Kettingslijtage
-
campasuper
- Forum-lid
Quoten: Origineel geplaatst door Morel op 01 Juni 2007
Hoi,
Een cassette die 20000 km meegaat lijkt mij een fabeltje !?
Op de trein dan misschien ? Reacties graag !
Ciao.
Dat gaat echt, mits je netjes met je spulletjes omgaat en echt om de 1000 km wisselt. En op de trein gaat alles nog veel langer mee, probeer maar.
Hoi,
Een cassette die 20000 km meegaat lijkt mij een fabeltje !?
Op de trein dan misschien ? Reacties graag !
Ciao.
Dat gaat echt, mits je netjes met je spulletjes omgaat en echt om de 1000 km wisselt. En op de trein gaat alles nog veel langer mee, probeer maar.
Als je Campa hebt, wil je echt nooit meer iets anders
-
dwangarbeider
- Forum-lid
Quoten: Origineel geplaatst door Amclassic-fan op 02 Juni 2007
Veloce cassetes worden voor €42,50 verkocht, losse Campa tandwielen kosten al gauw 13 per stuk oid, dan is de keuze snel gemaakt.
Dan is de keuze inderdaad snel gemaakt. Voor de Shimano kransjes betaal ik maar 3.80 euros (bij Vaneyck in Tessenderlo). Dat is pas een mooi argument in de Shimi/Campa discussie
Veloce cassetes worden voor €42,50 verkocht, losse Campa tandwielen kosten al gauw 13 per stuk oid, dan is de keuze snel gemaakt.
Dan is de keuze inderdaad snel gemaakt. Voor de Shimano kransjes betaal ik maar 3.80 euros (bij Vaneyck in Tessenderlo). Dat is pas een mooi argument in de Shimi/Campa discussie
Ketting C 10.De ketting van mijn Pina nagemeten met schuifmaat en kwam op 132.6 mm tussen 12 schakels. Deze is dus aan vervanging toe. Gereden aantal km 5200 km. Grotendeels "toer km" dus met niet te veel kracht op de ketting en droog weer hetgeen dus niet te vergelijken is met renners die door weer en wind koersen en vaak hard moeten aanzetten. Ik kan echter weinig merken van de gemeten slijtage van de ketting omdat alles nog "gesmeerd " loopt. Dit in tegenstelling tot mijn lijf, want herstel en inrijden duren steeds langer.
Misschien kan het volgende iets voor kettingleken betekenen:http://www.tonv.nl/download/kettingovz.pdf
Misschien kan het volgende iets voor kettingleken betekenen:http://www.tonv.nl/download/kettingovz.pdf
Autografo Fausto Coppi originale! @ Pavia, augustus 1955
Quoten: Origineel geplaatst door Marconi op 03 Juni 2007
Ketting C 10.De ketting van mijn Pina nagemeten met schuifmaat en kwam op 132.6 mm tussen 12 schakels. Deze is dus aan vervanging toe. Gereden aantal km 5200 km. Grotendeels "toer km" dus met niet te veel kracht op de ketting en droog weer hetgeen dus niet te vergelijken is met renners die door weer en wind koersen en vaak hard moeten aanzetten. Ik kan echter weinig merken van de gemeten slijtage van de ketting omdat alles nog "gesmeerd " loopt.
De ketting kan vaak ook veel langer mee als je dezelfde cassette blijft gebruiken. Mijn vader heeft een oude fiets die alleen voor nood gebruikt wordt (als er bij die ander iets stuk is) met een ketting die zeker 8000 km heeft gemaakt. Is volgens Roholof meter sterk versleten schakelt echter nog steeds zonder enkel probleem. Zou er alleen niet meer de bergen mee ingaan.
Als je echt alleen maar toert en nooit echt hard aanzet is dit zeker geen probleem. Maar dan kun je daarna wel zeker je cassette weggooien. Als je tijdig de ketting vervangt kan de cassette zeker drie goede kettingen mee. (of meer) En je voorkomt natuurlijk dat je onderweg een keer met pech komt te staan.
