Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

PINDAKAAS GEZOCHT

rubenio
Forum-lid

rubenio 28 okt 2009 11:12

Stroop = vloeibare suiker, eigenlijk alleen nuttig voor snel aanvullen glycogeenvoorraden denk ik.
Pindakaas zonder veel toevoegingen lijkt mij veel beter.

moustache
Forum-lid

moustache 28 okt 2009 11:22

[quote="rubenio"]Stroop = vloeibare suiker, eigenlijk alleen nuttig voor snel aanvullen glycogeenvoorraden denk ik.[/quote]

Zeker weten van niet.
Stroop bevat veel goed ijzers. En geen gemalen spijkers.
Daarnaast zijn de ijzers die in stroop zitten goed op te nemen door het menselijk lichaam in tegenstelling tot de ijzers in spinazie. (daar zitten er trouwens ook niet zoveel in)

moustache
Forum-lid

moustache 28 okt 2009 11:24

[quote="Waterman"]Zonder gekheid, ik heb een potje van Biorganic, en dat zou een 100% biologisch produkt zijn.
[/quote]

Gewoon uit nieuwsgierigheid... wat is jouw motivatie om puur 100% biologische pindakaas te eten?

gianni1985
Forum-lid

gianni1985 28 okt 2009 12:40

Inderdaad zitten er veel ijzers in stroop, daarnaast ook veel natuurlijke suikers wel goed zijn als je veel aan duursport doet.

In pindakaas zitten van nature veel vetten wat een streefgewicht niet echt bevorderd. Maar goed, als je veel sport kan je natuurlijk eten wat je wilt... wel met mate natuurlijk maar je hoeft er minder naar te kijken als je dus veel sport..

Ik vind bijvoorbeeld speculaaspasta heerlijk op brood en eet dat dus ipv pindakaas....

mister_arby
Forum-lid

mister_arby 28 okt 2009 12:47

Ik eet dan weer chocolade pasta en kokosbrood..

Is dat wel een beetje gezond? :D

bleek
Forum-lid

bleek 28 okt 2009 14:24

[quote="Gianni1985"]Inderdaad zitten er veel ijzers in stroop, daarnaast ook veel natuurlijke suikers wel goed zijn als je veel aan duursport doet.

In pindakaas zitten van nature veel vetten wat een streefgewicht niet echt bevorderd. Maar goed, als je veel sport kan je natuurlijk eten wat je wilt... wel met mate natuurlijk maar je hoeft er minder naar te kijken als je dus veel sport..

Ik vind bijvoorbeeld speculaaspasta heerlijk op brood en eet dat dus ipv pindakaas....[/quote]

Deels onzin. Veel natuurlijke suikers maken evengoed dik als veel vetten. En als duursporter zijnde is je belangrijkste brandstof vet, dus goede vetten zijn geen probleem om te nuttigen, daarom is pindakaas prima om te eten - weinig verzadigde vetten. Nutella is qua dat wat ongezonder, zit meer verzadigd vet in. Maar stiekem vind ik Nutella wel lekkerder :(

Sterker nog, suikers gaan rap door de maag waardoor je weer snel honger krijgt, terwijl vetten de honger remmen. En heb ik het nog niet eens over je bloedsuikerspiegel :)

gianni1985
Forum-lid

gianni1985 28 okt 2009 15:53

Ach beetje zinloze discussie aan het worden

Punt is dat we als duursporters gewoon gezond moeten eten met voldoende eiwitten koolhydraten en ook vetten... Maar dan niet de mcdonalds taferelen en chips etcetera... We mogen natuurlijk weleens uitschieten, maar we zijn en blijven sporters... iedere fietser heeft zo zijn eigen favorieten, en ik zeg: lekker blijven eten !

vivo
Forum-lid

vivo 28 okt 2009 18:20

Ik heb hier Calvé (normale) pindakaas staan. Per 100 gram zit er 9 gram verzadigd vet in en 49 gram onverzadigd (waarvan 20 gram meervoudig onverzadigd) Dat maakt verhouding 49/9=5,44 gram onverzadigd per 1gram verzadigd vet. Iemand pindakaas met een betere verhouding?

Ingredienten: Pinda's (85%), plantaardige olie, plantaardig vet en zout
Heb ook even Calvé gebeld om te vragen naar de hoeveelheid transvet en dat zou 0,03 gram zijn die al natuurlijk in pinda's voor zou komen.

(AH pindakaas naturel heeft verhouding 47/9=5,22 en 0,2 gram transvet)
(AH pindakaas stukjes noot, 46/9=5,11 en 0 gr transvet)

herbawife
Forum-lid

herbawife 28 okt 2009 18:59

[quote="Bleek"][quote="Gianni1985"]Inderdaad zitten er veel ijzers in stroop, daarnaast ook veel natuurlijke suikers wel goed zijn als je veel aan duursport doet.

Ik vind bijvoorbeeld speculaaspasta heerlijk op brood en eet dat dus ipv pindakaas....[/quote]

Deels onzin. Veel natuurlijke suikers maken evengoed dik als veel vetten. En als duursporter zijnde is je belangrijkste brandstof vet, dus goede vetten zijn geen probleem om te nuttigen, daarom is pindakaas prima om te eten - weinig verzadigde vetten. Nutella is qua dat wat ongezonder, zit meer verzadigd vet in. Maar stiekem vind ik Nutella wel lekkerder :(

Sterker nog, suikers gaan rap door de maag waardoor je weer snel honger krijgt, terwijl vetten de honger remmen. En heb ik het nog niet eens over je bloedsuikerspiegel :)

[/quote]

Idd, mijn dochter moet als 10uurtje dagelijks 50gr volkorenbrood met 20gr pindakaas eten. Ze vroeg de voedingsadviseur laatst of speculoospasta ook kon. Maar dat werd afgeraden.
Qua caloriewaarde is er weinig verschil, maar de samenstelling is heel wat anders. Pindakaas bevat veel eiwitten, weinig koolhydraten en de juiste vetten.

waterman
Forum-lid

waterman 28 okt 2009 19:31

[quote="Moustache"][quote="Waterman"]Zonder gekheid, ik heb een potje van Biorganic, en dat zou een 100% biologisch produkt zijn.
[/quote]

Gewoon uit nieuwsgierigheid... wat is jouw motivatie om puur 100% biologische pindakaas te eten?[/quote]

helemaal niets motivatie, gewoon eens een ander genomen. die blijkt dus puur
natuur te zijn. Is ook bepaald geen dieet programma voor mij. Genieten met mate

luna
Forum-lid

luna 04 nov 2009 18:29

`Waarom niet gewoon je eigen pindakaas maken, pinda's, zout, en arachide olie in de blender en klaar.
Zonder toevoegingen , en veeel lekkerderder. Dan proef je pas wat voor tweede rangs pinda's ze in de
fabrieks pindakaas doen.

Plaats reactie