zadel en zadelpen van <160gr
-
- Forum-lid HC
Ik heb het uiteraard getest, en er is al eens wat gebroken. Dus ik begin al te weten wat ik doe. En zo fragiel als de meeste mensen denken is carbon echt niet hoor, het kan best wel wat hebben.
De zadelpen is overigens niet zelf gemaakt hoor, dat is gewoon een orginele met een afgezaagde kop.
@ Serge, het zadel heb ik aan de zadelpen gelamineerd. Alleen was de zadelpen een beetje kort en nu zit de alu bus nog in het carbon. dus is hij best wel wat zwaarder dan wanneer het alleen carbon is.
De volgende word voor mijn crossfiets, dus dat word de ultime test.
De zadelpen is overigens niet zelf gemaakt hoor, dat is gewoon een orginele met een afgezaagde kop.
@ Serge, het zadel heb ik aan de zadelpen gelamineerd. Alleen was de zadelpen een beetje kort en nu zit de alu bus nog in het carbon. dus is hij best wel wat zwaarder dan wanneer het alleen carbon is.
De volgende word voor mijn crossfiets, dus dat word de ultime test.
-
- Forum-lid
Fragiel wanneer niet op de juiste manier toegepast met oog op het gebruik. Zo'n combi kan je prima sterk genoeg maken om mee te rijden/op te zitten. Probleem vaak is dat het ook sterk genoeg moet zijn voor andere krachten zoals bijvoorbeeld zijwaard wanneer je fiets eens omvalt of als je 'm wat harder tegen de muur zet. Zoals AM zegt; Ook vol gewicht op de achterkant of voorkant moet kunnen.
Anyway; Het is toch fantastisch dat er (ook in Nederland) liefhebbers zijn die experimenteren met het zelf fabriceren van ("wannebe") high-end onderdelen. Voor je 't weet heeft Jaap echt de kennis en ervaring in huis om zijn eigen "AX-Japie" collectie te maken
Anyway; Het is toch fantastisch dat er (ook in Nederland) liefhebbers zijn die experimenteren met het zelf fabriceren van ("wannebe") high-end onderdelen. Voor je 't weet heeft Jaap echt de kennis en ervaring in huis om zijn eigen "AX-Japie" collectie te maken

Hulde voor dit mooie stukje huisvlijt! Wat voor mij wel vraagtekens opgeeft is het comfort. Je zegt dat het heel comfortabel is, maar ik heb mijn twijfels. Door de verbinding pen-zadel heb je een enorm drukpunt op een plek. Dat kan toch niet lekker zitten?
-
- Forum-lid HC
Ik ben blij om te horen dat jullie om mijn billen geven
Als ik mijn carbon zadel (waar ik al 2 jaar mee rij) vergelijk met deze heeft het net zoveel (weinig) flex.
Ik ben nu bezig om een vacuum machientje to bouwen dus in de toekomst word het allemaal nog sterker. Dus als iemand nog een vacuumschakelaar heeft

Ik ben nu bezig om een vacuum machientje to bouwen dus in de toekomst word het allemaal nog sterker. Dus als iemand nog een vacuumschakelaar heeft

- amclassic-fan
- Forum-lid HC
Ik denk ook wel dat carbon sterk is. Heel sterk zelfs. Maar dan wel met name in de vezelrichting EN op trek. Zoals het zadeldek nu als een plaat op buiging wordt belast, lijkt mij minder handig. Maar mits dik genoeg zou het goed kunnen gaan. Ik had nog enkele ribben een stukje mee laten lopen aan de onderzijde vanaf de zadelpen, maar ik heb geen idee hoeveel werk dat is natuurlijk dus het is makkelijk praten zo.japie carbon schreef:Ik heb het uiteraard getest, en er is al eens wat gebroken. Dus ik begin al te weten wat ik doe. En zo fragiel als de meeste mensen denken is carbon echt niet hoor, het kan best wel wat hebben.
Dat soort krachten is nihil vergeleken met een drempeltje of een verlaagde putdeksel die je te laat ziet. Die klap die het zadel dan krijgt van jouw volle gewicht op het uiteinde van het zadel (bij je zitbotjes), die een paar G versneld wordt, is de grootste belasting die het zadel zal krijgen.Carbonfreaks schreef:Probleem vaak is dat het ook sterk genoeg moet zijn voor andere krachten zoals bijvoorbeeld zijwaard wanneer je fiets eens omvalt of als je 'm wat harder tegen de muur zet.
Op die plek zit je niet, dus dat voel je niet. Je zit achterop met je zitbotjes en bij dit model lijkt mij dat zeer comfortabel.W0uter schreef:Je zegt dat het heel comfortabel is, maar ik heb mijn twijfels. Door de verbinding pen-zadel heb je een enorm drukpunt op een plek. Dat kan toch niet lekker zitten?
-
- Forum-lid HC
litespeed schreef: Ik denk ook wel dat carbon sterk is. Heel sterk zelfs. Maar dan wel met name in de vezelrichting EN op trek. Zoals het zadeldek nu als een plaat op buiging wordt belast, lijkt mij minder handig. Maar mits dik genoeg zou het goed kunnen gaan. Ik had nog enkele ribben een stukje mee laten lopen aan de onderzijde vanaf de zadelpen, maar ik heb geen idee hoeveel werk dat is natuurlijk dus het is makkelijk praten zo.
Op zich heb je gelijk, de eerste (2laagjes carbon) was zeer flexibel. Daarna ben ik eens gaan experimenteren met laagjes op bepaalde plekjes, dit is uiteindelijk heel sterk geworden. Ook komt er 1 met idd een soort ribben, dan kan het zadeldek weer wat dunner. daarna ga ik er nog eentje maken met een core van schuim, zou ook wel sterk kunnen zijn.
Als ik het zo lees ga ik het nog druk krujgen in de vakantie:)
Heb je geen duidelijkere foto's van hoe je pen en zadel verbonden hebt? Daar zou ik graag wat superscherpe beelden van zien.
Het is sowieso stoer dat je het doet. Houd ons op de hoogte! Extra aansporigen tot voorzichtigheid lijken mij niet meer nodig.
Het is sowieso stoer dat je het doet. Houd ons op de hoogte! Extra aansporigen tot voorzichtigheid lijken mij niet meer nodig.

-
- Forum-lid HC
Nee nog geen scherpere fotos, moet eens een snoertje gaan kopen voor mijn camera(kwijt)
-
- Forum-lid HC
niet echt, maar als ik zeker weet dat het goed is zou ik wel eens wat kunnen maken. Interesse?
-
- Forum-lid
ik vind het gewoon stoer! al gedacht aan een winterversie met rode led-jes achterin het zadel 

tarmac expert sram force
venge pro race sram force 22
BMC TE02 xt/xtr
venge pro race sram force 22
BMC TE02 xt/xtr