Dit soort fietsen zijn voor mensen die fietsen op site-seeing niveau. Niet al te vlotte toertochtjes maken maar gewoon 'lekker' op een fiets willen zitten. Niet de keuze voor de wat meer sportievere fietser. Dit schrijf ik niet om denigrerend over te doen want iedereen kiest zijn eigen manier van fietsen maar:
Als ik je woorden juist interpreteer dan wil je afstanden fietsen en zo nu en dan wat onverharde paadjes berijden. Dan ligt dus de nadruk op meer sportiviteit en op een wegfiets. (correct me if I'm wrong)
Ga je voor een crosstail, zoals de Specialized hier aangemerkt, dan vermoed ik dat je na een tijdje toch niet tevreden bent. Een wegfiets en een mtb zijn nl twee verschillende fietsen voor twee verschillende doelen. Een fiets die daar tussen inzit lijkt misschien voor jou een goede keuze maar zo'n fiets schiet tekort naar twee kanten. Het is niet optimaal een wegfiets (je wilt lichter dus niet zo'n veervork om mee te beginnen en een andere geometry wellicht en andere versnelingsverhoudingen) Zo'n fiets is ook al niet optimaal om wat meer mtb gerichte dingen mee te doen(je wilt een fiets die daar echt helemaal op is gericht en niet half)
Een hybrid lijkt een complete fiets maar is het dus niet. De eerste 3 maanden vind je het te gek en dan kom je erachter dat je er niet mee kan wat je werkelijk zou willen.
Mijn advies is:
Zoek een leuke wegfiets voor niet al te veel geld en koop in een wat later stadium een 2ehands mtb. In jouw omgeving ga je er vast eentje vinden voor een prikkie. Koop eerst een racefiets zodat je grootste behoefte is ingevuld.
Ik hoop dat dit bijdraagt aan je juiste keus.
Succes!
Hieronder nog een afb. van zo'n Specialized.