Pagina 2 van 3
Geplaatst: 12 dec 2009 11:20
door rene
IK rij zelf met de Shimano 7850 C24 wielen , en dus ook met tubes.....niet tubeless. Er is veel verwarring voor wat betreft deze wielen of ze nu voor clinchers zijn - tubes of tubeless. Ik zal proberen het uit te leggen voor diegene die door de bomen het bos niet meer ziet.
Shimano 7850 C24 tubular , de wielen waar ook de profs mee rijden van Rabo en andere ploegen, kosten ca 1100-1300 euro nieuw.
Shimano 7850 C24 TL , dus geschikt om tubeless mee te rijden , kosten tussen 500-700 Euro nieuw.
Shimano 7850 C24 CL nagenoeg zelfde wiel als hierboven , echter alleen voor draadbandjes kosten ook ca 500-700 Euro nieuw.
Simano 7850 SL Tubeless wiel waar ook draadbanden gereden mee kunnen worden , let wel dit is een Scandium velg ipv een aluminium velg.
Zoals gezegd rij ik met de eerste 7850 C24 TU , dus met tubes. Geweldig lichte wielen comfortabel en snel accelererend. Ze zijn stijver dan bijvoorbeeld de Lightweight standaard wielen en een beetje de standaard momenteel hoe een wiel gebouwd kan worden , net als de Campagnolo Hyperon altijd goed gelagerd - betrouwbaar en geschikt voor vele kilometers.
Het voordeel van lagers met kogels/cups zijn de stelmogelijkheden tov industrielagers van mindere kwaliteit die gewoon vervangen moeten worden in het geheel als ze versleten zijn. Ook is er niets aan het lager te stellen.
Hoop dat je er iets aan hebt op zoek naar je zoektocht naar goede wielen.
Geplaatst: 14 dec 2009 10:15
door metalfan
Rene schreef:Het voordeel van lagers met kogels/cups zijn de stelmogelijkheden tov industrielagers van mindere kwaliteit die gewoon vervangen moeten worden in het geheel als ze versleten zijn. Ook is er niets aan het lager te stellen.
dit is nu net wat ik niet begrijp : wat bedoel je precies met 'het stellen van lagers' ?
Geplaatst: 14 dec 2009 11:29
door rene
metalfan schreef:Rene schreef:Het voordeel van lagers met kogels/cups zijn de stelmogelijkheden tov industrielagers van mindere kwaliteit die gewoon vervangen moeten worden in het geheel als ze versleten zijn. Ook is er niets aan het lager te stellen.
dit is nu net wat ik niet begrijp : wat bedoel je precies met 'het stellen van lagers' ?
Technisch Dagje thuis.
Neem een oud fietswiel van een stadsfiets welke eventueel gesloopt mag worden.
http://sheldonbrown.com/cone-adjustment.html
De naaf van dat wiel ziet er dan ongeveer uit zoals de naaf in het plaatje ( 1e plaatje ) als je de naaf uit elkaar haalt zie je dus losse kogels die lopen over een lagerschaaltje welke aan de andere kant weer omsloten wordt door een cone. Zie doorsnede 2e plaatje. Door nu de cone strakker aan te draaien gaan de kogels zwaarder lopen of stroever. Op onderstaande URL zie je een PDF file van de Shimano wielen met de doorsnede van de naaf en zie je losse kogels en de cone welke stelbaar is.
http://www.shimano-benelux.com/media/te ... 646624.pdf
Een fabrieks wiel welke gebouwd is met rechte lagers kan je niet stellen zoals de doorsnede van dit onderstaande plaatje laat zien. Er zit bij het voorwiel 2 rechte lagers in welke - mochten deze niet fijn meer draaien - in z'n geheel vervangen moeten worden. Er kunnen dus geen kogels uit om eens goed geserviced te worden.

Geplaatst: 14 dec 2009 13:00
door metalfan
@ Rene : = duidelijk, thanks.
---
klopt idd dat de Kuiper naven (JoyTech) dit feature niet hebben maar ik zie dit niet als een groot nadeel : indien de lagers versleten zijn, vervang je die toch gewoon - in het slechtste geval door duurdere.
ik heb Kuiper wielen gekocht om vooral met een gerust 'geweten', wedstrijden te kunnen rijden : i.e. geen kapitaal overboord indien je zou crashen - ken genoeg kerels die omwille van die reden niet met hun Bora's (of dergelijke) durven starten.
Geplaatst: 14 dec 2009 13:46
door gaisdergerman
Ik ben toch weer aan het kijken voor andere setjes. Ik denk dat ik toch voor een clincher setje ga ipv tubes.
Geplaatst: 20 dec 2009 15:33
door gustav
Bij Futurumshop zag ik de nieuwe 6700 ultegrawielen te koop voor 299,- geloof ik.
Die wielen hebben dezelfde technologie als de scandiumversie DA C24 wielen.
Alleen geen titanium body en iets andere as geloof ik.
Misschien leuke set voor leuke prijs??
Geplaatst: 20 dec 2009 19:57
door kxlight
Gustav schreef:Bij Futurumshop zag ik de nieuwe 6700 ultegrawielen te koop voor 299,- geloof ik.
Die wielen hebben dezelfde technologie als de scandiumversie DA C24 wielen.
Alleen geen titanium body en iets andere as geloof ik.
Misschien leuke set voor leuke prijs??
Inderdaad zelfde alu/carbon velgen, andere naven en body. Super value for money volgens mij.
WHR-6700
Geplaatst: 20 dec 2009 20:17
door Lcsmet
Wielen Ultegra WHR-6700 voor 234,95 Euro bij Bikegear Van Eyck in Oordegem.
WHR-6700 bij Bikegear Oordegem
WH7850 Dura Ace C-24-CL
Geplaatst: 20 dec 2009 20:26
door Lcsmet
Wielenset Race Shimano WH7850 Dura Ace C-24-CL
Bij Bikegear in Oordegem kosten deze 514,95 Euro.
Ik heb deze wielen tot mijn volle tevredenheid.
Dura Ace WH7850 CL bij Bikegear
Geplaatst: 22 dec 2009 16:39
door adne
Is dat niet de Scandiumversie? Op het plaatje is die volgens mij te zien.
Rene, bedankt voor de uitleg! Ik denk dat ik een setje WH 7850 C24 CL 2010 ga kopen!
Geplaatst: 22 dec 2009 16:50
door Lcsmet
Adne schreef:Is dat niet de Scandiumversie? Op het plaatje is die volgens mij te zien.
Nee, lees de uitleg bij de link er maar op na.
Het zijn de Carbon/alu exemplaren.
Geplaatst: 22 dec 2009 17:45
door DeletedUser02
Klopt. Het zijn de 2010 carbon/alu exemplaren (CL). Ik heb ook nog een tijdje getwijfelt over de wielset, vandaar dat ik even contact met ze opgenomen had.