Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

11-28 casette opzetten ??

fietsvriend
Forum-lid
Berichten: 866
Lid geworden op: 15 okt 2008 23:17

fietsvriend 28 jan 2011 11:15

Op mijn oude fiets zat een triple (52-42-30) en een 12-26 casette. Dat was genoeg om de Ventoux en de Galibier mee op te komen en genoeg om mee door Limburg te fietsen. En ik ben geen klimgeit. Een casette met 28 lijkt me inderdaad wat overdreven.
Probeer t eens met de 'normale' casette. Dan kun je nog altijd een kransje extra erop (laten) zetten als je de bergen in gaat. Succes!
Michiel

dstrijker
Forum-lid
Berichten: 27
Lid geworden op: 18 sep 2010 15:40

dstrijker 28 jan 2011 11:19

havana schreef:Tjsa wat niet weet wat niet deert. Niet iedereen stelt dezelfde eisen aan het verzet. Je hebt dan inderdaad verzetten genoeg, maar de meeste gebruik je nooit op 't vlakke. Het gaat om het aan bruikbare verzetten.

De enige niet-sleutel oplossing zou voldoen voor mij is 13-25 (met 18) met 53/40/30. Een 12 heb je niet nodig; 53x13 is zwaar zat. Hiervoor krijg je een 18 terug en dat is een verzet waar ik heel vaak op train.


Dat klopt wel, ware het niet dat de TS het over een triple 105 heeft. De grote plaat in deze groep is een 50 en dan is het wel lekker om af en toe een 12 (of zelfs een 11 te hebben).

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 28526
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 28 jan 2011 11:21

Ok, maar daar kun je ook gewoon een 53 opschroeven.

danny1407
Forum-lid
Berichten: 3273
Lid geworden op: 13 aug 2009 20:27

danny1407 28 jan 2011 11:21

pinarello schreef: Het gaat erom of het wilt of liever nog als je het niet wilt:p


Dat ben ik met je eens.

Maar persoonlijk vind ik dat geschikte verzetten doorslaggevend moeten zijn.
Als je uitkomt en tevreden bent met een bepaalde cassette in alle omstandigheden, dan zou je wel gek zijn om te gaan wisselen.
Maar om consessies te doen op een cassette en met iets te rijden wat het telkens nét niet is, met als reden dat je geen sleutelaar bent.....

:rolleye:

Dat is voor mij net de omgekeerde wereld met een reden die (veel) te nihil is om er echt waarde aan toe te kennen.
FacebookS3RSSite

dstrijker
Forum-lid
Berichten: 27
Lid geworden op: 18 sep 2010 15:40

dstrijker 28 jan 2011 11:28

havana schreef:Ok, maar daar kun je ook gewoon een 53 opschroeven.


Tsja, maar het gaat toch om een sleutelvrije oplossing? Dat doe je dan niet door er gelijk een afwijkende (of: niet standaard) 53 op te schroeven.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24317
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 28 jan 2011 11:47

1 keer een 53 op zetten wil de FM echt wel doen als je daar 't blad ook hebt gekocht.

Maar goed als je niet wilt wisselen koop dan gewoon een 12-27 cassette. Je mist dan enkel de 18, met een 12-25 mis je die ook gewoon. En 30-25 is echt niet extreem licht, als je geen geweldige klimmer bent is dat al snel vrij zwaar.

Snap alleen niet dat je niet een cassette wilt wisselen, het is simpel en een werkje dat niet meer dan een paar minuten kost.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

dieseltje
Forum-lid
Berichten: 974
Lid geworden op: 06 aug 2006 22:10

dieseltje 28 jan 2011 20:34

Snap alleen niet dat je niet een cassette wilt wisselen, het is simpel en een werkje dat niet meer dan een paar minuten kost.[/quote]

+1 en je kan de tandwielen bovendien na het verwijderen een keertje goed schoonmaken.
No pain no gain, no guts no glory!

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 8010
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 28 jan 2011 21:59

[quote="Lcsmt"]Met een triple moet een 12 - 27 toch ruimschoots voldoen.[quote]

Dat kan geen mens zonder kennis van de betrokkene beoordelen!

[quote]Een 12 - 23 voor Nederland en een 12 - 27 voor de Alpen.[quote]

Dat is wel erg optimistisch, het verschil tussen 3% gemiddeld en 9% gemiddeld is beslist groter dan 2 tandwielen.

[quote]Een cassette wisselen is echt niet zo moeilijk. :)[quote]

daar heb je nu wel gelijk in!

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24317
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 28 jan 2011 22:11

Klimmen die km's lang 9% gemiddeld zijn kan je zo'n beetje op 1 hand tellen. En in Nederland zal de TS niet op de 30-23 rijden (allicht muv zuid-limburg). Met die 12-23 heb je alleen wel de 16 en de 18 en dat rijdt toch ewl erg fijn in Nederland.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

bulldog007
Forum-lid
Berichten: 41
Lid geworden op: 20 nov 2010 21:48

bulldog007 30 jan 2011 13:55

Laten we het eens proberen:

Heeft iemand een lijntje naar het wisselen van een casette (hoe dit zou moeten ??).

jummeltje
Forum-lid
Berichten: 628
Lid geworden op: 29 jan 2009 16:21

jummeltje 30 jan 2011 14:24

de plaatselijke fm?
Dik? Ja. Gek? Ja. Stroopwafel? Ja.

bulldog007
Forum-lid
Berichten: 41
Lid geworden op: 20 nov 2010 21:48

bulldog007 30 jan 2011 14:32

Ik snap dat de FM dat kan jah ... Maar de vraag is hoe wissel je deze zelf ?

Plaats reactie