Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Beste Carbonwielen

stokie
Forum-lid

stokie 06 jan 2010 23:09

Ik heb nog wel een setje nieuwe zipps liggen, mocht je 2ehands-nieuw opteren..
http://link.marktplaats.nl/310112630

lancev7
Forum-lid

Gebruikersavatar lancev7 06 jan 2010 23:12

@GerardVB; hoewel ik je punt snap, geef je eigenlijk zelf ook al aan dat het niet relevant is. De kwetsbaarheid hangt af van de opbouw, een hoge velg met voldoende spaken (al naar gelang gewicht en gebruik) met geen extreem lichte naven geeft doorgaans een betrouwbare set. Qua spaken zou ik altijd minimaal gaan voor 20/28 gaan, naven neem je beter 'stock' producten als DT, of shimano/campagnolo. Afgezien van handgebouwde setjes kun je denken aan Shimano, FFWD, ZIPP, Reynolds. Er zijn nog veel meer wielen, maar je komt al snel ook in een prijs van tegen de 2000,-. Wielen in een dergelijke categorie zijn, EDGE (zelf in bezit), Campagnolo en Lightweight.

gerardvb
Forum-lid

gerardvb 07 jan 2010 00:08

lancev7 schreef:@GerardVB; Geen enkel probleem dat het je eerste bericht is. Er is geen enkel verwijt mee bedoeld, puur een tip omdat je in andere topics heel veel informatie kunt vinden. Daarbij draagt het bij om het forum leesbaar en overzichtelijk te houden.

Voor je vraag, is het nog wel van belang of je naar een full carbon wiel kijkt, of een carbonvelg met alu remrand. Er zijn bij de wielkeuze een aantal vragen die bepalend zijn voor een goed advies:
Berijder: Gewicht, rijstijl, omgeving van inzet, omstandigheden van inzet.
Eisen: hoog/laag, gewicht, aerodinamica, stijfheid, oerdegelijk, goed weer set.

Een set die je enkel bij goed weer gebruikt kan anders opgebouwd zijn dan een set je die weer en wind moet doorstaan.

Wat betreft de keuze voor tubes of clinchers, dit moet je jezelf afvragen. Een clincher is gemakkelijker in het gebruik omdat je niet hoeft te plakken en eenvoudig een bandje wisselt. Hoewel een carbon wiel erg mooi is, is een full carbon wiel voor clinchers weinig meerwaarde. De velg is zwakker, de hitte is een zwakpunt en er is geen gewichtswinst.

Bovenstaande elementen bepalen wat een goede set is voor jouw persoonlijke gebruik.

interessant, als ik je goed begrijp
zeg je nu dat als ik dan toch carbon
wielen zoals shimano wil, dat ik dan
best ook tubes neem omdat het
plaatje anders niet volledig af is ?

lancev7
Forum-lid

Gebruikersavatar lancev7 07 jan 2010 09:09

Het heeft niet zozeer met het plaatje te maken, maar meer omdat de verhouding plussen en minnen van clinchers / tubes niet in balans is.
Een clincher wordt in de velg geklemd door een 'randje', bij full carbon velgen is dit zwakker en kwetsbaar bij een lekke band. Om de velg toch sterk genoeg te maken moeten ze extra materiaal toevoegen waardoor het gewicht omhoog gaat. Dit met als gevolg dan een full carbon clincher weinig oplevert t.o.v. een semi carbon clincher.

De shimano wielen kunnen wel omdat deze een alu remrand hebben, hierbij heb je de optische meerwaarde van een hoge velg en toch de 'betrouwbare goede eigenschappen' van een alu velgrand. Het gewicht is dan echter ook iets hoger.

