De kettingponzen is nog het moeilijkste van jouw lijstje, maar als je dat 1 keer gezien hebt doe je dat ook zo na. Bladen wisselen is een kwestie van 5 schroefjes losdraaien, bladen eraf, nieuwe erop (wel goed om en goed gedraaid (staat een pijltje op de bladen)), schroefjes weer vast draaien. Cassette wisselen is een kwestie van de sluitring eraf draaien terwijl je de boel vast houdt met de kettingzweep, nieuwe cassette erop schuiven en de dop er weer op draaien. Bandjes wisselen kan je neem ik aan wel, want dat moet je onderweg ook kunnen.
De hoeveelheid loonkosten die je daarvoor moet betalen vind ik echt totaal absurd. De ketting en cassette zijn al nieuw, dus die hoeven niet schoon gemaakt te worden. Met m'n ogen dicht red ik 't nog binnen 't uur incl schoonmaken.
Waar kom je vandaan?
ISO 9001
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- de zwarten
- Forum-lid HC
We gaan even de kosten reduceren.
Ultegra ketting en cassette heb je niet persé nodig; 105 zal het ongeveer even lang uithouden. Zolang je shifters en derailleurs ultegra zijn heb je de grootste voordelen van ultegra, slijtage-onderdelen hoef je echt niet volgens je groepsniveau te kopen (ik train ook met mirage cassettes, en snap nog altijd niet waarom mensen met record cassettes trainen of zelfs racen). 105 ketting en 12-25 kassette zijn samen 40 euro bij bike-components.de
De allerduurste banden die ik kan bedenken (die je nodig hebt) zijn conti 4000, michelin prorace2 of vittoria evo cx. Allemaal 23 euro per band, samen 46 euro.
Het 39 voorblad kan je ook beter in duitsland halen. 14 euro op bike-components.de alweer.
Ik zit hiermee aan 40+46+14=100 euro. tel uit je winst.
Een kassette afnemer en kettingzweep zijn samen nog geen 30 euro (en dan heb je goed materiaal). Bandenlichters en een pomp zou je moeten hebben, en een kettingpons kost ook de hele wereld niet (er bestaan kettinglinkjes van connex die je met de hand kan open en dicht doen). Tenslotte heb je voor de kettingbladen enkel een inbus 5mm nodig, en die heb je normaal ook al wel in huis.
Voor minder dan 150 euro, en (voor de eerste keer) 2 uur werk heb je dus 100 euro uitgespaard.
Ultegra ketting en cassette heb je niet persé nodig; 105 zal het ongeveer even lang uithouden. Zolang je shifters en derailleurs ultegra zijn heb je de grootste voordelen van ultegra, slijtage-onderdelen hoef je echt niet volgens je groepsniveau te kopen (ik train ook met mirage cassettes, en snap nog altijd niet waarom mensen met record cassettes trainen of zelfs racen). 105 ketting en 12-25 kassette zijn samen 40 euro bij bike-components.de
De allerduurste banden die ik kan bedenken (die je nodig hebt) zijn conti 4000, michelin prorace2 of vittoria evo cx. Allemaal 23 euro per band, samen 46 euro.
Het 39 voorblad kan je ook beter in duitsland halen. 14 euro op bike-components.de alweer.
Een kassette afnemer en kettingzweep zijn samen nog geen 30 euro (en dan heb je goed materiaal). Bandenlichters en een pomp zou je moeten hebben, en een kettingpons kost ook de hele wereld niet (er bestaan kettinglinkjes van connex die je met de hand kan open en dicht doen). Tenslotte heb je voor de kettingbladen enkel een inbus 5mm nodig, en die heb je normaal ook al wel in huis.
Voor minder dan 150 euro, en (voor de eerste keer) 2 uur werk heb je dus 100 euro uitgespaard.
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
©®
©®Ik vind het verschrikkelijk duur en die prijs voor de Ultegra cassette slaat echt nergens op.
Verder sluit ik me aan bij Amclassic-fan en de zwarten.
