Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Artikel on compression at Cyclingnews

jorisb
Forum-lid

jorisb 26 okt 2009 16:37

Voor een 20 euro kun je al de sokken van x-bionic bestellen, leek mij ok om ook uit te proberen.

@Amclassic dus als ik het goed begrijp is dat als je een zeer intensieve training hebt gedaan, dus veel anaeroob, dan zou het iets kunnen helpen? Maar na een paar uur D1 training heeft het geen zin dus.

In dit geval lijkt me ook, baat het niet dan schaadt het niet...en het zit lekker warm in de winter ;) Hoewel...ze ventileren best goed heb ik laatst ondervonden.

geertjan5
Forum-lid

Gebruikersavatar geertjan5 26 okt 2009 16:42

linkje? :-)
Wie vecht kan verliezen, wie niet vecht heeft al verloren.

Zorro
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Zorro 26 okt 2009 16:56

Hoi,

Dit artikel kwam ik per toeval tegen zojuist:

KLIK

Mvg, Zorro
We thought that we had the answers
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock

jorisb
Forum-lid

jorisb 26 okt 2009 16:56

bleek
Forum-lid

bleek 26 okt 2009 17:13

Amclassic-fan schreef:Er is geen enkel wetenschappelijk bewijs dat wij duursporters er ook baat bij hebben om sneller te herstellen. Er zijn enkel onderzoeken die bij zeer anaerobe een voordeel van compressie kousen tijdens het herstel laten zien, maar bij onderzoeken bij aerobe activiteit is nergens voordeel gebleken qua herstel.

Voor triathleten tijdens het hardlopen valt het wel te overwegen, daar is namelijk wel enig onderzoek dat uitwijst dat het de compressie kousen effect hebben.
Inderdaad, een van de redenen waarom hardlopers de kousen dragen is niet het eventuele herstellende vermogen van de kousen, maar:
Omdat de kuit compact wordt gehouden, is er bij de landing minder sprake van zijwaartse trilling. Als gevolg hiervan is er dan ook minder sprake van tractie van de kuitspier aan het scheenbeenvlies en de achillespees.
Blessurepreventie! Maar bij het fietsen krijg je niet zo'n dergelijke klappen te verduren, ik heb er eigenlijk ook nog geen wielrenners mee gezien, alleen hardlopers.

Zie ook dit bericht

geertjan5
Forum-lid

Gebruikersavatar geertjan5 26 okt 2009 18:45

@ Jorisb
Dankuu.:-)

@ Bleek
Heb er ook wel wielrenners meegezien ook profs. Alleen wel na de koers.

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 26 okt 2009 18:52

Ja en wat zegt dat nu? Dat die profs ook maar gewoon wat aan lopen te klooien?

Dat artikel op Cyclingnews vind ik wel een erg vreemde manier van werken. We krijgen niet het gewenste resultaat uit het onderzoek dus we maar goochelen met getalletjes tot er wel een gewenst resultaat uitkomt. Ze hadden ook gewoon een grotere onderzoeksgroep kunnen nemen...
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

cesar_
Forum-lid

cesar_ 26 okt 2009 19:37

[quote="Amclassic-fan"]Er is geen enkel wetenschappelijk bewijs dat wij duursporters er ook baat bij hebben om sneller te herstellen. Er zijn enkel onderzoeken die bij zeer anaerobe een voordeel van compressie kousen tijdens het herstel laten zien, maar bij onderzoeken bij aerobe activiteit is nergens voordeel gebleken qua herstel.

Voor triathleten tijdens het hardlopen valt het wel te overwegen, daar is namelijk wel enig onderzoek dat uitwijst dat het de compressie kousen effect hebben.[/quote]

[quote="Jorisb"]Voor een 20 euro kun je al de sokken van x-bionic bestellen, leek mij ok om ook uit te proberen.

@Amclassic dus als ik het goed begrijp is dat als je een zeer intensieve training hebt gedaan, dus veel anaeroob, dan zou het iets kunnen helpen? Maar na een paar uur D1 training heeft het geen zin dus.

