Waarom is trainingsleer geen harde wetenschap? Trainingsleer is onderdeel van bewegingswetenschappen. Ik denk zelf dat krachttraining wel degelijk zin heeft maar meer in de richting van algehele lichaamsontwikkeling en stabiliteit. Net zoals bijv Pilates of gymoefeningen. Ik zelf heb veel baat bij Pilates. Krachttraining zal inderdaad geen zin hebben om het duurvermogen maar wel van nut bij explosiefvermogen (sprint).
Wat ik bedoelde met trainingsleer is dat velen maar wat doen zonder zich te verdiepen in het hoe en waarom.
Geen spierpijn ?
-
- Forum-lid HC
What makes the boat go faster?
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
Ik bedoelde er mee te zeggen, er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden. Bijv: met 85 omwentelingen per minuut kan je hard fietsen, maar met 105 omwentelingen ook.
We begrijpen nog helemaal niet goed genoeg hoe 't menselijk bewegingsapparaat werkt om te zeggen dat iets niet of juist wel werkt.

-
- Forum-lid HC
[quote="Amclassic-fan"]Ik bedoelde er mee te zeggen, er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden. Bijv: met 85 omwentelingen per minuut kan je hard fietsen, maar met 105 omwentelingen ook.
We begrijpen nog helemaal niet goed genoeg hoe 't menselijk bewegingsapparaat werkt om te zeggen dat iets niet of juist wel werkt.[/quote]
Daar ben ik het helemaal mee eens. Daarom heeft de een wel baat bij krachttraining en de ander bij enorme lange duurtrainingen. Maar dat neemt niet weg dat we ons wel kunnen verdiepen in het thema om de voor en tegen argumenten te begrijpen. Massa's nemen echter niet de moeite om dit te doen en verwachten een kant en klaar oplossing.
TS heeft de verwachting "Ik ben de laatste weken weer begonnen met krachttraining maar tot mijn verbazing kom ik hier telkens zonder spierpijn weer van thuis" dat bij krachttraining spierpijn hoort. Ik verwacht dan dat als je krachttraining gaat doen je je zelf ook een beetje verdiept in de materie.

Daar ben ik het helemaal mee eens. Daarom heeft de een wel baat bij krachttraining en de ander bij enorme lange duurtrainingen. Maar dat neemt niet weg dat we ons wel kunnen verdiepen in het thema om de voor en tegen argumenten te begrijpen. Massa's nemen echter niet de moeite om dit te doen en verwachten een kant en klaar oplossing.
TS heeft de verwachting "Ik ben de laatste weken weer begonnen met krachttraining maar tot mijn verbazing kom ik hier telkens zonder spierpijn weer van thuis" dat bij krachttraining spierpijn hoort. Ik verwacht dan dat als je krachttraining gaat doen je je zelf ook een beetje verdiept in de materie.
What makes the boat go faster?
http://www.wielertoerist.nl/phpBB3/view ... f=3&t=2811
8ste post in dat topic. Wederom een mooi stukje trainingsleer door Coulthard
. Zeker de moeite van het doorlezen waard. Staat exact in beschreven hoe krachttraining werkt, en welke voor jou nuttig kan zijn. Dat alles in begrijpelijke taal.
8ste post in dat topic. Wederom een mooi stukje trainingsleer door Coulthard

KTM Toryn 2011 teamfiets // Trek 1400
Weys KTM Racing Team
Weys KTM Racing Team
-
- Forum-lid HC
Je kan altijd spierpijn hebben als je dat wilt ook al heb de de oefening nog zo vaak gedaan. De vraag is alleen wil je het.
Ben vorige week na anderhalf jaar weer gaan fitnessen 25 minuten roeien en dan een uur ongeveer 10 oefening krachttraining. Als ik wil kan ik dan een week niets meer van de spierpijn maar echt zin heeft dat niet. Ik doe lekker een maandje rustig aan en gaan dan weer eens kijken wat ik kan. Om meteen 100kg+ op de squad te leggen lijkt me geen handig idee.
Je mag ze best voelen. En als je van fietsen nooit spierpijn hebt rijd je niet hard genoeg (of wil je dat niet) dat geeft niet, maar het kan wel.
Ben vorige week na anderhalf jaar weer gaan fitnessen 25 minuten roeien en dan een uur ongeveer 10 oefening krachttraining. Als ik wil kan ik dan een week niets meer van de spierpijn maar echt zin heeft dat niet. Ik doe lekker een maandje rustig aan en gaan dan weer eens kijken wat ik kan. Om meteen 100kg+ op de squad te leggen lijkt me geen handig idee.
Je mag ze best voelen. En als je van fietsen nooit spierpijn hebt rijd je niet hard genoeg (of wil je dat niet) dat geeft niet, maar het kan wel.