Tijdrit techniek
-
frankvanboven
- Forum-lid
- Berichten: 466
- Lid geworden op: 28 mei 2006 19:22
Wat is dan wel de juiste term?
-
frankvanboven
- Forum-lid
- Berichten: 466
- Lid geworden op: 28 mei 2006 19:22
Door de "egaliteit" van de pedaalomwenteling (en dus betere overgang bij dead spot), wordt je pedaalomwenteling efficienter. Er zit minder peak belasting in de omwenteling.
Trouwens....jouw woordkeuze zou ik afkorten als MvdEvdodPUKodgT
Trouwens....jouw woordkeuze zou ik afkorten als MvdEvdodPUKodgT
[quote="Frankvanboven"]Door de "egaliteit" van de pedaalomwenteling (en dus betere overgang bij dead spot), wordt je pedaalomwenteling efficienter. Er zit minder peak belasting in de omwenteling.[/quote]
Hoezo wordt t daar efficienter* van?
Oké, ik kan me er wel iets bij voorstellen, maar het hoeft niet direct toch?
*onder efficiëntie versta ik gewoon welk percentage van je gebruikte chemische energie (boterhammen :p ) je weet om te zetten in mechanische arbeid.
Hoezo wordt t daar efficienter* van?
Oké, ik kan me er wel iets bij voorstellen, maar het hoeft niet direct toch?
*onder efficiëntie versta ik gewoon welk percentage van je gebruikte chemische energie (boterhammen :p ) je weet om te zetten in mechanische arbeid.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"
[quote="ruurd-jan"][quote="Freerider"]Misschien hoort het in "wielrennen", maar ik probeer het toch even hier.
Zondag wil ik voor het eerst in mijn wielercarriere (ahum) een tijdritje (18,5km) rijden. Vandaag even het parcours gereden en eens gekeken hoe dat gaat. Viel me heel vies tegen.
Ik kwam er ondermeer achter dat ik 1,5 km harder reed bij dezelfde hf als ik van 100 naar 90 omw/min ging (door zwaarder te schakelen uiteraard
) De laatste km's met 85 omw gereden en toen kreeg ik pas het idee dat ik vooruit ging. Ondanks dat ik met dezelfde snelheid en hf reed voelde het toch makkelijker.
Terwijl ik dacht dat je tijdritten met een hoge frequentie moest rijden. Kennelijk kost het me veel energie om veel omwentelingen te maken, terwijl ik bij normaal fietsen toch altijd ruim boven de 90omw rijd.
Ik ben benieuwd naar de ervaring van de echte tijdrijders op het forum.
Met hoeveel omw rijden jullie. Is dat nog afhankelijk van de afstand van de tijdrit? En is je lengte nog van invloed op je ideale cadans?
Vragen zat dus....nu nog antwoorden.
[/quote]
Even off topic maar is dat toevallig de tijdrit in Lelystad ?[/quote]
Ja Ruurd, dat was die. Volgende keer wel op tijd starten hé! 17 seconden verliezen met zo'n vliegende start is een beetje zonde op zo'n kort parcours
Zondag wil ik voor het eerst in mijn wielercarriere (ahum) een tijdritje (18,5km) rijden. Vandaag even het parcours gereden en eens gekeken hoe dat gaat. Viel me heel vies tegen.
Ik kwam er ondermeer achter dat ik 1,5 km harder reed bij dezelfde hf als ik van 100 naar 90 omw/min ging (door zwaarder te schakelen uiteraard
Terwijl ik dacht dat je tijdritten met een hoge frequentie moest rijden. Kennelijk kost het me veel energie om veel omwentelingen te maken, terwijl ik bij normaal fietsen toch altijd ruim boven de 90omw rijd.
Ik ben benieuwd naar de ervaring van de echte tijdrijders op het forum.
Met hoeveel omw rijden jullie. Is dat nog afhankelijk van de afstand van de tijdrit? En is je lengte nog van invloed op je ideale cadans?
Vragen zat dus....nu nog antwoorden.
[/quote]
Even off topic maar is dat toevallig de tijdrit in Lelystad ?[/quote]
Ja Ruurd, dat was die. Volgende keer wel op tijd starten hé! 17 seconden verliezen met zo'n vliegende start is een beetje zonde op zo'n kort parcours
[quote="Freerider"][quote="ruurd-jan"][quote="Freerider"]Misschien hoort het in "wielrennen", maar ik probeer het toch even hier.
Zondag wil ik voor het eerst in mijn wielercarriere (ahum) een tijdritje (18,5km) rijden. Vandaag even het parcours gereden en eens gekeken hoe dat gaat. Viel me heel vies tegen.
