Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Mijn nieuwe Boras

sharkman113
Forum-lid HC

sharkman113 12 jan 2009 09:40

Mooie wielen maar niet wezenlijk anders dan de originele met deze velg. Vindt dat "two" en "cult" echt overdone en dit zou er bij mij afgaan.

roger
Forum-lid

roger 12 jan 2009 10:05

Zijn mooie wielen als je een zwart/wit/rood frame(pina) hebt anders haalde ik de decals eraf net iets teveel van het goede.
Tja smaken verschillen en valt niet over te twisten.
I live to ride,I ride Passoni

jorrit10
Forum-lid

Gebruikersavatar jorrit10 12 jan 2009 14:43

Timo 2.0 schreef:Ik vind de velgen een beetje kaal. Hadden ze er geen grotere teksten op kunnen zetten? Op deze manier zie je bijna niet van welk merk en type ze zijn

Ohh.. ik kan het eigenlijk best wel goed lezen hoor...

;)
Een dag niet gefietst is een dag niet geleefd...

speric
Forum-lid HC

speric 12 jan 2009 16:06

Sharkman 1 schreef:Mooie wielen maar niet wezenlijk anders dan de originele met deze velg. Vindt dat "two" en "cult" echt overdone en dit zou er bij mij afgaan.

Hoe bedoel je Sharkman ? De velg is niet anders ? of het wiel is niet anders ?
het wiel is wel degelijk anders namelijk, althans de naaf, daar zitten nu keramische lagers is, vandaar two ( versie) en Cult ( Ceramic Ultimate Level Technology)
Dat het erg groot erop staat, tja.. Als het draait geeft het een mooi effect. En rollen moeten ze ..

sharkman113
Forum-lid HC

sharkman113 12 jan 2009 19:58

Ben waarschijnlijk niet zo'n stickerfan maar het enige dat Campa de klant nu eindelijk geeft is een setje Hyperon keramische lagers die ze de klant bij de vorige Ultra (die ook niet zo ultra was aangezien het de gewone boras "0" waren en een andere spaak en een goedkopere body) hebben onthouden.

Heb nog een boekje waarin de Ultra term voor Hyperons werd gepresenteerd als het summum van vernieuwing door keramisch materiaal (waren ze bij de introductie van de Bora's kennelijk alweer vergeten)
Ben niet heel gek op nepvernieuwingen maar we kunnen stellen dat de wielen van een ander forumlid die ik onlangs van nieuwe body, en een set hyperon lagers heb voorzien spontaan zijn opgewaardeerd naar "ultra two"? Cool! ga meteen de bijbehorende stickers maken.....

Wat er overigens ook op staat het blijven mooie wielen (zoniet de mooiste) en inderdaad: zonder stickers zien Bora's er echt niet uit.

bianchisl3
Forum-lid

bianchisl3 12 jan 2009 21:33

Sharkman 1 schreef: Vindt dat "two" en "cult" echt overdone en dit zou er bij mij afgaan.

Ik zou alleen de "warning" stickers er af halen. Mooie wielen!!

fdegrove
Forum-lid

fdegrove 12 jan 2009 21:43

Hoi,

Mijn Bora Ultra zijn ook van ceramische lagers voorzien maar om ze op CULT niveau te brengen zullen er ook nog de nieuwe Cronitect conusjes in moeten en (maar daar zie ik maar van af) ook het nieuwe lagerhuis.

Overigens heb ik wel de rode stofkapjes op de naven zitten zoals het een Ultra versie met ceramische lagers betaamt. :D

Ciao, ;)
Snobisme is een dure hobby...

sharkman113
Forum-lid HC

sharkman113 13 jan 2009 09:19

Had ik ook niet gedaan, onlangs de prijs van een setje campa keramische kogelringen gezien en daar kun je een leuk setja trainingswielen voor kopen. Ik pak meestal de beste verkrijgbare keramische kogels neem een oude kogelring, verwijder de stalen kogels en druk daar de keramische kogels in (ben je voor 2-3 Euro per kogeltje wel klaar)

jeanke
Forum-lid

jeanke 13 jan 2009 21:51

Sorry voor mijn late reactie, maar heb het zeer druk gehad.

Ik zal hier in 1 post proberen een antwoord te geven op de meeste opmerkingen en vragen.

