Pagina 2 van 6
Geplaatst: 13 mei 2008 16:10
door binkie4
havana schreef:De buizen mag je dan niet inklemmen, dus dat zal op een andere manier moeten.
Heb inderdaad vaker gehoord dat je carbon buizen niet moet inklemmen. Ik heb een fietsdrager met crankbevestiging. Mijn oude aluminium-fiets heeft daar duizenden km op afgelegd. Zonder problemen. Mijn nieuwe fiets (met duur carbonframe, carboncrank en dure wielen) durf ik daar eigenlijk niet op te vervoeren. Is dat ongegronde angst? Ik neig er nu naar om de wielen in de wielentas te stoppen en voor de fiets een fietstas te kopen. Vervolgens alles plat bovenop de bagage.
Geplaatst: 13 mei 2008 16:24
door havana
Dat lijkt mij sowieso de beste methode; het risico op steenslag ligt ook op de loer. In Nederland op de snelwegen niet zo'n groot probleem, maar in Duitsland en Belgiƫ hebben ze niet van die prachtig schone wegen zoals hier.
Geplaatst: 13 mei 2008 19:20
door rb
Bedankt voor alle reacties...duidelijk dus dat IN de auto het best is. Dat had ik zel fook al bedacht. Nu heb ik een 3-deurs polo en moeten er twee racefietsen mee op vakantie naast de andere bagage. We reizen altijd licht ( tentje, klein gasflesje en 2 pitter kookstel, 2 minimatjes en mini slaapzakjes) Dus het kan zomaar passen. Nu heb ik alleen geen zin om de dag dat mijn welverdiende vakantie begint om 05.00 in de ochtend vlak voor vertrek tot de conclusie te komen dat onze fietsen niet erin passen ...dan ga ik net zo lief NIET op vakantie.
Ga denk ik maar eens proefpassen...alle vakantiemeuk erin en dan nog maar eens kijken of de fietsen erbij in kunnen zonder iets te beschadigen.
grt
Geplaatst: 13 mei 2008 23:26
door janjr
Nog een mogelijkheid is de fietskoffer van Thule. Deze kan je op een Thule dakdrager bevestigen (net zoals elke ander dakkoffer) en al je fietsspullen, kledij, schoenen, gereedschap kunnen er nog ruim bij.
Geplaatst: 13 mei 2008 23:42
door peterj
Ik heb een fietsendrager van Tacx voor op de trekhaak.
Werkt op zich goed alleen zit ik altijd te klooien met 2 racefietsen met dezelfde framemaat, het stuur van de ene fiets wringt altijd tegen het zadel van de andere fiets.
Geplaatst: 14 mei 2008 11:32
door fsc_87
Ik vervoer mijn fiets ook in de auto. Een deken er om beschadigingen tegen te gaan, maar nu lijkt me zo'n tas ook handig. Heeft iemand daar ervaring mee?
kwam op bike-components.de de volgende tegen:
fietstas
Geplaatst: 14 mei 2008 11:44
door havana
Ik heb ook niet een hele grote auto (een Peugeot 306). Als je met twee man rijdt is het ook nog een optie de achterbank te demonteren ipv. alleen opklappen. Dat levert een pak extra bagageruimte op. Bij mijn auto was het letterlijk 2 bouten die je met een dopsleutel losdraaide, that's it.
Ik ben vorig jaar met blaffy naar de Dolomieten Marathon gereden met deze auto met een tentje, kampeeruitrusting, een krat vol voedsel, flink wat bagage, tafel, twee stoelen, koelkastje en uiteraard twee fietsen + kleding, helms, e.d. en we hadden nog ruimte over ook zelfs.
Alle normale bagage hebben we eerst bedekt met een paardendeken; vervolgens mijn fiets erop en daarop die van blaffy, die in zo'n tas zat. De wielen vervolgens in wieltassen gestopt en daar weer opgelegd. Paste allemaal prima en we hadden nog goed zicht door de binnenspiegel ook.
Geplaatst: 14 mei 2008 11:48
door rob74
Twee fietsen en bagage in een polo moet gewoon passen. ik heb hier ervaring mee en er is geen reden om dakkoffers of fietsendrager aan te schaffen. Het is wat passen en meten maar het kan. Haal de hoofdsteunen achter weg; verwijder de achterbank af klap hem volledig neer. Eerst de bagage erin en daar de fietsen bovenop. bescherm de fieten met een oude deken.
prettige reis alvast!
Geplaatst: 14 mei 2008 12:26
door fsc_87
Ik heb zelf een oude mitsubishi colt en daar krijg ik ook wel makkelijk 2 fietsen in kwijt en nog wel de nodige bagage. Een verre reis zal ik met deze oude auto toch niet maken. Hooguit een keer naar de ardennen of eifel. Maar was aan zo'n tas aan het denken, omdat me dit makkelijker hanteerbaar lijkt en op deze manier beter beschadigingen voorkomen kunnen worden.
Geplaatst: 14 mei 2008 14:00
door karluk
Ik laad de auto helemaal vol met bagage en de fiets gaat in een tas op de bagage op de achterbank van onze clio, de wielen leg ik er in een fietstas bij.
Kijken door de binnenspiegel lukt niet meer, maar wij rijden altijd 's-nachts en door je buitenspiegels goed af te stellen is ook overdag rijden geen probleem.
Voordeel: geen gedoe met rekken en/of dragers, geen klemproblemen i.v.m. carbon buizen/frame, geen extra brandstofverbruik, minder diefstalgevoelig en gewoon makkelijk.
Nadeel: minder/geen zicht door binnenspiegel
Geplaatst: 14 mei 2008 14:22
door perik
Ik heb zowel ervaring met een Thule drager voor op de trekhaak als een voor op het dak (vorkklemming). Blijkbaar vinden veel mensen het een "gedoe" om een drager op de trekhaak te zetten. Mijn ervaring is juist dat dit veel sneller gaat dan het passen en meten achterin: je zet hem op de trekhaak en draait de hendel vast, klaar! Ook de fietsen staan er in no-time op. Problemen door inklemming van het frame heb ik nog nooit gehad, je zet deze immers maar losjes (hand)vast. Ook steenslag heb ik nog niet meegemaakt. Verder zit er op een Thule trekhaakdrager een slot ingebouwd en kun je deze naar achter klappen zodat je gewoon in de kofferbak kan. Je hoeft geen fietsen en wielen op elkaar te stapelen, of de zadelpen eruit te halen, de hele boel in tassen te doen etc. Kortom, ik vind het een ideaal ding!
Geplaatst: 14 mei 2008 14:25
door havana
Eer de tijd dat jij je drager nog op zolder aan het pakken bent, heb ik al twee fietsen in mijn auto liggen en zit ik al op de snelweg.
Feit blijft gewoon dat carbon frame niet mag inklemmen, mocht er toch iets gebeuren kun je gewoon fluiten naar je garantie.
Een drager achterop of bovenop is voor mij de allerlaatste optie. Op de terugweg van de Marmotte reed ik met een Mottez drager voor auto's zonder trekhaak en alhoewel dat best ging ga je er zeker geen 160 mee rijden.