Ketting C 10.De ketting van mijn Pina nagemeten met schuifmaat en kwam op 132.6 mm tussen 12 schakels. Deze is dus aan vervanging toe. Gereden aantal km 5200 km. Grotendeels "toer km" dus met niet te veel kracht op de ketting en droog weer hetgeen dus niet te vergelijken is met renners die door weer en wind koersen en vaak hard moeten aanzetten. Ik kan echter weinig merken van de gemeten slijtage van de ketting omdat alles nog "gesmeerd " loopt.
De ketting kan vaak ook veel langer mee als je dezelfde cassette blijft gebruiken. Mijn vader heeft een oude fiets die alleen voor nood gebruikt wordt (als er bij die ander iets stuk is) met een ketting die zeker 8000 km heeft gemaakt. Is volgens Roholof meter sterk versleten schakelt echter nog steeds zonder enkel probleem. Zou er alleen niet meer de bergen mee ingaan.
Als je echt alleen maar toert en nooit echt hard aanzet is dit zeker geen probleem. Maar dan kun je daarna wel zeker je cassette weggooien. Als je tijdig de ketting vervangt kan de cassette zeker drie goede kettingen mee. (of meer) En je voorkomt natuurlijk dat je onderweg een keer met pech komt te staan.
Quoten: Origineel geplaatst door jsparie op 04 Juni 2007
Ja, als de kransjes mee slijten met de ketting dan kan je lang met zo'n ketting mee. Dan worden dat allemaal van die haaientanden, ook de voorbladen! Maar ik volg de Campa aanbevelingen maar op en monteer een nieuwe ketting .
Ja, als de kransjes mee slijten met de ketting dan kan je lang met zo'n ketting mee. Dan worden dat allemaal van die haaientanden, ook de voorbladen! Maar ik volg de Campa aanbevelingen maar op en monteer een nieuwe ketting .
Autografo Fausto Coppi originale! @ Pavia, augustus 1955
Hoelang gaan kettingen uit de 10sp 105 groep normaal gezien mee? Ik heb er een op mijn fiets en heb de indruk dat-ie al aardig aan het verslijten is, hoor heel soms ineens een 'tik' alsof de ketting overslaat; gebeurt op willekeurige momenten en niet per se onder piekbelasting, echt doorschieten is het niet.. Er is een kleine 2500 km met de ketting+cassette gereden. Ik wil er niet te lang mee doorrijden omdat ik niet meteen m'n cassette wil moeten vervangen..
Wil graag een KMC gold hierna, hoeft niet per se de lichtste te zijn, dus dan zou de KMC10L (adviesprijs 39,95) moeten voldoen..? Aangezien ik met een 105 cassette rijdt die nauwelijks meer kost dan zo'n ketting, is het dan aan te raden om beide steeds op te rijden (bijv. 8000 km, kan dat?) en tegelijk te vervangen i.p.v. de ketting eerder te vervangen zodat de cassette meerdere (2 of 3) kettingen meegaat? Ik weet niet precies wat ik qua slijtage van de onderdelen kan verwachten en of het problemen geeft als ik bijvoorbeeld na 4000 km een nieuwe ketting leg op een cassette die evenzovele km's gedraaid heeft.
Wil graag een KMC gold hierna, hoeft niet per se de lichtste te zijn, dus dan zou de KMC10L (adviesprijs 39,95) moeten voldoen..? Aangezien ik met een 105 cassette rijdt die nauwelijks meer kost dan zo'n ketting, is het dan aan te raden om beide steeds op te rijden (bijv. 8000 km, kan dat?) en tegelijk te vervangen i.p.v. de ketting eerder te vervangen zodat de cassette meerdere (2 of 3) kettingen meegaat? Ik weet niet precies wat ik qua slijtage van de onderdelen kan verwachten en of het problemen geeft als ik bijvoorbeeld na 4000 km een nieuwe ketting leg op een cassette die evenzovele km's gedraaid heeft.
