Meerdere trainingen op 1 dag
-
Livio Livius
- Forum-lid HC
Quote: Origineel geplaatst door anno op 27 Februari 2007
kan iemand mij dit uitleggen? Bij een duurtraining gaat het er toch om dat je spieren lang achter elkaar kracht kunnen leveren? Dan lijkt het mij dat wanneer je stopt je trainingseffect toch zeker (op lange termijn) merkbaar verminderd...?
Een duurtraining moet minimaal 2 uur duren om het benodigde effect te bereiken. Hoe langer hoe beter ivm met het aanspreken van de energievoorraad. Bij een duurtraining van bijv 4 uur en een pauze na 2 uur van 10 min om wat te eten en te drinken in vergelijking met een duurtraining van 4 uur zonder pauze maakt dit niets uit. De 10 min hebben geen enkel effect. Het gaat er natuurlijk ook om om meerdere duurtrainingen per week/maand te doen om het benodigde trainingseffect te krijgen. Een duurtraining van 4 uur opsplitsen in 2 uur 's ochtens en 2 uur 's avonds heeft inderdaad minder effect dan een duurtraining van 4 uur achter elkaar.
kan iemand mij dit uitleggen? Bij een duurtraining gaat het er toch om dat je spieren lang achter elkaar kracht kunnen leveren? Dan lijkt het mij dat wanneer je stopt je trainingseffect toch zeker (op lange termijn) merkbaar verminderd...?
Een duurtraining moet minimaal 2 uur duren om het benodigde effect te bereiken. Hoe langer hoe beter ivm met het aanspreken van de energievoorraad. Bij een duurtraining van bijv 4 uur en een pauze na 2 uur van 10 min om wat te eten en te drinken in vergelijking met een duurtraining van 4 uur zonder pauze maakt dit niets uit. De 10 min hebben geen enkel effect. Het gaat er natuurlijk ook om om meerdere duurtrainingen per week/maand te doen om het benodigde trainingseffect te krijgen. Een duurtraining van 4 uur opsplitsen in 2 uur 's ochtens en 2 uur 's avonds heeft inderdaad minder effect dan een duurtraining van 4 uur achter elkaar.
What makes the boat go faster?
Quote: Origineel geplaatst door ApoJapo op 26 Februari 2007
Ik weet natuurlijk al dat je voor een goede basis veel in d1 moet trainen. Ik heb nu zo'n tackx alleen trainingen van 3 uur houd ik niet vol. Het wordt te saai, ik wil andere dingen gaan doen en ik krijg zadel pijn. Geven 2 trainingen van 1.5 uur (in D1 uiteraard) ongeveer hetzelfde effect of is dat niet aan te raden.Ik heb al wat proberen te zoeken op internet maar zonder succes. Ik weet dat hier een aantal kenners rondhangen dus graag hun mening. Bedankt
Ik weet niet waar je traint op de tacx.
Maar kun je om de saaiheid tegen te gaan niet gewoon de tacx voor de tv neer zetten? Dan vliegen de uren voorbij.
Ik weet natuurlijk al dat je voor een goede basis veel in d1 moet trainen. Ik heb nu zo'n tackx alleen trainingen van 3 uur houd ik niet vol. Het wordt te saai, ik wil andere dingen gaan doen en ik krijg zadel pijn. Geven 2 trainingen van 1.5 uur (in D1 uiteraard) ongeveer hetzelfde effect of is dat niet aan te raden.Ik heb al wat proberen te zoeken op internet maar zonder succes. Ik weet dat hier een aantal kenners rondhangen dus graag hun mening. Bedankt
Ik weet niet waar je traint op de tacx.
Maar kun je om de saaiheid tegen te gaan niet gewoon de tacx voor de tv neer zetten? Dan vliegen de uren voorbij.
klopt even wat drinken en eten maakt niet (veel) uit als het niet te lang duurt. Maar wanneer je te lang stil blijft zitten wordt je stijf omdat je gaat herstellen, ik denk dat je dan al te lang stil hebt gezeten. Ik denk dat de lengte van een duurtraining verschilt per persoon/eis die aan de training wordt gesteld. Een elite maakt bv duurtrainingen vanaf 4 uur als het seizoen is begonnen denk ik (?), dan lijkt mij het niet echt bevordelijk als je stopt om te eten ed want een wedstrijd is ook tegen de 4 uur en daar krijg je ook geen echte rust.
ik ga hiermee volledig akkoord . duurtraining het woord zegt het zelf. ik stop nooit op training ! zeker niet in dit weer , wordt je snel ziek en het ondermijnt je training toch wel hoor. 10 minuten vind ik te veel , want je traint je lichaam op die extra recup. niet doen dus !
60% of the time, it works ALL the time !
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
Tot dat je lek rijdt dan moet je toch echt stoppen. Probleem vind ik in deze tijden van het jaar niet zo zeer dat je lichaam een beetje uitrust (zo moe word je toch niet tijdens duurtraining), maar meer dat je het binnen de kortste keren ijskoud hebt.
Duurtrainingen van 4 uur (of meer) moet je trouwens ook gewoon in de winter doen, goed warm aankleden en het gaat prima zolang het niet gaat regenen.
Duurtrainingen van 4 uur (of meer) moet je trouwens ook gewoon in de winter doen, goed warm aankleden en het gaat prima zolang het niet gaat regenen.
Koud hebben is toch vooral een kwestie van de juiste kleding.
Het laagjes tijdperk heeft in deze plaats gemaakt voor een moderner tijdperk met Goretex en dat soort zaken. Ik draag niet veel meer laagjes dan in de zomer, maar ik heb het wel altijd warm. Helaas is winterkleding om die reden prijzig.