Ga je voor tubes dan is de velg minder kwetsbaar en omdat de band erop gelijmd is behoeft de velg geen 'klemrand' en ontstaat er wel een lichte velg.

edwin01
Forum-lid

edwin01 07 jan 2010 12:52

Ook over de kwestie tubes vs draadbanden is al een compleet forum volgetypt... ;-)
Mijn standpunt:
Toeren, trainen, koersen?=> goeie draadbanden (bv. Conti 4000, Michelin Pro, Vredestein Fortezza 3comp......) vanwege het gebruiksgemak en het uiterst geringe verschil t.o.v. tubes.
Tubes? => alleen bij serieuze wedstrijden als je een reservesetje in de materiaalzone hebt liggen of een volgwagen met reservewielen.....

japiecarbon
Forum-lid HC

japiecarbon 07 jan 2010 13:47

Leuke (tour)tochten rij ik ook gewoon met tubes, reserve tube onder het zadel en knallen maar.

edwin01
Forum-lid

edwin01 07 jan 2010 13:53

japie carbon schreef:Leuke (tour)tochten rij ik ook gewoon met tubes, reserve tube onder het zadel en knallen maar.

Wacht maar tot je langs de kant van de weg staat met twee lekke tubes en die pitstop-rommel (of hoe heet het...) toch niet helemaal werkt zoals het zou moeten...... :D

Ik ben ervaringsdeskundige..........:(

ijzerenbriek
Forum-lid

ijzerenbriek 07 jan 2010 13:58

Is ook een punt wat me nog een beetje weerhoudt. Lek boven op de Galibier in de marmotte. En dan maar de 50 km lange afdaling aanvatten met een niet opnieuw gekleefde tube of met van die pitstop erin. Ik ben al geen durfal of superdaler maar dan durf ik het helemaal niet meer.
Ge moet zére rijen als ge moet zére rijen en nie zére rijen als ge niet zére moet rijen.

japiecarbon
Forum-lid HC

japiecarbon 07 jan 2010 13:58

Ik heb heel het jaar mn toertochten zo gereden, en ook mn koersen.heb maar 1 keer lek gereden, jammer genoeg tijdens de marmotte. Koste me een half uur, gelukkig nog goud gereden. En ik ga ook niet me pitstop zooi rijden, maar met echt spul, notubes.

@ ijzeren briek: Dat had ik, ging lek op loutaret(net onder de galibier). Ik leef nog steeds.

tinuz0
Forum-lid

tinuz0 07 jan 2010 19:04

Notubes in je tubes en voor reserve een flesje Pitstop mee. Als je pech hebt is het gat zo groot dat zowel de Notubes als de Pitstop niet meer helpt en moet je iemand bellen om je op te komen halen, meestal is het gat dusdanig groot dat je met een clincher ook iemand moest bellen en volgens mij neemt niemand een extra clincher mee... ;)

De banden (tubes en clinchers) zijn tegenwoordig zo goed dat een lekke band bijna niet meer voorkomt. Mijn laatste lekke band is anderhalf jaar geleden en inmiddels ben ik 10.000 km verder... :) *even afkloppen*
..::Tinuz::.. a.k.a MdeB | Stevens SLC team: 6,45 kg

ijzerenbriek
Forum-lid

ijzerenbriek 07 jan 2010 19:20

Hmm, dat mag je vergeten hoor. Ik rij altijd met gekende banden, GP4000, Rubino Pro, Open Corsa, ... en sedert ik van werk veranderd ben en nu dwars door de stad moet rij ik ongeveer 4 keer zoveel lek als vroeger. Ik moet door een studentenbuurt, over de grote markt, langs een bioscoopcomplex etc en blijkbaar is flessen of glazen kapot slaan een favoriete bezigheid van de studerende jeugd.

En soms lijdt (nee geen schrijffout) dat tot absolute dieptepunten. Zo eens 's morgens een nagel van enkele cm door mijn band gehad, over de middag gerepareerd om dan 's avonds net een km ver te raken. Een weet niet wat was een raam van een serre, huis of whatever verloren en net toen ik het zag glinsteren in mijn ooghoek was de psst psst psssssst er al.
Ik kan je verzekeren dat je er dan even genoeg van hebt.

Je hebt wel gelijk dat de banden heeel goed geworden zijn, op de echte ritten en tochten rij ik ook nog zelden lek.
Ge moet zére rijen als ge moet zére rijen en nie zére rijen als ge niet zére moet rijen.

japiecarbon
Forum-lid HC

japiecarbon 07 jan 2010 23:03

Wat dacht je van een Bora one Wielset? 1170 euro bij hopmans.

Plaats reactie