Alles hangt af van de benadering die je kiest (zie vorige pagina).
Een 105 ketting kan best 6000 draaien maar dan kun je ook je cassette weggooien. Zelfde geldt voor de veel duurdere KMC ketting. Ik zou adviseren om de 3000 à 4000 te vervangen, en inderdaad te beginnen met een nieuwe cassette. Met een beetje goede wil kun je dan 3 of 4 kettingen op één cassette verslijten.
Een 105 ketting kan best 6000 draaien maar dan kun je ook je cassette weggooien. Zelfde geldt voor de veel duurdere KMC ketting. Ik zou adviseren om de 3000 à 4000 te vervangen, en inderdaad te beginnen met een nieuwe cassette. Met een beetje goede wil kun je dan 3 of 4 kettingen op één cassette verslijten.
Slechts beperkt waar (een ketting vreet op een gegeven moment elke cassette op) en bovendien niet praktisch voor veel mensen die meerdere wielsets en cassettes door elkaar gebruiken like myself.De ketting kan vaak ook veel langer mee als je dezelfde cassette blijft gebruiken.
- borgmonster
- Forum-lid
Let er wel op dat wanneer je een ketting meer dan 3000 km gebruikt waarschijnlijk ook het kettingblad (voor) is versleten. Dat was bij mij in ieder geval wel zo. Echt h e l e m a a l versleten. (Shimano Ultegra middenblad)
Nu fiets ik elke dag als forens, 70 km/dag, ook door de regen en langs Almere-Poort ligt erg veel zand op het pad, dus dat werkt ook mee.
Een titanium of rvs kettingblad zou voor mij erg goed uitkomen, maar die kan ik nergens vinden in 130 steek en met 42 tanden.
Nu fiets ik elke dag als forens, 70 km/dag, ook door de regen en langs Almere-Poort ligt erg veel zand op het pad, dus dat werkt ook mee.
Een titanium of rvs kettingblad zou voor mij erg goed uitkomen, maar die kan ik nergens vinden in 130 steek en met 42 tanden.
ex-CUBE Litening Ultegra 3x10
ex-Benotto SL Campagnolo Record 2x6
Canyon Ultimate CF SLX 8 DISC TDF
ex-Benotto SL Campagnolo Record 2x6
Canyon Ultimate CF SLX 8 DISC TDF
3000 is wel heel kort voor een voorblad hoor, of je moet echt met een stokoude ketting rondrijden. Als ik jou was zou ik het blad opsturen naar Shimano, want zoiets is gewoon niet normaal.
Slechts beperkt waar (een ketting vreet op een gegeven moment elke cassette op)De ketting kan vaak ook veel langer mee als je dezelfde cassette blijft gebruiken.
Klopt maar zoiets had ik er ook achter gezet.
3000 km voor een voorblad is overigens inderdaad niet normaal. Zelfs bij alleen gebruik van extreme posities zou die langer mee moeten gaan.
Na hoe lang veranderen jullie je kettingbladen dan? Zou ik 2 kettingen per cassette kunnen doen en 2 cassettes per kettingblad? Of kan ik ook 2 cassettes op een tandwiel als ik 3 kettingen per cassette gebruik? Of kan ik beter mijn kettingblad ook vervangen als ik mijn cassette vervang na 3 kettingen?
Is gewoon allemaal sterk afhankelijk van het gebruik. Schoon of in slecht weer etc. Veel met schuine of met rechte ketting etc. Gemiddeld moet je, als je niet met een echt versleten ketting rijdt, toch wel 20.000 tot 40.000 km met voorbladen kunnen doen. (goedkopere zijn duidelijk zachter dan de duurdere campa record of shim dura ace vandaar grote verschil) Je ziet het vanzelf als ze echt puntig worden ipv rond moet je vervangen.