Ik draag onder mijn GORE Bikewear jas alleen een baselayer van Craft; dit voldoet voor temperaturen van -5 tot +15; daarboven kan het zomershirt weer uit de kast. En dankzij het ademende karakter word je niet nat (waardoor je afkoelt).
Het laagjes tijdperk heeft in deze plaats gemaakt voor een moderner tijdperk met Goretex en dat soort zaken. Ik draag niet veel meer laagjes dan in de zomer, maar ik heb het wel altijd warm. Helaas is winterkleding om die reden prijzig.
Ik draag onder mijn GORE Bikewear jas alleen een baselayer van Craft; dit voldoet voor temperaturen van -5 tot +15; daarboven kan het zomershirt weer uit de kast. En dankzij het ademende karakter word je niet nat (waardoor je afkoelt).
Vraag me af of men zich kan kleden tegen de kou, heb altijd koude handen en voeten. Heb allerlei handschoenen geprobeerd, helaas, rij met neopreen verschoen maar toch koude voeten. 4 uur op de fietsen in de kou dan kunnen ze mij wegdragen. Als mijn vrienden al met de korte broek fietsen heb ik de handschoenen nog aan...
@ Premmit: probeer eens skisokken of van die thermische zakjes van de wintersportzaak waarje warme voeten door krijgt. Lukt dat niet kun je ook nog speciale winterschoenen van SIDI kopen (eventueel met verwarming). Qua handschoenen: GORE Bikewear zijn heel goed.
@ ApoJapo: kwestie van klein genoeg verzet meenemen. Ik heb vandaag in windkracht 6 ook hele stukken op de 40/23 gereden (mijn kleinste verzet). Terugschakelen en op die meter blijven loeren, dan lukt 't wel. Wat ook helpt is niet naar je snelheid kijken (die zet ik vaak niet eens in beeld op mijn computer). Snelheid is totaal niet relevant voor D1 training (eigenlijk sowieso niet).
@ ApoJapo: kwestie van klein genoeg verzet meenemen. Ik heb vandaag in windkracht 6 ook hele stukken op de 40/23 gereden (mijn kleinste verzet). Terugschakelen en op die meter blijven loeren, dan lukt 't wel. Wat ook helpt is niet naar je snelheid kijken (die zet ik vaak niet eens in beeld op mijn computer). Snelheid is totaal niet relevant voor D1 training (eigenlijk sowieso niet).
Quoten: Origineel geplaatst door havana op 28 Februari 2007
@ Premmit: probeer eens skisokken of van die thermische zakjes van de wintersportzaak waarje warme voeten door krijgt. Lukt dat niet kun je ook nog speciale winterschoenen van SIDI kopen (eventueel met verwarming). Qua handschoenen: GORE Bikewear zijn heel goed.
Ik ken het gevoel van Premmit: 't is eigenlijk enkel je voeten en handen die het probleem zijn. 'k heb mij ook gore Bikewear handschoenen aangeschaft maar eens het vriest hou ik het maximum 2 uur uit op de fiets.
Dit jaar ook de enige dag dat het 's morgens echt koud was met 3 paar ( waarvan 2 thermo) kousen en 2 paar overschoenen ( de vroegere versies ) gereden en toch na 2 uur koude tenen.
't is gewoon een slechte doorbloeding waardoor je vingers en tenen te weinig bloed (warmte) tot in de toppen krijgt.
De rest van het lichaam is geen enkel probleem : ik rij ook bij heel koud weer met slechts een onderlijfje en een t-shirt onder mijn goretex vest zonder kou te hebben.
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 

Nu hebben we gelukkig een zachte winter gehad, en heb ik al veel meer kunnen fietsen dan gepland.
Maar wat ik wel jammer vind aan al die windtex/goretex vesten is het feit dat ze nog niet ademend genoeg zijn.
Door de zachte winter heb ik deze gelukkig nog niet veel nodig gehad. Ik draag enkel een craft shirtje en een zomertrui onder die winterjas (Ultima of Giordana). Maar blijkbaar ben ik een hevige zweter, waardoor die kleding nat wordt en ik na een tijdje toch een klam gevoel krijg. Aangenaam is zoiets niet.
Vanaf +6° rij ik nu niet meer met winterkledij. Ik draag het volgende:
armstukken
craftshirtje
trui met lange mouwen
Overjasje (nylon) met open mesh rug zonder mouwen.
Dit bevalt me beter omdat het zweet beter en sneller weg kan. Wel de armstukken aandoen, anders heb ik het te koud aan de armen.
Zijn er nog mensen die dat transpiratievocht probleem hebben?
Maar wat ik wel jammer vind aan al die windtex/goretex vesten is het feit dat ze nog niet ademend genoeg zijn.
Door de zachte winter heb ik deze gelukkig nog niet veel nodig gehad. Ik draag enkel een craft shirtje en een zomertrui onder die winterjas (Ultima of Giordana). Maar blijkbaar ben ik een hevige zweter, waardoor die kleding nat wordt en ik na een tijdje toch een klam gevoel krijg. Aangenaam is zoiets niet.
Vanaf +6° rij ik nu niet meer met winterkledij. Ik draag het volgende:
armstukken
craftshirtje
trui met lange mouwen
Overjasje (nylon) met open mesh rug zonder mouwen.
Dit bevalt me beter omdat het zweet beter en sneller weg kan. Wel de armstukken aandoen, anders heb ik het te koud aan de armen.
Zijn er nog mensen die dat transpiratievocht probleem hebben?
Even een andere vraag over duurtraining. Als je duurzone tussen 128 en 145 slagen per minuut zit en je komt terug met een gemiddelde hf van 126, kun je dan zeggen dat de training niet 100% optimaal was? Hou verhoudt zich deze waarde tegenover een waarde van bijvoorbeeld 135 (midden in de doelzone)?