lichtste fietsen die er zijn
Quote: Origineel geplaatst door Sharkman op 19 Januari 2007
Mijn lichtste fiets tot op heden zat op 4.45 kg voor een rijder van 52 kg. Mijn fiets (cr1 team jean delatour) zat 3 jaar terug op 4.78 kg en was redelijk rijdbaar voor een rijder van 85 kg. Langzaam maar zeker heb ik mijn fietsen meer bombproof gemaakt en kan zeggen dat ik met 5.78 kg een fiets kan bouwen (en heb) die net zo betrouwbaar is (of betrouwbaarder) als elek willekeurig andere fiets op dit forum. Enig nadeel zijn de enorme kosten en het feit dat je er toch niet mee mag starten in een wedstrijd.
Wat is volgens jou de de goedkoopste oplossing die nog uci toegelaten is zonder de kwaliteit uit het oog te verliezen?
Mijn lichtste fiets tot op heden zat op 4.45 kg voor een rijder van 52 kg. Mijn fiets (cr1 team jean delatour) zat 3 jaar terug op 4.78 kg en was redelijk rijdbaar voor een rijder van 85 kg. Langzaam maar zeker heb ik mijn fietsen meer bombproof gemaakt en kan zeggen dat ik met 5.78 kg een fiets kan bouwen (en heb) die net zo betrouwbaar is (of betrouwbaarder) als elek willekeurig andere fiets op dit forum. Enig nadeel zijn de enorme kosten en het feit dat je er toch niet mee mag starten in een wedstrijd.
Wat is volgens jou de de goedkoopste oplossing die nog uci toegelaten is zonder de kwaliteit uit het oog te verliezen?
Scott CR1, Dura Ace, Ritchey WCS afmontage, SLR zadel, Campa Neutron wielen, Tune Wassetragers, Speedplay pedalen.
Dan ben je een heel eind denk ik.
Dan ben je een heel eind denk ik.
Dat is waar, maar deze setup kan natuurlijk ook (gedeeltelijk) 2e hands.
Op eBay / Marktplaats stikt 't van CR1's met Dura Ace.
Op eBay / Marktplaats stikt 't van CR1's met Dura Ace.
- de zwarten
- Forum-lid HC
zo kan ik mijn fiets ook wel pimpen zoals die lightbike: zonder pedalen
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
©®
©®- amclassic-fan
- Forum-lid HC
Al die fietsen hebben gewoon klikpedalen, ze zijn alleen wat minimalitisch. Eigenlijk zou je het gewicht dat je meer in de plaatjes hebt zitten bij de fiets op moeten tellen. Want of het klikmechanisme nu in het pedaal zit of op je schoen in beide gevallen moet je het meenemen
Quoten: Origineel geplaatst door C a s r a n op 19 Januari 2007
Die fietsen die Carbon Freak daar post zijn wel mooi om zien, maar mij (en wellicht ook Sharkman, TS-Biker en de meeste) interesseert is een lichte fiets die ook nog even functioneel is. Binnen een maand of twee zit de mijne onder de 5kg, én even functioneel en performant als mijn huidige racer... dàt is wat ik zoek.
Ga je UCI non-approved rijden?
Heb gisteren nog een post van je gelezen dat je niet met een fiets aan de start komt van -6.8 kilo. Maar mensen veranderen he
Die fietsen die Carbon Freak daar post zijn wel mooi om zien, maar mij (en wellicht ook Sharkman, TS-Biker en de meeste) interesseert is een lichte fiets die ook nog even functioneel is. Binnen een maand of twee zit de mijne onder de 5kg, én even functioneel en performant als mijn huidige racer... dàt is wat ik zoek.
Ga je UCI non-approved rijden?
Heb gisteren nog een post van je gelezen dat je niet met een fiets aan de start komt van -6.8 kilo. Maar mensen veranderen he
http://www.passievoorwielrennen.forumup.nl" onclick="window.open(this.href);return false;<br>
<br>
<br>
<br>
<br>
-
dream-plus
- Forum-lid
Quoten: Origineel geplaatst door Sharkman op 20 Januari 2007
Voor ca. 2400 Euro kun je met een beetje creativiteit op 6.8 kg komen. Alles daaronder gaat serieus geld kosten....
Geef eens een voorbeeld, ik kom er niet echt uit.
Wel een maat 60 ct frame!
Voor ca. 2400 Euro kun je met een beetje creativiteit op 6.8 kg komen. Alles daaronder gaat serieus geld kosten....
Geef eens een voorbeeld, ik kom er niet echt uit.
Wel een maat 60 ct frame!
Kan wel een voorbeeldje geven van een fiets die ik onlangs heb gebouwd:
Scott team issue scandium xl 1020 gram (720 Euro)
Scott ultralight vork 270 gram (170 Euro)
Ritchey WCS balhoofdstel 40 Euro
Set AC 350 wielen met achter DT naaf 1300 gram (450 euro)
Mavic remmen en getunede chorus 2006 groep met FSA Carbon pro cranks en FSA ti as (ca. 700 Euro).