Ik kwam er ondermeer achter dat ik 1,5 km harder reed bij dezelfde hf als ik van 100 naar 90 omw/min ging (door zwaarder te schakelen uiteraard
) De laatste km's met 85 omw gereden en toen kreeg ik pas het idee dat ik vooruit ging. Ondanks dat ik met dezelfde snelheid en hf reed voelde het toch makkelijker.
Terwijl ik dacht dat je tijdritten met een hoge frequentie moest rijden. Kennelijk kost het me veel energie om veel omwentelingen te maken, terwijl ik bij normaal fietsen toch altijd ruim boven de 90omw rijd.
Ik ben benieuwd naar de ervaring van de echte tijdrijders op het forum.
Met hoeveel omw rijden jullie. Is dat nog afhankelijk van de afstand van de tijdrit? En is je lengte nog van invloed op je ideale cadans?
Vragen zat dus....nu nog antwoorden.
[/quote]
Even off topic maar is dat toevallig de tijdrit in Lelystad ?[/quote]
Ja Ruurd, dat was die. Volgende keer wel op tijd starten hé! 17 seconden verliezen met zo'n vliegende start is een beetje zonde op zo'n kort parcours
[/quote]
Ja de klokjes van de jury stonden weer eens anders, ik dacht nog 5 minuten te hebben. Heb wel al 3 verschillende tijden gehoord qua verlies, de een zegy 15, jij zegt 17 en ik heb ook al 22 gehoord :p. Maargoed incl dat verlies toch nog 3e geloof ik.
Zondag wil ik voor het eerst in mijn wielercarriere (ahum) een tijdritje (18,5km) rijden. Vandaag even het parcours gereden en eens gekeken hoe dat gaat. Viel me heel vies tegen.
Ik kwam er ondermeer achter dat ik 1,5 km harder reed bij dezelfde hf als ik van 100 naar 90 omw/min ging (door zwaarder te schakelen uiteraard
Terwijl ik dacht dat je tijdritten met een hoge frequentie moest rijden. Kennelijk kost het me veel energie om veel omwentelingen te maken, terwijl ik bij normaal fietsen toch altijd ruim boven de 90omw rijd.
Ik ben benieuwd naar de ervaring van de echte tijdrijders op het forum.
Met hoeveel omw rijden jullie. Is dat nog afhankelijk van de afstand van de tijdrit? En is je lengte nog van invloed op je ideale cadans?
Vragen zat dus....nu nog antwoorden.
[/quote]
Even off topic maar is dat toevallig de tijdrit in Lelystad ?[/quote]
Ja Ruurd, dat was die. Volgende keer wel op tijd starten hé! 17 seconden verliezen met zo'n vliegende start is een beetje zonde op zo'n kort parcours
[/quote]
Ja de klokjes van de jury stonden weer eens anders, ik dacht nog 5 minuten te hebben. Heb wel al 3 verschillende tijden gehoord qua verlies, de een zegy 15, jij zegt 17 en ik heb ook al 22 gehoord :p. Maargoed incl dat verlies toch nog 3e geloof ik.
Misschien niet helemaal het juiste topic voor deze vraag, maar ik stel hem in 1e instantie toch hier:
Mijn schatje blijkt aardig talent voor tijdrijden te hebben. Ze wil zich nu via het districtskampioenschap tijdrijden proberen te kwalificeren voor het NK. Ik vind het wel leuk om haar daarin een beetje te begeleiden wat betreft materiaal- en trainingskeuze, vandaar mijn vraag op dit forum.
Tijdens haar 1e en tot nu toe enige tijdritje van dit seizoen reed ze 40 gemiddeld over 10 km. Ik denk dat ze om zich te plaatsen voor het NK ongeveer een km/u harder moet rijden, en dat bovendien 2x zo lang moet kunnen volhouden. Ze reed de tijdrit op een gewone racefiets, met een gewone helm, met ca 110 omwentelingen per minuut. Wel met Cosmic-wielen en in snelpak, met een opzetstuurtje. Hoe die laatste km/u te winnen?
Het stuur kan nog ca. 2 cm lager, en ze kan nog hoesjes over haar schoenen doen. Uiteraard kan ze gerichter gaan trainen op de tijdrit. Dat heeft ze nu nog niet gedaan. Daarbij houden de low-budget oplossingen wel op denk ik (iemand enig idee hoeveel dit al uit gaat maken?).
Hoeveel zou bijvoorbeeld een tijdrithelm schelen?
