[quote="TiesT"]Mijn tunnelervaring moet toch ook wel uit de vikingtour komen. De meeste tunnels zijn prima te doen maar er zijn toch wel uitzonderingen zoals:
25km in het donker vanuit Aurland. De langste tunnel ter wereld door fietsen is een aparte ervaring omdat de weg zowel omhoog als naar beneden gaat en daardoor zijn er ook enorme temperatuur verschillen.
[/quote]
Ik ben benieuwd of die tunnel ook in deze editie zit. Lijkt me wel een bijzondere ervaring. De 1e etappe gaat wel van Hemsedal naar Aurland maar er zijn verder nog geen details bekend.
Gooi ik er ook nog even een tunnelervaring tegenaan. Tunnels betekenen voor fietsers vaak problemen. Je ziet geen hand voor ogen en als fietser val je ook niet goed op voor het overige verkeer. Kortom, als je een tunnel tegenkomt dan is dat meestal niet leuk.
Een uitzondering op die regel betrof de tunnel die ik tegenkwam tijdens de beklimming van Monte Zoncolan. De moordende klim vanuit Ovaro, bekend door de aankomsten van de Giro. Ik had namelijk mijn huiswerk gedaan en wist dat er vlak voor de top een tunnel moest zijn. Toen ik al meer dan een uur met alle meters in het rood aan het rijden was kwam eindelijk de tunnel en daarmee het einde van de martelgang in zicht.
[img=
http://www.mijnalbum.nl/Foto-QBJVFFU3.jpg]
Nog nooit zo blij geweest met een tunnel!