Verder nog veloflex banden, Vittoria ultralight, veel alu boutjes, extralight zadelpen en slr gestript zadel.
Totaal erg creatief en er zijn makkelijker manieren om aan een lichte fiets te komen maar geheel was wel binnen de 6.8 en onder het gestelde budget (via een fietsenzaak kost het bovengenoemde uiteraard een stuk meer)
Scott team issue scandium xl 1020 gram (720 Euro)
Scott ultralight vork 270 gram (170 Euro)
Ritchey WCS balhoofdstel 40 Euro
Set AC 350 wielen met achter DT naaf 1300 gram (450 euro)
Mavic remmen en getunede chorus 2006 groep met FSA Carbon pro cranks en FSA ti as (ca. 700 Euro).
Verder nog veloflex banden, Vittoria ultralight, veel alu boutjes, extralight zadelpen en slr gestript zadel.
Totaal erg creatief en er zijn makkelijker manieren om aan een lichte fiets te komen maar geheel was wel binnen de 6.8 en onder het gestelde budget (via een fietsenzaak kost het bovengenoemde uiteraard een stuk meer)
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
Zoek een no-name scandium of licht aluminium frame van 1200 gram, moet wel lukken voor minder dan 500 euro. Steek er een EC90SLX onder, die had ik pas nog nieuw voor 160 euro kunnen kopen. Op de groep valt maar op bepaalde plekken gewicht te sparen, dus dan moet je voor Centaur shifters (80 euro bij Hopmans) en derailleurs (70 euro + 44 euro) gaan. Op de cassete kan je veel gewicht besparen met een alu cassete, die koop je voor een goede 100 euro. Als remmen zet je er Zero gravity's op (370 ofzo), dan moet er een crankstel opkomen: De carbon 2006 campa crankstellen zijn iets lichter dan de nieuwe en gaan goedkoop weg. Chorus carbon crank voor 200 euro erop, voor 50 euro erbij heb je een Record as. Stuur en stuurpen Ritchey WCS niet OS, kost 90 euro en weegt samen maar net iets meer dan 300 gram. Zadelpen als je niet vals speelt met een zadelpen zonder set-back, bijv Ritchey WCS carbon voor 100 euro. Met een zadelpen zonder set-back kan je voor een paar tientjes meer nog 50 gram extra besparen. Zadel natuurlijk SLR (70 euro).
Dan de wielen: AMC-naven met 350 velgen of bijv Ambrosio Crono tube velgen, Sapim laser of DT revo spaken. Kost iets van 120 + 2*60 + 35 = 275. Daar moeten natuurlijk nog bandjes om heen (of tubes). Veloflex record + latex binnenbandjes, de binnenbandjes samen voor 18 euro, de records lukt zeker wel voor 70 euro. Een andere optie zou Conti supersonic zijn, die zijn vaak te koop voor minder dan 25 euro. Als snelspanners zou ik de Tune look-a-likes kopen voor 55 euro.
oeps vergeet ik bijna dat er pedalen aan een fiets zitten. Speedplay lijkt mij een lekker lichte optie, voor 120 euro heb je de stalen versie. Bidonhouders zijn ook wel makkelijk, Specialized Rib cage pro is heel licht en kosten maar een tientje per stuk.
Ik ziet nu op 2392 euro en ben redelijk in de buurt gekomen van de 6,8 denk ik. Sommige dingen zijn misschien iets duurder (maar de spaken zijn weer bijv iets goedkoper), komen natuurlijk ook nog wat verzendkosten bij.
Dan de wielen: AMC-naven met 350 velgen of bijv Ambrosio Crono tube velgen, Sapim laser of DT revo spaken. Kost iets van 120 + 2*60 + 35 = 275. Daar moeten natuurlijk nog bandjes om heen (of tubes). Veloflex record + latex binnenbandjes, de binnenbandjes samen voor 18 euro, de records lukt zeker wel voor 70 euro. Een andere optie zou Conti supersonic zijn, die zijn vaak te koop voor minder dan 25 euro. Als snelspanners zou ik de Tune look-a-likes kopen voor 55 euro.
oeps vergeet ik bijna dat er pedalen aan een fiets zitten. Speedplay lijkt mij een lekker lichte optie, voor 120 euro heb je de stalen versie. Bidonhouders zijn ook wel makkelijk, Specialized Rib cage pro is heel licht en kosten maar een tientje per stuk.
Ik ziet nu op 2392 euro en ben redelijk in de buurt gekomen van de 6,8 denk ik. Sommige dingen zijn misschien iets duurder (maar de spaken zijn weer bijv iets goedkoper), komen natuurlijk ook nog wat verzendkosten bij.