11-28 casette opzetten ??
-
fietsvriend
- Forum-lid
- Berichten: 866
- Lid geworden op: 15 okt 2008 23:17
Op mijn oude fiets zat een triple (52-42-30) en een 12-26 casette. Dat was genoeg om de Ventoux en de Galibier mee op te komen en genoeg om mee door Limburg te fietsen. En ik ben geen klimgeit. Een casette met 28 lijkt me inderdaad wat overdreven.
Probeer t eens met de 'normale' casette. Dan kun je nog altijd een kransje extra erop (laten) zetten als je de bergen in gaat. Succes!
Probeer t eens met de 'normale' casette. Dan kun je nog altijd een kransje extra erop (laten) zetten als je de bergen in gaat. Succes!
Michiel
havana schreef:Tjsa wat niet weet wat niet deert. Niet iedereen stelt dezelfde eisen aan het verzet. Je hebt dan inderdaad verzetten genoeg, maar de meeste gebruik je nooit op 't vlakke. Het gaat om het aan bruikbare verzetten.
De enige niet-sleutel oplossing zou voldoen voor mij is 13-25 (met 18) met 53/40/30. Een 12 heb je niet nodig; 53x13 is zwaar zat. Hiervoor krijg je een 18 terug en dat is een verzet waar ik heel vaak op train.
Dat klopt wel, ware het niet dat de TS het over een triple 105 heeft. De grote plaat in deze groep is een 50 en dan is het wel lekker om af en toe een 12 (of zelfs een 11 te hebben).
Ok, maar daar kun je ook gewoon een 53 opschroeven.
pinarello schreef: Het gaat erom of het wilt of liever nog als je het niet wilt:p
Dat ben ik met je eens.
Maar persoonlijk vind ik dat geschikte verzetten doorslaggevend moeten zijn.
Als je uitkomt en tevreden bent met een bepaalde cassette in alle omstandigheden, dan zou je wel gek zijn om te gaan wisselen.
Maar om consessies te doen op een cassette en met iets te rijden wat het telkens nét niet is, met als reden dat je geen sleutelaar bent.....
:rolleye:
Dat is voor mij net de omgekeerde wereld met een reden die (veel) te nihil is om er echt waarde aan toe te kennen.
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
1 keer een 53 op zetten wil de FM echt wel doen als je daar 't blad ook hebt gekocht.
Maar goed als je niet wilt wisselen koop dan gewoon een 12-27 cassette. Je mist dan enkel de 18, met een 12-25 mis je die ook gewoon. En 30-25 is echt niet extreem licht, als je geen geweldige klimmer bent is dat al snel vrij zwaar.
Snap alleen niet dat je niet een cassette wilt wisselen, het is simpel en een werkje dat niet meer dan een paar minuten kost.
Maar goed als je niet wilt wisselen koop dan gewoon een 12-27 cassette. Je mist dan enkel de 18, met een 12-25 mis je die ook gewoon. En 30-25 is echt niet extreem licht, als je geen geweldige klimmer bent is dat al snel vrij zwaar.
Snap alleen niet dat je niet een cassette wilt wisselen, het is simpel en een werkje dat niet meer dan een paar minuten kost.
Snap alleen niet dat je niet een cassette wilt wisselen, het is simpel en een werkje dat niet meer dan een paar minuten kost.[/quote]
+1 en je kan de tandwielen bovendien na het verwijderen een keertje goed schoonmaken.
+1 en je kan de tandwielen bovendien na het verwijderen een keertje goed schoonmaken.
No pain no gain, no guts no glory!
[quote="Lcsmt"]Met een triple moet een 12 - 27 toch ruimschoots voldoen.[quote]
Dat kan geen mens zonder kennis van de betrokkene beoordelen!
[quote]Een 12 - 23 voor Nederland en een 12 - 27 voor de Alpen.[quote]
Dat is wel erg optimistisch, het verschil tussen 3% gemiddeld en 9% gemiddeld is beslist groter dan 2 tandwielen.
[quote]Een cassette wisselen is echt niet zo moeilijk.
[quote]
daar heb je nu wel gelijk in!
Dat kan geen mens zonder kennis van de betrokkene beoordelen!
[quote]Een 12 - 23 voor Nederland en een 12 - 27 voor de Alpen.[quote]
Dat is wel erg optimistisch, het verschil tussen 3% gemiddeld en 9% gemiddeld is beslist groter dan 2 tandwielen.
[quote]Een cassette wisselen is echt niet zo moeilijk.
daar heb je nu wel gelijk in!
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Klimmen die km's lang 9% gemiddeld zijn kan je zo'n beetje op 1 hand tellen. En in Nederland zal de TS niet op de 30-23 rijden (allicht muv zuid-limburg). Met die 12-23 heb je alleen wel de 16 en de 18 en dat rijdt toch ewl erg fijn in Nederland.
-
bulldog007
- Forum-lid
- Berichten: 41
- Lid geworden op: 20 nov 2010 21:48
Laten we het eens proberen:
Heeft iemand een lijntje naar het wisselen van een casette (hoe dit zou moeten ??).
Heeft iemand een lijntje naar het wisselen van een casette (hoe dit zou moeten ??).
-
bulldog007
- Forum-lid
- Berichten: 41
- Lid geworden op: 20 nov 2010 21:48
Ik snap dat de FM dat kan jah ... Maar de vraag is hoe wissel je deze zelf ?
