[quote="mike biker"][quote="Rufio"]@Mike Biker: ik geef toch aan, dat als je in je eentje rijd dat het een ander geval is.
Waar? En wat bedoel je er mee.... [/quote]
Sorry Mike Biker, je hebt gelijk, dat stukje had ik uiteindelijk verwijderd.
Etiquette
Als ik in een groep rij en er sluit iemand aan, ligt het er net aan wat we doen. Als ze er heel onervaren uitzien willen ze nog wel eens lossen, we rijden veel kop over kop. Maar als zo iemand vraagt of hij mee mag rijden is dat geen probleem. We geven hem zelfs advies ed.
Ervaren fietsers (voor zover je dat kan zien) mogen altijd meerijden. Ze vragen het meestal eerst gewoon netjes. Erg gezellig bovendien. Er is altijd wel iemand van onze groep die zich laat zakken om eens mooi met de nieuwkomer te lullen.
Als er vrouwen met onze groep meefietsen, fietsen we aanhangers altijd los. Supermooi als kerels merken dat ze er door een vrouw afgereden zijn (ook al rijden de vrouwen dan niet op kop). De dames kunnen dat ook erg waarderen.
Ervaren fietsers (voor zover je dat kan zien) mogen altijd meerijden. Ze vragen het meestal eerst gewoon netjes. Erg gezellig bovendien. Er is altijd wel iemand van onze groep die zich laat zakken om eens mooi met de nieuwkomer te lullen.
Als er vrouwen met onze groep meefietsen, fietsen we aanhangers altijd los. Supermooi als kerels merken dat ze er door een vrouw afgereden zijn (ook al rijden de vrouwen dan niet op kop). De dames kunnen dat ook erg waarderen.
Ze rakten wellicht een beetje gefrusteerd , omdat ze jullie niet kwijt konden raken. Bekend truuk is dan , een gat laten vallen en dit dichtsprinten om de "plakkers" kwijt te raken. Maar bij jullie lukte dat niet.
Het enige is , dat ze zichzelf belachelijk maakten en zichzelf uit het ritme haalden.
Als ze schrik hadden voor de gevolgen van een eventuele valpartij door een van hen , dan hadden ze dat moeten zeggen. Het is dan toch sinmpel om , een van hen , dit kenbaar te maken aan jullie.
PS Jullie hebben toch netjes de aanwijzing van hen opgevolgd , door er niet tussen te gaan rijden.
Ik heb het regelmatig meegemaakt , zowel als voorste en als aanhanger.
Zolang er maar niet door elkaar gereden wordt en de groepen dus duidelijk "gescheiden" rijden , zodat er op tijd gereageerd kan worden op ionvoorziene zaken ( splitsing , lek rijden etc )
We roepen wel eens , waar blijft het busgeld.
Het enige is , dat ze zichzelf belachelijk maakten en zichzelf uit het ritme haalden.
Als ze schrik hadden voor de gevolgen van een eventuele valpartij door een van hen , dan hadden ze dat moeten zeggen. Het is dan toch sinmpel om , een van hen , dit kenbaar te maken aan jullie.
PS Jullie hebben toch netjes de aanwijzing van hen opgevolgd , door er niet tussen te gaan rijden.
Ik heb het regelmatig meegemaakt , zowel als voorste en als aanhanger.
Zolang er maar niet door elkaar gereden wordt en de groepen dus duidelijk "gescheiden" rijden , zodat er op tijd gereageerd kan worden op ionvoorziene zaken ( splitsing , lek rijden etc )
We roepen wel eens , waar blijft het busgeld.
It ain\'t what you do , it\'s the way that you do it.
[quote="Groene Spicht"]Mao's voorbeeld is wel tekenend voor de tolerantie (of het gebrek hieraan) die er heerst. Waar maken we ons toch druk om. Die "snelle" zeggen veel zonder woorden en laten zich ook nog voor schut zetten door hun eigen gedrag. Als je al niet wisselt in de oorspronkelijke groep...hoe kun je dan zo kinderachtig zijn de nieuwe jongens niet te laten aanklampen. Ik snap dat gedrag niet zo goed... Leg mij dat maar eens uit???[/quote] De enige reden die ik me voor kan stellen is dat je als (snelle) groep goed op elkaar 'ingereden' bent en dat je de termen en 'regels' kent die de kans op ongelukken zo klein mogelijk moeten maken. Als er dan vreemden tussen komen rijden wordt het iets gevaarlijker.. blijft dat ik het heel kinderachtig vind hoe ze dit dachten te moeten oplossen, je kunt dit toch ook gewoon even uitleggen waarom je het liever niet hebt dat er mensen meeliften, wat de reden dan ook is?