En een dicht achterwiel?
En maakt een specifiek tijdritframe veel uit?
(er van uit gaande dat dit allemaal te lenen of niet al te duur te verkrijgen is)
Zijn er nog andere dingen waar ze aan kan denken?
Dank voor het meedenken
Mijn schatje blijkt aardig talent voor tijdrijden te hebben. Ze wil zich nu via het districtskampioenschap tijdrijden proberen te kwalificeren voor het NK. Ik vind het wel leuk om haar daarin een beetje te begeleiden wat betreft materiaal- en trainingskeuze, vandaar mijn vraag op dit forum.
Tijdens haar 1e en tot nu toe enige tijdritje van dit seizoen reed ze 40 gemiddeld over 10 km. Ik denk dat ze om zich te plaatsen voor het NK ongeveer een km/u harder moet rijden, en dat bovendien 2x zo lang moet kunnen volhouden. Ze reed de tijdrit op een gewone racefiets, met een gewone helm, met ca 110 omwentelingen per minuut. Wel met Cosmic-wielen en in snelpak, met een opzetstuurtje. Hoe die laatste km/u te winnen?
Het stuur kan nog ca. 2 cm lager, en ze kan nog hoesjes over haar schoenen doen. Uiteraard kan ze gerichter gaan trainen op de tijdrit. Dat heeft ze nu nog niet gedaan. Daarbij houden de low-budget oplossingen wel op denk ik (iemand enig idee hoeveel dit al uit gaat maken?).
Hoeveel zou bijvoorbeeld een tijdrithelm schelen?
En een dicht achterwiel?
En maakt een specifiek tijdritframe veel uit?
(er van uit gaande dat dit allemaal te lenen of niet al te duur te verkrijgen is)
Zijn er nog andere dingen waar ze aan kan denken?
Dank voor het meedenken
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
@53X11: Een tijdrithelm zal een aanzienlijk verschil maken. In onderstaande link vind je een mooi overzichtje van de winst die je zou kunnen boeken bij verscheidene aerodynamische verbeteringen. Volgens mij is het een korte samenvatting van een artikel dat in het het Duitse blad 'Tour' heeft gestaan;
Link
Een tijdrithelm geeft de meeste tijdwinst per euro, maar de houding blijft het belangrijkst. Je zegt dat je vriendin op haar normale fiets rijdt; het kan dan zijn dat ze te gestrekt zit. Een zadelpen zonder setback kan dan, evenals een kortere stuurpen, soelaas bieden.
Succes!
Link
Een tijdrithelm geeft de meeste tijdwinst per euro, maar de houding blijft het belangrijkst. Je zegt dat je vriendin op haar normale fiets rijdt; het kan dan zijn dat ze te gestrekt zit. Een zadelpen zonder setback kan dan, evenals een kortere stuurpen, soelaas bieden.
Succes!
Oh ja. Mocht je geen tijdrithelm kunnen bemachtigen, plak dan met tape de luchtgaten in de helm af. Zelf trek ik overigens altijd een badmuts over mijn helm. Er zijn uiteraard nog geen windtunneltesten mee gedaan, maar voor mijn gevoel werkt het wel.
'Met' heeft 2 a 3 jaar geleden een tijdrithelm op de markt gebracht welke niets meer weas dan een stradivarius met een kapje erop:
[img=http://img169.imageshack.us/img169/6173/hz3k0640dv4.jpg]
'Met' heeft 2 a 3 jaar geleden een tijdrithelm op de markt gebracht welke niets meer weas dan een stradivarius met een kapje erop:
[img=http://img169.imageshack.us/img169/6173/hz3k0640dv4.jpg]
je kan in amerika zo een lowbudget dicht achterwiel bestellen voor 65,-
zijn dan soort kunststof afdek kappen
Gericht trainen win je echt veel mee
laat er vooral op die souplesse blijven trainen van 110
en misschien stukje vermogens training erbij voor de kracht
verder idd houding lager cq dieper en meer naar voren
zijn dan soort kunststof afdek kappen
Gericht trainen win je echt veel mee
laat er vooral op die souplesse blijven trainen van 110
en misschien stukje vermogens training erbij voor de kracht
verder idd houding lager cq dieper en meer naar voren
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Hmm, weet je het zeker? Wel vreemd want daaronder zit gewoon een goede helm. Ipv dat er een stuk plastic met gaten erop is gelijmd, is er een stuk plastic zonder gaten opgelijmd. Maar goed, je ziet die helmen niet meer dus wrs zijn ze idd verboden.

