Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Wielen voor zwaardere mensen

ericpeters
Forum-lid HC

ericpeters 29 jun 2009 16:56

Deze wielen zijn goed genoeg behalve als ze door een kwakzalver zijn gespaakt maar de kans daarop is heel klein. Ben je onzeker, voel even of alle spaken goede en gelijke spanning hebben (bespeel het wiel als een harp en alles moet hetzelfde klinken) Zo een wiel gaat onder normale omstandigheden alleen maar kapot als een aantal spaken te los en andere te vast zitten.
Afbeelding

gotcha
Forum-lid

gotcha 11 jul 2009 00:33

Mijn FM had dus niets gezegd/voorgesteld met als gevolg dat ik dus gekozen had voor de rodi's (de witte) vooral omdat ik het een mooie velg vond,maar bleek veel te licht voor mij.Als ik mij rechtzette kon ik van remblok naar remblok schuren :( .K'heb nu gewone velgen (voor en achter 36 spaken) en die zijn veel beter (stijver).Mijn vriendin had dan voor mijn verjaardag Xpozed carbon velgen gekocht en hier beetje hetzelfde probleem,lijken beetje te licht voor mij (90kg) nu ga ik deze dus terug verkopen en zien voor fulcrum racing 1.Al goede reviews van gelezen en ook enkele personen al over uitgevraagd en zijn allemaal positief

svkaster
Forum-lid

svkaster 14 jul 2009 00:58

Ik heb hetzelfde probleem. heb mijzelf net een Cube Streamer met Fulcrum racing 7 wielen gekocht, en ik weeg tegen de 120 en had dezelfde vraag gesteld aan mijn FM. Ik wou ook voor de Easton circuit wielen gaan, maar volgens de FM is dit niet nodig. Ik heb wel op advies van de FM geen 23 mar 25 mm banden laten monteren. Deze zouden ook een hogere wang hebben zodat ze minder te lijden hebben van kuilen etc. Ik krijg hem donderdag dus ik ben erg benieuwd :)
m.v.g

Stefan

Race:3T Strada Dura Ace Di2
Gravel: 3T Exploro SRAM Red AXS
ATB Cannondale Scalpel

pragma
Forum-lid

pragma 15 jul 2009 23:23

Ik ben een absolute newbie op het fietsgebied (en 103 kilo zwaar), heb een ?10? jaar oude gazelle champion overgenomen. Na 50 euro aan banden en 250 euro aan kleding, ben ik bij mijn 5e tocht door een takje van het fietspad geraakt. Maar goed, niet gevallen. Alleen lag de berm ca 3 cm lager dan het fietspad. Bij het terugsturen op de weg (het alternatief was een boom), WACK! een enorme vertraging. Wat blijkt, een fikse slag in mijn wiel.

3 vragen:
- Kan een fietsenmaker zoiets maken? Hoeveel moet dat kosten? Of kan ik beter beide wielen vervangen (conform datgene wat jullier her zeggen)?
- kan ik de 6 tandwielen achter vervangen door een hoger aantal? Hoeveel zou dat moeten kosten?
- hoe zouden jullie het terugsturen oplossen? (vooral de mensen die wat extra bagage meedragen)

MVG,

Gijs

blaffy10
Forum-lid

blaffy10 15 jul 2009 23:36

Gijs welkom,

Bij een normaal wiel kan de fietsenmaker dat opnieuw richten en dus recht maken. Bij een oude fiets zitten doorgaans normale wielen dus een kwestie van fietsenmaker zoeken en laten fiksen.

Op wielen met 6 tandwielen past misschien 7 of 8 ,maar geen 9 , 10 of 11 waar ze momenteel mee rijden. Als je meer wilt dien je de groep waar mee je schakelt aan te passen. Zou zeggen ga eerst kijken of je het fietsen echt leuk vindt en dan eventueel verder investeren in wielen/fiets/versnellinggroep (duurder en modernere fiets).

Laatste vraag snap ik niet helemaal. Bedoel je wat je zou doen als zoiets je nog een keer overkomt? Voorwiel erop wippen en je achterwiel erop tillen vanuit je benen ,of met de hele fiets erop springen.

Succes
Alstublaft.

remcobr
Forum-lid

remcobr 24 jul 2009 00:02

Ik ben het totaal niet eens met de persoon die meld dat easton slecht is ben zelf begonnen met mavic aksium 125 kg zwaberde naar mijn idee veel. Maar geen slagje of iets er in na 2000 km. Toen ik de bergen in ging toch betere wielen gekocht easton circuit en dat is te merken stuk stijfer en dus ook veel meer kracht overbrengen. Dit zijn iets durdere velgen van easton met een totaal andere naaf en andere spaak techniek inmiddels met deze wielen 12000km gefiets zonder onderhoud. Wel zag ik bij het vervangen van mijn cassete de hub iets beschadigt is. Maar verlopig nog geen problemen met deze wielen.

Dus ja je huidige wielset zal zeker voldoen. Handgespaakt 36 is goed.
Mocht je toch kiezen voor een merk systeem wiel zou ik zeker voor de easton circuit gaan of inmiddels zijn opvolger de ea70 geloof ik. Dat zijn prima wielen.
Succes.

Plaats reactie