Overigens is er wel een reden om Ultegra cassette te nemen: in 105 heb je mijn geliefde 12-23 niet
Verder sluit ik me aan bij Amclassic-fan en de zwarten.
Overigens is er wel een reden om Ultegra cassette te nemen: in 105 heb je mijn geliefde 12-23 niet
-
dream-plus
- Forum-lid
de zwarten schreef:We gaan even de kosten reduceren.
Helemaal mee eens, materiaal bestellen bij bike-components.de, met het gereedschap wat je nog niet hebt. En dan alles zelf uitvoeren. De eerste keer kost het wat extra tijd, maar het gaat steeds makkelijker.
de zwarten schreef: Tenslotte heb je voor de kettingbladen enkel een inbus 5mm nodig, en die heb je normaal ook al wel in huis.
Ik ben het ook eens met de Zwarten en AM, maar wat betreft de kettingbladen, heb je ook iets nodig om de boutjes aan de andere kant van het blad tegen te houden. Gebruiken jullie daar een speciale tool voor, ik probeerde het eerst met een schroevendraaier maar die was niet breed en plat genoeg.
Dit is een sleuteltje voor het tegenhouden van de kettingbladboutjes.
[img=http://img337.imageshack.us/img337/3192 ... 32lpk7.jpg]
[img=http://img337.imageshack.us/img337/3192 ... 32lpk7.jpg]
Mijn enige doel is trainen totdat ik geen pijn meer voel.
Fantastisch, als ik dit zou lezen zou ik direct zelf aan de slag gaan. Beetje klooien met de fiets, lieftst in het zonnetje. Het is net lego (of hoe heet dat technische speelgoed) voor volwassenen.
Die 200 euro zou ik uitsparen (althans de helft) , dat doe je een paar keer en dan koop je weer wat moois (wieltjes, bidonhouders) . Liefst via internet want dat scheelt een emmer.
Overigens internet (o.a. dit forum) barst van de handleidingen en adviezen, dus je wordt snel wijzer.
Die 200 euro zou ik uitsparen (althans de helft) , dat doe je een paar keer en dan koop je weer wat moois (wieltjes, bidonhouders) . Liefst via internet want dat scheelt een emmer.
Overigens internet (o.a. dit forum) barst van de handleidingen en adviezen, dus je wordt snel wijzer.
Sten
En denk nou niet dat je echt handig hoeft te zijn voor de meeste dingen. Zeker een kettingblad vervangen is echt kinderspel; een Ikea bed in elkaar zetten is moeilijker.
Bij de andere handelingen kan het handig zijn om iemand te hebben die enige ervaring heeft, maar als je het één keer ziet kun je het vervolgens zelf.
Een cassette wisselen zou eigenlijk iedereen zelf moeten kunnen vind ik.
Bij de andere handelingen kan het handig zijn om iemand te hebben die enige ervaring heeft, maar als je het één keer ziet kun je het vervolgens zelf.
Een cassette wisselen zou eigenlijk iedereen zelf moeten kunnen vind ik.
Ik vind het onbegrijpelijk dat men de boutjes zo ontworpen heeft. Op m'n Ritchey crankstel worden boutjes gebruikt met aan weerszijde inbuskopjes. Dat is veel makkelijker. Deze zijn vast ook los verkrijgbaar. Die ga ik zeker nog eens aanschaffen voor op m'n andere fiets met een Ultegra-9-speed crankstel.Rufio schreef:de zwarten schreef: Tenslotte heb je voor de kettingbladen enkel een inbus 5mm nodig, en die heb je normaal ook al wel in huis.
Ik ben het ook eens met de Zwarten en AM, maar wat betreft de kettingbladen, heb je ook iets nodig om de boutjes aan de andere kant van het blad tegen te houden. Gebruiken jullie daar een speciale tool voor, ik probeerde het eerst met een schroevendraaier maar die was niet breed en plat genoeg.
Klopt, o.a. BBB heeft ie in het assortiment. In zilver en zwart.