Alles over single speed, fixies en baanfietsen.

Giant Speeder singlespeed conversion

perik
Forum-lid

perik 24 jan 2008 11:36

Mooi! Ik zou de lak juist zo laten, mooi kleurtje en dat oude Giant logo heeft wel wat!

remon@
Forum-lid

remon@ 24 jan 2008 23:17

@Paul Chris, ziet er mooi uit!!!

Maar even terug te komen op je naaf. Zie ik dat goed en is het nou gewoon een soort bus overheen gedraaid waar al een tandwiel op zit??
Of zit dit vast aan de naaf?? Gekke vraag mischien maar dit gedeelte van het singlespeed bouwen lijkt mij het lastigste.

Gr. Rémon@

paulchris
Forum-lid

paulchris 24 jan 2008 23:27

@Remon:

Het zijn twee spacers van aluminium en een los kransje met een Shimano cassette passing: Je draait de lockring van je cassette, je haalt de cassette eraf, gooit hem weg/geeft hem weg.

Vervolgens schuif je eerst de eerste spacer over de cassettebody, kransje erop, volgende spacer erop en de lockring van je cassette (die dan weer niet weggooien) er weer goed opdraaien Of, als je zoals ik geen cassette tool hebt, even langs de fietsenmaker om hem vast te laten zetten, kun je meteen de fietsenmaker uitleggen wat singlespeed betekent: ("Hé?? is dit wiel van een baanfiets....??? :):) )
Ik weet het zeker denk ik

rubenio
Forum-lid

rubenio 24 jan 2008 23:29

zoiets :

http://www.singlespeed.nl/catalog/produ ... cts_id=222

het is nog makkelijker te monteren dan een normale achtercassette

Grtz.
Rubenio

paulchris
Forum-lid

paulchris 24 jan 2008 23:36

Hier zie je het conversesetje dat ik heb gebruikt op een losse naaf en met wat minder modder:

Afbeelding

remon@
Forum-lid

remon@ 24 jan 2008 23:36

Thnx heren!! haha

paulchris
Forum-lid

paulchris 24 jan 2008 23:37

We zitten er bovenop!

remon@
Forum-lid

remon@ 24 jan 2008 23:46

even nog een vraag wat me te binnen schiet,
@ rubinio, jij maakt een fixie dus zonder freewheel. (Nog een gekke vraag ik weet het)
Laat je die dan er gewoon uit de normale achtercassete??

Gr. Rémon@

rubenio
Forum-lid

rubenio 24 jan 2008 23:56

@ Remon , bij mij ligt het ff wat gecompliceerder en domme/gekke vragen bestaan niet , gekke antwoorden wel maar ik ga mn best doen:

Bij mij zit achter geen normale huis-tuin-keuken naaf maar een naaf zonder het "naaf" principe. Ik bedoel , er zitten geen trappunten of zoiets dergelijks in. Het is gewoon een industrie lager met aan allebei de kanten schroefdraad. Het heeft ook niets met cassette's te maken want die zit er helemaal niet op. Het is een naaf speciaal voor fixed ontworpen, het is dus ook niet echt mogenlijk om van een normale achternaaf een fixed naaf te maken. Tenzij je de achtercassette aan de spaken fixeert, dan heb je hetzelfde principe.

Kortom : Ik heb dus achter een naaf die de doorrollende eigenschap van de cassette niet heeft.

Hier nog een plaatje om mijn gewauwel wat te visualiseren :

[img=http://www.singlespeed.nl/catalog/images/SurlyRoad.jpg]

Grtz.
Rubenio

remon@
Forum-lid

remon@ 25 jan 2008 00:00

Kijk das duidelijk taal!! Ik zat al een tijdje mee te kijken/lezen op de single speed topics en ik dacht hoe doen die gasten dat ;)
Wat zou je kwijt zijn voor een wiel met fixie naaf eigelijk??

Nogmaals thnx
Rémon@

rubenio
Forum-lid

rubenio 25 jan 2008 00:10

Goede vraag, ik kan wel roepen dat je voor een nieuw achterwiel ,ingespaakt en met fixed naaf ongeveer 100 a 120 euro kwijt zal zijn maar misschien zit ik ernaast.

Ik kan je 2 tips geven voor een achterwiel:

tip 1 . singlespeed.nl , even bellen en kijken wat de mogenlijkheden&prijzen zijn voor een enkel achterwiel met een fixed naaf. Jelle , de eigenaar, weet er heel veel van en heeft ook veel hangen aan wielen etc. Dus het zou mij niet verbazen als hij een leuk wieltje voor je kan creeeren, hij spaakt ze overigens ook in.

tip 2. bikeboosting.nl , dhr. frieke spaakt heel veel soorten wielen in alleen ik denk niet dat je via hem aan een fixed naaf kunt komen.

Dus het is even passen&meten maar ik zou gewoon singlespeed.nl even contacten ;)
Al is het maar orienterend, dan heb je iig een prijsopgaafje/ideetje in je hoofd en dat plant een stuk fijner.

Succes

Grtz.
Rubenio

paulchris
Forum-lid

paulchris 25 jan 2008 00:12

Je kunt een wiel met cassettenaaf wel ombouwen tot fixed, zie hieronder de beschrijving. In het kader van beter goed gejat dan slecht verzonnen heb ik het geknipt en geplakt van www.m-gineering.nl :

Een methode is om een Shimano cassettenaaf om te bouwen. Dat kan met een duur CNC gefreesd onderdeel bv van Surly) maar je kunt ook een cassettefreewheel saboteren. Dat gaat als volgt:

Begin met het verwijderen van de achteras, en alle kogels en de linker afdichting. Na enig poetswerk heb je nu zicht op de lagercup in het freewheel
Tik met een drevel de lagercup los (linkse draad, de uitsparing in de rand van de lagercup is zichtbaar in de illustratie)
Schroef met een 10 mm inbussleutel de freewheelbody van de naaf, deze bout heeft weer gewone -rechtse- draad
Demonteer de freewheelbody (er vallen veel kogeltjes uit, maar die hebben we niet meer nodig) en maak alles vetvrij
Zet het geheel weer in elkaar met op maat gedraaide ringen of strategisch rondgebogen 3 mm dik rond ijzerdraad om de kogels te simuleren, en tik de cup vast
TIG-las de achterkant van de body tot een geheel
Zet de naaf weer in elkaar, Tik de cup nu echt vast en monteer alle kogels ed.
Het kransje (BVK uit de mx66 serie (BMX) want die hebben volle tanden) zet je op de gewenste plaats met heel veel tussenringen afkomstig uit versleten cassettes.

Plaats reactie