Het hangt er een beetje vanaf wat voor training de groep aan het doen is. Bij handjes op het stuur 2 aan 2 heb ik er totaal geen problemen mee. Maar soms doe je een kop-over-kop snelheidstraining, en dan vind ik het heel irritant als er mensen ongevraagd mee gaan draaien. Meestal willen die namelijk laten zien hoe goed ze wel niet zijn, dus nemen ze met 2km/u meer over, om vervolgens in 1 minuut 5km/u in snelheid terug te zakken. Dit fenomeen lijkt extra sterk als er een vrouw meefietst in onze groep... Mensen die in het laatste wiel meeliften, daar heb ik dan weer geen problemen mee. En als ik in m'n eentje fiets vind ik het vaak wel lekker als ik een ander individu tegenkom om een stukje kop-over-kop mee te fietsen.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
-
- Forum-lid
- Berichten: 682
- Lid geworden op: 03 sep 2005 02:39
Klopt..dat is mi ook een goede reden, of dat je samen gericht aan het trainen bent en de kans op ongelukken wilt verkleinen/voorkomen.
*** Pinarello Prince Tribute to the Green***
*** Focus Black Raider Limited Edition ***
Niet het talent, de snelheid, de kracht bepaald of je overwint.
Alfa hulp? JA...de 24 in een krat uit Schinnen...
*** Focus Black Raider Limited Edition ***
Niet het talent, de snelheid, de kracht bepaald of je overwint.
Alfa hulp? JA...de 24 in een krat uit Schinnen...
-
- Forum-lid
- Berichten: 414
- Lid geworden op: 18 apr 2007 14:06
@53x11
Zeer herkenbaar, die door testosteron gestuwde geldingsdrang van nieuwkomers zodra ze een vrouw ontwaren in het clubje. Voorbeeld in een iets ander verband:
Ik herinner me een zeer genant voorval waarbij ik als nieuwkomer met een groep beter getrainde kerels meereed. Op het moment dat er een dame - naar later bleek een marathonschaatster - met 42 km/u langsscheerde moest er natuurlijk met 45 km/u overheen. Het werd een grote chaos met kop over kop en belachelijke snelheden die niemand langer dan 10 minuten vast kon houden. Na een half uur kwam er een woedende ploegleider uit een auto hangen om te melden dat we met z'n 7-en zojuist een prestigieus tijdritje voor haar verprutst hadden... schaamte.
Zeer herkenbaar, die door testosteron gestuwde geldingsdrang van nieuwkomers zodra ze een vrouw ontwaren in het clubje. Voorbeeld in een iets ander verband:
Ik herinner me een zeer genant voorval waarbij ik als nieuwkomer met een groep beter getrainde kerels meereed. Op het moment dat er een dame - naar later bleek een marathonschaatster - met 42 km/u langsscheerde moest er natuurlijk met 45 km/u overheen. Het werd een grote chaos met kop over kop en belachelijke snelheden die niemand langer dan 10 minuten vast kon houden. Na een half uur kwam er een woedende ploegleider uit een auto hangen om te melden dat we met z'n 7-en zojuist een prestigieus tijdritje voor haar verprutst hadden... schaamte.
Le vélo est mon squelette extérieur - vrij naar Alfred Jarry (1873-1907)
Andere groepen, andere geplogenheden; natuurlijk is het altijd leuk om aan te klampen resp. een ander groepje af te schudden, maar doe het dan aub voor de lol: waarom sommigen er nijdig van worden (van het aanhangen resp. van het afschudden) snap ik echt niet! Als iemand braaf achter je rijdt hindert hij je toch niet (en je slipstream kost geen geld, of wel soms?), en als iemand je afschudt, dan rijd je toch gewoon lekker verder je eigen tempo...
Een koersbroek aan de waslijn: voor de ene woordloze poëzie, voor de andere geen gezicht. (rv)
Als iemand in je slipstream hangt, ga je samen sneller!
Wat hebben sommigen mensen toch last van hun testosteron. Als je jezelf zo graag wilt bewijzen op de fiets dan ga je je toch niet druk maken als er tijdens een training wat mensen in je wiel hangen. Ik ervaar het als prettig als ik bij iemand in zijn wiel kan hangen als die wat harder aan het trainen is. Ik ervaar het ook als prettig als er bij mij iemand in mijn wiel hangt. Dat krijg ik het idee dat ik de snellere ben.
Voor iedereen die zichzelf wil bewijzen:
Koop een licentie en ga koersen!!!!
Gedraag je niet als een volwassen kleuter op de openbare weg. Op een wielren parkoers is het veiliger om hard te fietsen en kun je al je testosteron en agressie kwijt.
Voor iedereen die zichzelf wil bewijzen:
Koop een licentie en ga koersen!!!!
Gedraag je niet als een volwassen kleuter op de openbare weg. Op een wielren parkoers is het veiliger om hard te fietsen en kun je al je testosteron en agressie kwijt.
Live fast; die young. mijn blog