Beloofd is beloofd. Dus vanmorgen vroeg vertrokken richting Bilzen. Het was de bedoeling om samen met Lancev7 te gaan rijden maar die was niet zo fit dus dat ging helaas niet door. Beterschap Jip! De camera had ik in de auto laten liggen dus jullie moeten het deze keer slechts met een verslagje doen.
Door het mooie weer was het nogal druk bij de start. Er zijn afstanden van 30 tot 175km in de aanbieding wat er voor zorgt dat je echt van alles tegenkomt. Fanatieke racefiets bezitters maar ook mensen die het allemaal wat minder serieus nemen en gewoon lekker met een groepje vrienden of het gezin aan een korte afstand deelneemt. Vind ik altijd wel grappig om te zien.
Even na 9.00uur ben ik vertrokken voor de 175km. Regelmatig wat groepjes tegengekomen en me lekker warmgedraaid op het redelijk eenvoudige beginstuk. Bij de eerste bevoorrading stond een kleine file dus daar ben ik maar doorgereden. Ik had genoeg op zak om de 2e post te bereiken. De heuvelzone begon met wat eenvoudig klimwerk en langzaam maar zeker wat meer serieus werk. Allemaal nieuw voor mij want ik had nog nooit in deze regio gereden. Nu zijn er in België mooiere plekken te vinden maar het is altijd leuk om eens ergens anders te rijden.
Vlak voor de Ben Ahin ben ik even van het parcours afgegaan richting Huy. Doel was om de plaatselijke muur even aan mijn big lijstje toe te voegen en zo geschiedde. Tja, wat moet je van dat ding zeggen. Steil is 'ie zeker maar daar is dan ook wel alles mee gezegd. Drukke aanloop door het centrum van Huy en dan door een woonwijk omhoog. Als het dan toch steil moet rij ik liever Ferme Libert op of zo iets. Dan heb je tenminste een mooi uitzicht om je heen. Zo hard ga je niet dus dan is het wel aardig als er wat te zien is.
Bovenop linksaf geslagen en via het water terug op de route om alsnog de Ben Ahin te beklimmen. De 2e bevoorrading middenin de heuvelzone maar wel even bezocht. Er was wat minder keuze dan ik gewend ben in België maar zolang je wafels kan waarderen was dat geen probleem. Je hoorde mij dan ook niet klagen. Energiedrankje erin, bidons gevuld en fietsen maar weer. Het 2e deel van de heuvelzone bracht nog een paar aardige heuvels die een mooie omgeving combineerde met niet al te lastige percentages. Zo zie ik ze graag. De mooiste hadden ze overigens voor het laatst achter gehouden. Direct na de 3e bevoorrading volgde namelijk Les Cahottes. Mooie uitzichten, een aantal echte haarspeldbochten en een klim gewoon heerlijk fietst. Moest er zo'n heuvel bij mij in de buurt liggen zou ik 'm iedere dag wel op willen rijden.
De laatste 40km bevatte geen officiële beklimmingen meer. Dus opgeschakeld en nog even lekker tempo gemaakt. Dat viel nog niet zo mee want de wind wilde niet helemaal meewerken. Nou ja, daar krijg je niets van. Behalve een sterke conditie natuurlijk.
Al met al een lekker dagje gehad. Fietsen in het zonnetje, nieuwe omgeving gezien en een prima organisatie. En dat allemaal voor slechts 3 euro (Ja, echt waar).