan een set met gewone spaken. Dan overweeg ik toch een traditionele spaak.