Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Hoe werkt klassement in de tour

jibb
Forum-lid

jibb 22 jul 2009 17:21

Het is idd een simpele aftel som van tijd en snelheid. Afhankelijk van het type GPS vindt er per seconde of per 2 seconde een registratie plaats. Deze registratie slaat positie, tijd en snelheid op.

Deze gegevens worden aan een computer aangeleverd die alle gegevens op basis van positie met elkaar vergelijkt. Vervolgens is het een kwestie van 1 kolom toevoegen die het verschil tussen tijd 1 en tijd 2 weergeeft et voila die gegevens krijgen wij op TV te zien.
Dat is geen geel! Dit is geel!

buzz
Forum-lid

Gebruikersavatar buzz 22 jul 2009 17:58

@Pfff: Dat software schrijven geen geestdodend werk is, is me bekend... Het is m'n beroep. :))
Maar in m'n eerste bericht beschrijf ik al hoe de tijdsverschillen vermoedelijk berekend worden. En daarin staat o.a. dat met name de gegevens van de kopgroep permanent bewaard moeten blijven. Vervolgens worden de huidige gegevens van de achtervolgers — coördinaten en tijdstip — voortdurend vergeleken met oude gegevens van de kopgroep.. Je wordt immers niets wijzer van het vergelijken van de huidige gegevens van beide groepen.

@Jibb: Waarom moet de snelheid opgeslagen worden — dat is toch overbodige info?

jibb
Forum-lid

jibb 22 jul 2009 19:50

In de tour worden de snelheden niet weergegeven maar bijvoorbeeld in de Giro zie je in beeld wel de snelheden. Overigens kan de GPS veel meer info versturen, in dat opzich loopt de technologie in de tour (wielrennen op tv) in het algemeen enorm achter.
Dat is geen geel! Dit is geel!

corniel
Forum-lid HC

corniel 22 jul 2009 20:16

Software schrijven is idd leuk (en ook mijn werk).

Het is idd zo dat de techniek veel verder is dan wat wordt gebruikt.

Wat Buzz beweert omtrent het berekenen van de afstand lijkt me idd de aangewezen methode. Volgens mij wordt in veel GPS logs wel de snelheid opgeslagen. Dit omdat wanneer het loginterval hoger wordt, de 'huidige' snelheid niet nauwkeurig bepaald kan worden.

Behalve de afstand in tijd (gemeten vanaf de leider in koers), zou het ook heel intressant zijn om te zien wat het snelheidsverschil is op hetzelfde punt (afstond tot de finish) is.

Plaats reactie