Fred\'s bike 2008
Dat retro zie je idd terug in de achterbrug. Daar ben ik wel een grote liefhebber van.
Timo 2.0 schreef:Nu wil ik geen spelbreker zijn, maar als het afgekeken is van de Rabo fietsen wat is er dan origineel en gedurfd aan?
Dat van de voorvork is mischien geinspireerd op de TT-machine van de Rabo. De rest daarintegen is toch echt uit m'n bol hoor:)
Nog even over de vork:
Op het FWB-forum zijn er ook mensen geweest die het liever anders zagen en zijn zelf aan de slag gegaan:
[img=http://img104.imageshack.us/img104/3027 ... opyxv9.jpg]
[img=http://www.roelandz.nl/dump/darkfade.jpg]
-
fredericdavid
- Forum-lid
Er is inderdaad goed nagedacht over de keuze van de paint.
Ik ben er dan in samenspraak met TiesT ook lang mee bezig geweest: puzzelen, verplaatsen, aanpassen, toevoegen, ... enzovoort.
Het veranderde allemaal wel wat (getuige het blauwe stuk onderaan de vork), maar ook DAT is niet meer origineel, want hoeveel fietsen hebben zoiets niet?
Dat echte zwart op zwart vind ik een beetje te dof, waardoor het blauwe van de vork niet meer uitkomt imho.
Afgekeken van Rabo? Ja
Niet meer origineel? Nee, want zoek (buiten die Rabo TT fietsen - die trouwens niet zo heel veel te zien zijn- ) maar naar een vork die ook zo gelakt is
Ik ben er dan in samenspraak met TiesT ook lang mee bezig geweest: puzzelen, verplaatsen, aanpassen, toevoegen, ... enzovoort.
Het veranderde allemaal wel wat (getuige het blauwe stuk onderaan de vork), maar ook DAT is niet meer origineel, want hoeveel fietsen hebben zoiets niet?
Dat echte zwart op zwart vind ik een beetje te dof, waardoor het blauwe van de vork niet meer uitkomt imho.
Afgekeken van Rabo? Ja
Niet meer origineel? Nee, want zoek (buiten die Rabo TT fietsen - die trouwens niet zo heel veel te zien zijn- ) maar naar een vork die ook zo gelakt is
Harder, better, faster, stronger, LIGHTER !
-
fredericdavid
- Forum-lid
Colnago/G schreef:maurice schreef:Ach, beter goed gepikt dan slecht verzonnen....
Tja maar breng het dan over een andere boeg....................
Ik denk dat dit ontwerp, op dat stukje vork na dan, als apart en niet afgekeken kan beschouwd worden.
Je kan op die manier blijven zoeken naar een gelijkenis met een ander soort frame, terwijl dat dit niet altijd de bedoeling is geweest, wees daar maar gerust van. We zijn op zoek gegaan naar een exclusief ontwerp, en ik vind dat we daar goed in geslaagd zijn.
De beste ontwerpers doen hun ideeen op door te kijken naar andere ontwerpen. Is er dan sprake van pikken? Ja en nee. Kijk, de vork is duidelijk gekopieerd. En de rest? Als je het mij vraagt onbewust ook. Neemt niet weg dat het een leuk ontwerp is. Maar mijns inziens verre van spectaculair of vernieuwend.
Fred, ga je nu van elk onderdeeltje dat binnenkomt, een berichtje plaatsen?
Dan wordt het wel een lang (dradig) verhaal. En ik hoop dus van niet.
Niets is wat het lijkt..
-
fredericdavid
- Forum-lid
maurice schreef:Fred, ga je nu van elk onderdeeltje dat binnenkomt, een berichtje plaatsen?
Neen, wees gerust.
Maar voor deze wielen stoorde dat niet vind/vond ik.
De rest wordt in 1x afgewerkt.
Ik vind het op die Parlee dan wel weer fraai omdat er een "fade" zit naar het balhoofd en geen harde overgang. Ben ik nou gek of spiegelen zilveren kettingen soms goud? 
fietsen doe ik net als een prof,
veel pillen, spuitjes en bloedtransfusies, anders wordt het een sof
veel pillen, spuitjes en bloedtransfusies, anders wordt het een sof
maurice schreef:De beste ontwerpers doen hun ideeen op door te kijken naar andere ontwerpen. Is er dan sprake van pikken? Ja en nee. Kijk, de vork is duidelijk gekopieerd. En de rest? Als je het mij vraagt onbewust ook. Neemt niet weg dat het een leuk ontwerp is. Maar mijns inziens verre van spectaculair of vernieuwend.
Gekopieerd. En de rest? Als je het mij vraagt onbewust ook., tell me please. Waarvan dan wel?
Het is niet eenduidig te zeggen waarvan. Vaak ontwerp je dingen of in dit geval een design op basis van gevoel. En het gevoel, de bodem daarvan, wordt vaak gevuld met indrukken en/of ideeen die je in de praktijk, in je leven op doet. Kijk je veel naar fietsen en is vormgeving je hobby of beroep, dan kijk je hoe het design er uit ziet, hoe het in z'n totaliteit vormgegeven is op het frame. Dit sla je op in je hersenen. En wanneer je talloze modellen en ontwerpen gezien hebt en opgeslagen hebt, ga je het bewust danwel onbewust met vormgeven toepassen. Al dan niet in een iets andere vorm. Is het dan pikken of kopieren? Nee, want het is niet hetzelfde. Maar vaak lijkt het er wel op. Vaak zijn het ook combinaties van verschillende ontwerpen. En dan is het in mijn ogen goed gepikt ipv slecht verzonnen.
Niets is wat het lijkt..