pfff
03 apr 2011 19:10
Ik heb erg lang niet op dit soort topics gereageerd, maar nu toch maar eens wel, wel een risico op een flame-war of een welles-nietes, maar dat zij dan zo.
Er is ondertussen al erg veel onzin voorbij gekomen over carbon clinchers, ontploffende wielen, hoog profiel niet in de bergen etc etc.. Ik rij nu voor het derde seizoen met carbon clinchers, 60mm hoog. Afgelopen seizoen en het jaar daarvoor, nog een weekje alpen mee gedaan, rondom Alpe d'HuZes, dus ook daar meerdere keren op 1 dag mee naar beneden gekomen, en ik ben geen voorzichtige daler, verder die week: Croix de Fer (85.6 km/h in de afdaling), Les deux alpes, Glandon, Col dÓrnon en dat allemaal zonder problemen, en mijn remvlak is nog lang niet aan gort. Dus al die spookverhalen mogen ondertussen wel de bak in.
Ja, er wordt wel eens over ontploffende banden gesproken, maar of dat aan de carbon velg te wijten is, ik heb er geen enkel geval van kunnen vinden, behalve in een paar topics her en der in de vorm van horen en zeggen. Verder weet ik nog van vroeger dat onze ploegleider ook vertelde dat we niet slepend moesten remmen in een afdaling omdat je dan meer kans liep op een klapband (dat was in een tijd dat er nog geen carbon wielen beschikbaar waren). Joop Zoetemelk verteld het zelfs in een videootje over klimmen, hij raad toeristen aan de druk in de banden iets te verlagen voor de afdaling, dat is zonder dat er wordt gesproken over carbon of alu.
Het remgedrag, ja, dat is minder dan alu, maar er wordt nooit uitgedrukt hoeveel minder, persoonlijk zeg ik dat het marginaal minder is maar daar staat tegenover dat ik niet vaak voluit rem en dan al helemaal niet met alle macht de remgrepen dichtknijp, met andere woorden, als je een noodstop moet maken kan dat ook echt wel met carbon. Remgedrag in de regen, de heren in het grote jongens peloton gebruiken bij een regenkoers wel normale remblokken omdat die veel harder aangrijpen en dus met regen een prima oplossing bieden, bij droog weer wil je liever geen gewone blokken maar wil je liever dat je blokken zich opofferen ipv je velg, ik vind het zelf niet nodig om blokken te wisselen met regen omdat er meer dan voldoende remkracht voorhanden is.
Gewichten vergelijken van een hoog profiel velg, dat heb ik nooit helemaal begrepen en al helemaal niet als je voor clinchers gaat, echte weightweenies rijden met tubes, daar komt bij dat je dan ook zou moeten kijken of de velg of de naaf zwaarder is, bij een zwaardere naaf is de invloed amper te merken, daar zijn al andere topics over volgeschreven, bij een zwaardere velg merk je wel dat je die massa op gang moet trekken. Wil je gewicht besparen, ga dan voor een laag profiel tube, carbon tube van 22 mm hoog bijvoorbeeld.
Ik denk dat voor de gemiddelde rijder hier op het forum dat gewicht minder belangrijk is, ten eerste omdat men al niet heel veel in de bergen rijd, en ten tweede, omdat die gewichtsbesparing je misschien een voordeel van een paar seconden tot een minuut op een klim kan opleveren (voor een prof een eeuwigheid).
Windgevoeligheid, ik rij het hele seizoen door met deze wielen, ik ben met 82 Kg geen vlieggewicht en dat zal zeker meehelpen dat ik er minder last van heb. Ja, 3 of 4 weken geleden hadden we zo'n stormachtige zondag, dat was voor mij dan ook een dag dat ik binnen bleef en niet ben gaan fietsen. Misschien als nieuweling met een <55 Kg gewicht dat het niet zo heel verstandig is om met hoog profiel en flinke wind te gaan rijden (Nikki Terpstra afgelopen week tijden de 3 daagse, maar dat ging om een disc, nog een iets ander oppervlak)