Geplaatst: 23 okt 2008 15:02
Heel goed !
De metingen worden in China gedaan bij de fabrikant EN bij een onhafhankelijk chinees instituut ( zeg maar een soort van TNO )
Dit laatste is ook verplicht te doen.
Er worden verschillende tests uitgevoerd.
1 test is om te kijken of het frame voldoet aan de Europese Norm. Dit stelt op zich niet zo veel voor, en hier valt ook niks uit te halen wat betreft stijfheid etc. Het is om de "rommel" eruit te halen en dus veilige producten op de markt te brengen.
de 2e test is om te bepalen wat de maximale last is wat het frame kan hebben. Het frame wordt letterlijk kapot gemaakt en gekeken bij welke kracht dit gebeurt.
Doordat er verschillende krachten bekeken moeten worden, zijn er dus meerdere frames nodig die dit ondergaan. Om precies te zijn 12.
Deze test gebeurt overigens alleen tijdens en na het ontwikkelingstraject.
de 3e test is waar er daadwerkelijk metingen worden verricht waaruit je de stijfheid van een frame kan bepalen. Dit gebeurt bij ELK frame wat de fabriek verlaat!!!
Overigens verschillen de waardes per frame. Frames worden met de hand gemaakt, en minimale veranderingen / afwijkingen in het productieproces kunnen er voor zorgen dat het ene frame iets stijver is dan het andere. Ook het gewicht verschilt van frame tot frame. door bijvoorbeeld iets meer of minder restmateriaal wat achterblijft in het frame.
Heb overigens de test gelezen in de hierboven genoemde link. De methode van testen komt overeen met de manier die wij in China toepassen.
De metingen worden in China gedaan bij de fabrikant EN bij een onhafhankelijk chinees instituut ( zeg maar een soort van TNO )
Dit laatste is ook verplicht te doen.
Er worden verschillende tests uitgevoerd.
1 test is om te kijken of het frame voldoet aan de Europese Norm. Dit stelt op zich niet zo veel voor, en hier valt ook niks uit te halen wat betreft stijfheid etc. Het is om de "rommel" eruit te halen en dus veilige producten op de markt te brengen.
de 2e test is om te bepalen wat de maximale last is wat het frame kan hebben. Het frame wordt letterlijk kapot gemaakt en gekeken bij welke kracht dit gebeurt.
Doordat er verschillende krachten bekeken moeten worden, zijn er dus meerdere frames nodig die dit ondergaan. Om precies te zijn 12.
Deze test gebeurt overigens alleen tijdens en na het ontwikkelingstraject.
de 3e test is waar er daadwerkelijk metingen worden verricht waaruit je de stijfheid van een frame kan bepalen. Dit gebeurt bij ELK frame wat de fabriek verlaat!!!
Overigens verschillen de waardes per frame. Frames worden met de hand gemaakt, en minimale veranderingen / afwijkingen in het productieproces kunnen er voor zorgen dat het ene frame iets stijver is dan het andere. Ook het gewicht verschilt van frame tot frame. door bijvoorbeeld iets meer of minder restmateriaal wat achterblijft in het frame.
Heb overigens de test gelezen in de hierboven genoemde link. De methode van testen komt overeen met de manier die wij in China toepassen.