Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Transeksueel in het peloton

scepticus
Forum-lid HC

Gebruikersavatar scepticus 10 sep 2007 22:47

Composite schreef:Jongens, volgens de wet en haar paspoort is ze een vrouw, dus mag ze ook meedoen bij de vrouwen!

De wetten uit het 'echte' leven zijn niet zomaar toepasbaar in de sport...
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

maus_1990
Forum-lid

maus_1990 10 sep 2007 22:51

mensen, mensen, waar maken jullie je allemaal druk om!? ze is toch volgens de wet een vrouw!? laat haar dan ook lekker met rust!!! Anders had ze ook geen licentie gehad, en als zij zich zo beter voelt in haar lichaam zoals ze nu heeft wat maken jullie daar dan voor een ophef over???

Ik begin langzamerhand medelijden met haar te krijgen nu de laatste tijd iedereen haar aanvalt via het internet. Het is ook maar een mens, en waarom zou ze niet mogen koersen? En als je het er niet mee eens ben, die het dan recht in haar gezicht en niet achter een nickname. ( en ik hoop voor jou dan dat ze je die bitchslam geeft en niet zoals mannen zouden doen die vuist op je neus!)

btw wat mij betreft moderators kan dit zinloze topic op slot...
Afbeelding

scepticus
Forum-lid HC

Gebruikersavatar scepticus 10 sep 2007 23:00

Ik vind dat er redelijk inhoudelijk gediscussieerd wordt hier (althans, IK probeer nuttige bijdragen te leveren iig)

Volgens de wet is ze gewoon een vrouw, maar zoals ik al zei, de 'gewone' wet, die discriminatie (terecht) verbiedt is gewoon niet zomaar toe te passen op de sport. (ook de Commissie Gelijke Behandeling snapt soms niks van sport, zie de zaak Dunant-Schuttersassociatie)

Dat ik het niet eerlijk vind dat ze (en b.v. ook Michelle Dumaresq) met de dames meekoerst heeft niks met haar persoonlijk of mijn mening over transsexuelen in het algemeen te maken.

maruc
Forum-lid

maruc 10 sep 2007 23:09

valt dit niet onder genetische doping, mannelijke genen in een vrouwenlichaam?:rolleye:

wouterf
Forum-lid

Gebruikersavatar wouterf 10 sep 2007 23:44

maus_1990 schreef: ze is toch volgens de wet een vrouw!? laat haar dan ook lekker met rust!!! Anders had ze ook geen licentie gehad
De wet is niet altijd heilig. De wet komt tot stand na discussie. Dit soort 'levenskeuzes' kunnen we allemaal hebben in Nederland, maar het beinvloed op deze manier natuurlijk wel de 'eerlijke sport'. Mannen en vrouwen worden niet voor niks in praktisch elke tak van sport gescheiden.

mikebiker
Forum-lid

mikebiker 11 sep 2007 00:07

Iedere transseksueel heeft evenveel rechten als ieder ander. Echter, ik ben het met havana e.a. eens, dat hier van een ander aspect sprake is: namelijk genetisch bepaalde eigenschappen als kracht, die niet omgezet zijn naar die van de nieuwe sekse. Oftewel, haar kracht is nog steeds die van een 'man'. Niks mis mee, maar bij de uitoefening van een individuele sport waarbij succes voor een groot deel van deze kracht afhankelijk is, belemmert dit eerlijke concurrentie met de vrouwen, die vrouwelijke kracht hebben meegekregen.
Groet,
Mike

scepticus
Forum-lid HC

Gebruikersavatar scepticus 11 sep 2007 00:08

Afbeelding

Oscar Pistorius, ook zo'n verhaal. Mag hij met zijn protheses nou meedoen bij de 'gewone' hardlopers of niet? Heeft hij voordeel van zijn protheses?

mikebiker
Forum-lid

mikebiker 11 sep 2007 00:29

Same story
Groet,
Mike

robbebopper
Forum-lid HC

Gebruikersavatar robbebopper 11 sep 2007 00:51

In de jaren 80 werden er door "vrouwen" uit het "Oostblok" verschillende wereldrecords in de atletiek aan flarden gelopen. Deze records staan nog steeds.
Voorlopig hoeven we ons om deze vrouw denk ik niet zo druk te maken. Een wereldtitel, wereldrecord zit er voorlopig niet in. En waar moet ze anders haar hobby uitoefenen. Bij de mannen zeker? Nou, ik kan me zo voorstellen dat de lol er dan zo vanaf is. In dat "machowereldje" als transsexueel rondrijden.

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 11 sep 2007 01:16

OK, en hier ga ik dus ingrijpen. Iedereen mag er een mening over hebben, maar we houden het wel netjes!!! Die laatste 2 zijn wat mij betreft de grens gepasseerd.

Er mag over dit onderwerp best gediscussiert worden. Als iemand er voor kiest om deze ingrijpende stap te zetten weet je dat er discussie komt. Die mag/moet ook gevoerd worden. Maar WEL met respect graag.

EDIT: opmerkingen van Mike, Kool en Livius verwijderd!
Als ze mij missen, dan ben ik…….FIETSEN!

andromeda
Forum-lid HC

Gebruikersavatar andromeda 11 sep 2007 02:21

Ik denk dat het niet helemaal eerlijk is maar heb ook zo geen oplossing waar ze wel zou mogen/kunnen meerijden.

Mijn mening is dat hij/zij wel degelijk voordeel heeft van haar van oorsprong mannelijke genen en bouw.

Stel je voor dat een transsexueel aan gewichtheffen (of discuswerpen, kogelslingeren etc) gaat doen bij de vrouwen, met de bouw van een getrainde mannelijke sporter in die discipline. Dan kan je inderdaad stellen dat het een vrouw is maar ze zal alle vrouwelijke records waarschijnlijk verbeteren als je de krachtsverhouding in records op die onderdelen ziet tussen de mannen en de vrouwen.

Moeilijk punt....maar dat lijkt me al duidelijk.
"Try not. Do or do not......there is no try"

whocares
Forum-lid

whocares 11 sep 2007 07:30

Ze zal door het gebruik van vrouwelijke hormonen toch wel wat op de mannelijke eigenschappen hebben moeten inleveren , alleen je weet niet hoeveel.
Maar door de publiciteit zal het voor haar nog moeilijker worden , reacties van langs de kant zullen nu ook anders worden.
It ain\'t what you do , it\'s the way that you do it.

Plaats reactie