Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

SRAM X0 of Shimano XTR?

fredmtb-sport
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar fredmtb-sport 22 nov 2009 19:24

Beetje OT: Ik ben 195 cm lang. Valt het dan op door die zadelpen........
Met grote groepen tegenwoordig wielrennen op de openbare weg?
Zou verboden moeten worden..........

jeroenvh
Forum-lid

jeroenvh 22 nov 2009 19:28

Het is gewoon allebei erg goed en het verschil in schakelen is een kwestie van gewenning.

ts-biker
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar ts-biker 22 nov 2009 22:03

rubenio schreef:
Il Grasso schreef:Gewicht weet ik niet dat moet je effe googlen.

Het verschil in performance tussen XTR en XO vind ik aanzienlijk. De veer in de derailleur van XO is veel strakker dan bij XTR en de overbrenging tussen shifter en derailleur is bij XO 1:1 waardoor het geheel erg strak schakelt. Door de strakke veer blijft je ketting in hobbelige afdalingen waar je niet altijd trapt veel beter op spanning.

Ter visualisatie :

http://www.youtube.com/watch?v=AZQf1bduGYs

mooi filmpje, maar dat is natuurlijk wel de "oude" XTR versie !
De huidige scharniert net zoals de X.0, dus slaagt ook niet meer bij hobbels.
Ben zelf ook meer fan van Sram dan van shimano.

pim3
Forum-lid

pim3 23 nov 2009 20:24

Maakt volgens mij geen klap uit. Beide topmateriaal. Ik heb zelf een fiets met XTR shifters + achterderailleur staan, en dat schakelt hartstikke strak. Het klapperen van die derailleur is ook maar betrekkelijk ;). Ik heb ook op een X.0 fiets gereden, maar afgezien van het verschil in geluid is er nauwelijks een verschil te bemerken, of die ketting nu wat klappert of niet. Ik rijd trouwens met XTR shadow, welke een wat strakkere veer heeft dan de klassieke XTR. Qua schakelsnelheid bemerkte ik ook geen verschil, XTR gaat alleen lichter en geluidlozer, terwijl X.0 flink klikt en klakt.

Mijn persoonlijke conclusie: Maakt geen donder uit, neem wat je mooi vindt/lekker vindt schakelen. XTR is trouwens een complete groep, X.0 betreft uitsluitend shifters en achterderailleur. Cranks, remmen, voorderailleur, cassette en ketting moet je dus zelf nog erbij zoeken.
KTM Toryn 2011 teamfiets // Trek 1400
Weys KTM Racing Team

Plaats reactie