Vooreerst speel ik ook al met het idee van de rode KCNC snelspanners, ze zouden mooi staan en al snel 100g sparen. Ik heb zelfs nog rode Tunes liggen, maar die vind ik niet zo handig in gebruik.
Wat de stickers betreft, die vind ik juist wel mooi, maar ja over smaken valt niet te discutieren he. Ze passen trouwens perfect bij mijn fiets (Rode Merckx) en zal daar ook zeker nog eens een foto van posten met de wielen en de tubes erin. De Warning stickertjes blijven ook, want die vind ik ook wel iets hebben. (weer smaken he)
Wat de verschillen betreft die zijn er weldegelijk en zijn zowat allemaal al aangehaald. De ceramische lagers zijn helemaal niet die van de Hyperons van vorig jaar, maar een heel nieuw en verbeterd type met nog minder rolweerstand en met zeer harde slijtvaste buitenring. De body is zeker niet goedkoper geworden, tenzij het Titanium momenteel vrij laag staat in prijs.;)

fdegrove
Forum-lid

fdegrove 14 jan 2009 01:55

Hoi,

@Jeanke:

Als snelspanners gebruik ik de oude M2Racer Ti, die wegen 38g.
Wat er het dichtst bijkomt zijn de Token en Enigmas die iets zwaarder zijn door de bijgeleverde veertjes maar overings kopieen van M2Racer zijn.

Wat de body betreft, het enige wat van Ti is gemaakt zijn de palletjes en als vervangstuk zijn ze wel een stuk goedkoper dan de oudere versie die naar mijn mening technisch beter is.
Het loont overigens om ook in de body de lagers door hybride lagers te vervangen van goede kwaliteit, het maakt een hemelsbreed verschil op de achternaaf.
De rest van de body is trouwens Alu wat lichter is als Ti.

Je hebt trouwens 100% gelijk met de stelling dat de lagers verschillen.
Die van de Hyperons, HBY-023 zijn nu HBY-123 geworden en het verschil zit hem in de retainer die nu uit PEEK is gemaakt in plaats van phenol. Of ook de kogels verschillen weet ik niet. Campa laat uitschemeren van wel.

Ook de verzegeling is hier en daar achterwege gelaten wat in mijn ogen enkel een grammetje of drie spaart. Wrijving veroorzaakten ze toch al niet tenzij je de boel vol met vet stouwde.

Dat gezegd raad ik je toch aan om bij race gebruik je lagers om de ~700 km na te lopen en terug te olieen net als we destijds deden bij de stalen kogels van de Shamal en Boras die werden gesmeerd met olie ipv van Campa vet voor tijdrit events.

Je zal merken dat de ceramische lagers best luidruchtig zijn met olie smering.
In de winter of gedurende periodes van zware regenval gebruik ik trouwens Krytox vet wat een goed compromis is tussen olie en klassiek lithium vet, kwestie van de conusjes wat te sparen.
Tevens zal je ook merken dat ceramische lagers pas lopen als je een aangepaste smering gebruikt, het verschil is echt enorm groot.

Het probleem met dit soort wielen is dat je er zo wordt door verwend dat elk "minderwaardig" wiel opeens een ton lijkt te wegen. Caveat emptor...

Geniet, ;)
Snobisme is een dure hobby...

morel
Forum-lid

morel 14 jan 2009 19:28

Sharkman 1 schreef:Had ik ook niet gedaan, onlangs de prijs van een setje campa keramische kogelringen gezien en daar kun je een leuk setja trainingswielen voor kopen. Ik pak meestal de beste verkrijgbare keramische kogels neem een oude kogelring, verwijder de stalen kogels en druk daar de keramische kogels in (ben je voor 2-3 Euro per kogeltje wel klaar)

Hoi,
Dus vermits er 15 kogels in een kransje gaan en er twee kransjes per wiel nodig zijn kom jij op een prijs van € 180,- voor een set wielen OK ?

Een volledige revisie set CULT voor de Ultra wielen komt op € 245.- maar daar zit dus wel alles bij dus; 4 ceramic lagers, 4 conus, 4 dragers en 4 seals !
Alles dus Cult dan vind ik die losse kogeltjes peperduur en kan je beter de orginele Cult kit nemen.
Of heb ik het mis ?
Check de prijslijst op de Campy site maar eens de benodigde kit heet
HB-HY 100 "Hub Kit CULT" ;)
Grtz,
Morel.

sharkman113
Forum-lid HC

sharkman113 14 jan 2009 20:19

De "kogeltjes" van ceramic speed hebben een iets (lees veel) hogere kwaliteit als de versie die campa gebruikt (m.a.w. ze zijn ronder). de oude conussen zijn meer dan goed genoeg om met de juiste smering te werken.
Campa levert zeker goed materiaal maar reken voor campa onderdelen altijd minimaal het dubbel van de prijs die je "merkloos" voor hetzelfde betaald.

Plaats reactie