In dit geval lijkt me ook, baat het niet dan schaadt het niet...en het zit lekker warm in de winter ;) Hoewel...ze ventileren best goed heb ik laatst ondervonden.[/quote]

@AMCF; baat hebben bij een snel herstel hebben ronderenners zeker, of compressiemateriaal daar bij helpt is een tweede ;) . Vwb de evidentie heb je voor zover ik weet absoluut gelijk. Het vervelende met herstel is dat het vrij moeilijk meetbaar is zover ik weet. Zeker op het niveau van de TdF oid, vind maar eens een representatieve populatie. Daarbij telt het psychologische effect ook mee.

@ JorisB; dan kun je net zo goed een setje wintersokken kopen, veel goedkoper en nog lekker warm ook. X socks doen vrij weinig in de zin van compressie, tenzij je kuiten met twee keer omvang Greipl hebt.

Cesar

geertjan5
Forum-lid

Gebruikersavatar geertjan5 26 okt 2009 20:35

@AC-F
Die reactie vind ik persoonlijk ook nergens op slaan. Ik denk niet dat prof's maar een beetje zitten te klooien om het zo maar te zeggen. Ze krijgen goede begeleiding en die zal zo ongeveer wel een beetje weten hoe het zit neem ik aan. Het is niet een een of andere boer die er met de pet naar gooit.
Ik heb overigens niet het artikel op Cyclingnews gezien.
En over de onderzoeks groep lijkt het wel goed te zitten. Iedereen wil wel mee doen met een onderzoek dat iets bevorderd.

En verder over een ''ijsbad'' zijn ook geen concrete cijfers. Dus wil je zeggen dat dat ook bar slecht kan zijn?

Conclussie: Het zal vast wel ergens goed voor zijn.

pjotr
Forum-lid

pjotr 26 okt 2009 20:48

[quote="Geert Jan"]@AC-F
Die reactie vind ik persoonlijk ook nergens op slaan. Ik denk niet dat prof's maar een beetje zitten te klooien om het zo maar te zeggen. Ze krijgen goede begeleiding en die zal zo ongeveer wel een beetje weten hoe het zit neem ik aan. Het is niet een een of andere boer die er met de pet naar gooit.
Ik heb overigens niet het artikel op Cyclingnews gezien.
En over de onderzoeks groep lijkt het wel goed te zitten. Iedereen wil wel mee doen met een onderzoek dat iets bevorderd.

En verder over een ''ijsbad'' zijn ook geen concrete cijfers. Dus wil je zeggen dat dat ook bar slecht kan zijn?

Conclussie: Het zal vast wel ergens goed voor zijn.[/quote]

Het bewijs dat marketing werkt;). AM-Classic fan beweert toch ook niet dat het barslecht is? Maar zonder bewijs is het ook niet aan te tonen dat het wel werkt..

Ik heb de sokken ook een hele tijd geleden gekocht bij Decathlon voor een tientje. Ik merk weinig verschil, terwijl een vriend van mij met van die tubes wedstrijden rijdt, en hij wilt niet meer zonder!
Anti-Spacers!

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 26 okt 2009 21:20

@Geert Jan, sommige doen voorkomen alsof dit een enorm effect heeft, zo ook de fabrikanten (niet zo gek). Als dat het geval zou zijn, dan zouden die onderzoeken allemaal toch duidelijke uitkomsten laten zien dat het werkt?

De medische wetenschap weet nog maar voor een klein deel hoe onze spieren werken. Het is niet zo makkelijk als 1+1=2.

Maar het is precies wat Pjotr zegt, Marketing! Je geeft een paar profrenners wat sokken en vervolgens denken duizende liefhebbers dat ze die sokken moeten hebben.
Van die ijsbaden is trouwens wel enig bewijs dat het werkt.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

jorisb
Forum-lid

jorisb 26 okt 2009 23:22

Wat ik in het artikel op cyclingnews heb gezien was er ook een onderzoek met maar lieft 14 proefpersonen...nou nou ;)

@Cesar, gelukkig (of helaas) heb ik best wel flinke kuiten. En aangezien ik nog geen overtuigend wetenschappelijk bewijs pro compressie heb gezien zijn de X-socks voor mij een betaalbare optie om het eens te proberen. Gaat mij dan toch even te ver om 40 euro uit te geven voor zoiets. Dit had ik er nog net voor over.

Plaats reactie