Pagina 2 van 2

Geplaatst: 23 okt 2008 15:02
door rocketr
Heel goed !


De metingen worden in China gedaan bij de fabrikant EN bij een onhafhankelijk chinees instituut ( zeg maar een soort van TNO )
Dit laatste is ook verplicht te doen.

Er worden verschillende tests uitgevoerd.

1 test is om te kijken of het frame voldoet aan de Europese Norm. Dit stelt op zich niet zo veel voor, en hier valt ook niks uit te halen wat betreft stijfheid etc. Het is om de "rommel" eruit te halen en dus veilige producten op de markt te brengen.

de 2e test is om te bepalen wat de maximale last is wat het frame kan hebben. Het frame wordt letterlijk kapot gemaakt en gekeken bij welke kracht dit gebeurt.
Doordat er verschillende krachten bekeken moeten worden, zijn er dus meerdere frames nodig die dit ondergaan. Om precies te zijn 12.
Deze test gebeurt overigens alleen tijdens en na het ontwikkelingstraject.

de 3e test is waar er daadwerkelijk metingen worden verricht waaruit je de stijfheid van een frame kan bepalen. Dit gebeurt bij ELK frame wat de fabriek verlaat!!!

Overigens verschillen de waardes per frame. Frames worden met de hand gemaakt, en minimale veranderingen / afwijkingen in het productieproces kunnen er voor zorgen dat het ene frame iets stijver is dan het andere. Ook het gewicht verschilt van frame tot frame. door bijvoorbeeld iets meer of minder restmateriaal wat achterblijft in het frame.

Heb overigens de test gelezen in de hierboven genoemde link. De methode van testen komt overeen met de manier die wij in China toepassen.

Geplaatst: 23 okt 2008 16:40
door speric
super, nu zijn we een stuk wijzer geworden waar en hoe de waardes zijn gemeten.

Geplaatst: 01 nov 2008 11:15
door cervelootje
SpEric schreef:Nou Loek,
Ik denk niet dat al die waarden kloppen, althans dat hoop ik niet voor je.


Jonge jonge Speric je moet helemaal niet reageren op iemand die totaal geen verstand heeft van fietsen. Verloren energie!

Geplaatst: 02 mei 2009 18:42
door tomtom
Zie het blad fiets met de lezerstest staan alle waardes netjes in en de fiets scoort erg goed moet ik zeggen. Zit erover te denken er 1tje aan te schaffen.....

Geplaatst: 13 jul 2009 00:10
door patmaessen
Iemand rij ervaringen met deze fiets?

Geplaatst: 13 jul 2009 17:14
door evers
Jup ik rijd met een Beone Rosso uit 2008. Heb voorheen o.a een bianchi 1885 gehad en een colnago dream. Deze voelt wat dat betreft een stuk stijver aan! Voor mij de meest fijne fiets die ik tot nu toe heb gehad!
Afmontage is overigens met Sram red en fulcrum racing 1 wielen. 3T carbon stuur + team ARX pen (binnenkort ook met kuipertjes te bewonderen!)

Geplaatst: 13 jul 2009 17:17
door patmaessen
Evers schreef:Jup ik rijd met een Beone Rosso uit 2008. Heb voorheen o.a een bianchi 1885 gehad en een colnago dream. Deze voelt wat dat betreft een stuk stijver aan! Voor mij de meest fijne fiets die ik tot nu toe heb gehad!
Afmontage is overigens met Sram red en fulcrum racing 1 wielen. 3T carbon stuur + team ARX pen (binnenkort ook met kuipertjes te bewonderen!)


Foto ? Stomme vraag maar met 85kg en 1.91 is het dan nog altijd een 'stijve' fiets. Rij nu met een canyon F10 ultimate pro en dat is ook wel een stijf frame te noemen.

Geplaatst: 13 jul 2009 17:39
door evers
Dat durf ik niet te zeggen eerlijk gezegd, ik ben zelf 67 kilo en 1.83m

Foto heb ik momenteel niet. Verblijf voor een buitenland stage in Griekenland, maar zal mijn vriendin eens mailen of die er eentje kan doorsturen vanuit NL!

Canyon F10 ultimate is inderdaad een erg stijf frame, of de Beone rosso daar tegen op kan betwijfel ik eerlijk gezegd gezien het feit dat canyon wel erg stijve frames maakt..

Geplaatst: 13 jul 2009 19:09
door pjotr
Lees even Beone-site topic door, staan onder meer mijn en andere bevindingen over de Beone Rosso in.

Geplaatst: 13 jul 2009 20:09
door patmaessen
pjotr schreef:Lees even Beone-site topic door, staan onder meer mijn en andere bevindingen over de Beone Rosso in.


Thx.