Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.
-
jaapieo
- Forum-lid
jaapieo
07 feb 2011 19:14
japie carbon schreef:Kan je DI2 oo zonder sti rijden? Zodat je het op een mtb kan monteren.
Lijkt me wel geinig!
ja!
Iemand op WW heeft dat al gemaakt door de TT shifters uit elkaar te slopen en er andere knopjes op te zetten, dat werkte prima volgens mij...
-
libelledriver
- Forum-lid
libelledriver
07 feb 2011 19:15
Amclassic-fan schreef:Is niet zo moeilijk om te maken, vraag is alleen of je dat moet willen. Als je een afdaling af rijdt en je ziet dat er een steil heuveltje aankomt kan je alvast naar 't binnenblad terug schakelen. Een automatisch schakel systeem weet niet wat er aankomt en die schakelt dan dus pas terug als je al volle belasting op de pedalen hebt. Het moet wel heel goed schakelen wil dat feilloos kunnen werken.
met de mogelijkheid van automatisch en handmatig (zoals bij een auto, om dezelfde reden)?
-
jaapieo
- Forum-lid
jaapieo
07 feb 2011 19:27
Dat is toch waardeloos? dan ga jij op de pedalen staan en bedenkt je fiets ineens dat ie moet opschakelen, het lijkt me 3 keer niets om een automatich schakelende fiets te hebben.
-
japiecarbon
- Forum-lid HC
japiecarbon
07 feb 2011 19:33
libelledriver schreef:Amclassic-fan schreef:Is niet zo moeilijk om te maken, vraag is alleen of je dat moet willen. Als je een afdaling af rijdt en je ziet dat er een steil heuveltje aankomt kan je alvast naar 't binnenblad terug schakelen. Een automatisch schakel systeem weet niet wat er aankomt en die schakelt dan dus pas terug als je al volle belasting op de pedalen hebt. Het moet wel heel goed schakelen wil dat feilloos kunnen werken.
met de mogelijkheid van automatisch en handmatig (zoals bij een auto, om dezelfde reden)?
Je vergeet dat een auto een koppeling heeft! Ik denk dat dit bij een fiets (bijna) niet te doen is.
@ Jaapieo: Ik weet dat het gedaan is, maar vroeg me af of t te doen is.
Je zou zelfs een klein kastje maken met drukknopjes 1t/m10, misschien ook wel handig op een mtb?
-
aristos
- Forum-lid
aristos
07 feb 2011 19:34
Voor de 90% vlak wat ik in Nederland rijd, lijkt mij een automatische schakeling wel handig. Ik zou het alleen al proberen te maken om te bewijzen dat het kan. Reken maar dat je dan veel aandacht internationaal krijgt...
Canyon Aeroad 9.0 | Canyon Grand Canyon AL 29'er 7.9 | Principia 700 Limited Edition Number 05
-
japiecarbon
- Forum-lid HC
japiecarbon
07 feb 2011 19:36
Ja dat is heerlijk, tegen de 50 tegen de wind in knallen en dan overschakelen zonder dat je t weet

-
danny1407
- Forum-lid
danny1407
07 feb 2011 19:45
Doe er dan ook een automatisch crankstel bij.
Of koop een brommer.
-
amclassic-fan
- Forum-lid HC
amclassic-fan
07 feb 2011 19:47
jaapieo schreef:japie carbon schreef:Kan je DI2 oo zonder sti rijden? Zodat je het op een mtb kan monteren.
Lijkt me wel geinig!
ja!
Iemand op WW heeft dat al gemaakt door de TT shifters uit elkaar te slopen en er andere knopjes op te zetten, dat werkte prima volgens mij...
Iedere druk knop kan je gebruiken icm DI2.
@ColnagoFreak. We kunnen de derailleurs zonder de junction box bedienen (die zie je op de grond liggen met de shifters), dus dat lelijke ding hoeft alvast niet meer naast je stuurpen te hangen.
De derailleur schakelt 5x zo snel als dat het normaal gaat. De vraag is alleen hoe snel je kan gaan en dat de ketting het ook nog bij houdt.
@Jasper, voor wedstrijdrenners zie ik het ook absoluut niet gebeuren. Zelfde geldt voor sequentieel schakelen. Maar voor toerfietsers kan het prima.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’

-
litespeed
- Forum-lid
litespeed
07 feb 2011 20:12
Leuk topic!
Amclassic-fan schreef:De vraag is alleen hoe snel je kan gaan en dat de ketting het ook nog bij houdt.
Dat vroeg ik mij ook al af. In hoeverre zal de kettingsnelheid de beperkende factor zijn.
-
refie
- Forum-lid
refie
08 feb 2011 09:16
Dat het draadloos kan is wel duidelijk, sneller, de vertragingstijd eruit is al veel winst.
@amclassic-fan welk draadloos signaal wil je gaan gebruiken? Gecodeerd?
Canyon Endurace SLX DISC 8.0 Di2
Niner RLT 9 RDO
Grand Canyon SLX 9.0
SW Roubaix
SW Epic
-
aristos
- Forum-lid
aristos
08 feb 2011 10:01
Ik zou juist niet gecodeerd gebruiken. Kun je lachen als je in het peloton schakelt. Meteen iedereen een tandje erbij...
Canyon Aeroad 9.0 | Canyon Grand Canyon AL 29'er 7.9 | Principia 700 Limited Edition Number 05
-
sharkman113
- Forum-lid HC
sharkman113
08 feb 2011 12:36
die knoppen zijn moeteloos om te zetten (heb al een set campa remgrepen van knoppen voorzien (eerste winst t.o.v. de shimano grepen). verden moet het gecodeerde mavic systeem hier wel me overweg kunnen heb het twee jaar gebruikt en het werkte top (was alleen amper door particulieren te onderhouden).
Shimano zit kinderlijk simpel in elkaar maar wel met een reden: hoe minder delen hoe makkelijker alles af te dichten is (hoe krijg je een elektronisch systeem fool proof).
Sneller starten met schakelen zou heel mooi zijn, schakelen op zich zit al aan het maximum (zodat je ook nog onder vollast kan schakelen) zou het nog sneller gaan dan kan de ketting niet meer volgen en riskeer je doorslaan.
Al met al een leuk / interessant expiriment.