Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Fietsen en Hardlopen

bundes
Forum-lid
Berichten: 250
Lid geworden op: 09 mei 2006 14:22

bundes 17 jan 2010 20:52

vooral rustig aan beginnen met hardlopen en dan vooral qua intenstiteit, probeer vooral in het begin zoveel mogelijk in D1 te lopen. je zult merken dat je dan heel snel grotere afstanden kan gaan lopen. en goede schoenen is ook heel belangrijk. Laat je adviseren door professionals, bijv Runnersworld in Eindhoven

Gebruikersavatar
Einstein
Forum-lid HC
Berichten: 4387
Lid geworden op: 01 jun 2004 15:06
Locatie: Zuidholland

Gebruikersavatar Einstein 17 jan 2010 20:59

[quote="Bundes"]vooral rustig aan beginnen met hardlopen en dan vooral qua intenstiteit, probeer vooral in het begin zoveel mogelijk in D1 te lopen. je zult merken dat je dan heel snel grotere afstanden kan gaan lopen. en goede schoenen is ook heel belangrijk. Laat je adviseren door professionals, bijv Runnersworld in Eindhoven [/quote]

Zeker weten.
Ik ben bij de hardloopwinkel in Leiden geweest. Daar maken ze zelfs een filmpje van je terwijl je aan het hardlopen bent. Heb nu goede schoenen. Het weer gaat er ook beter uitzien. Zal leuk zijn om fietsen te combineren, bijv weekend fietsen en door de weeks in de avond hardlopen.
Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving.
Albert Einstein

Gebruikersavatar
Einstein
Forum-lid HC
Berichten: 4387
Lid geworden op: 01 jun 2004 15:06
Locatie: Zuidholland

Gebruikersavatar Einstein 24 jan 2010 15:02

Vandaag weer wezen hardlopen ipv fietsen, nu voor de derde keer en het ging alweer een stuk beter.

Ik vraag me af of de intensiteit van hardlopen het zelfde is als van fietsen.
Bijvoorbeeld 1 uur hardlopen heb ik het gevoel dat dit gelijk is aan 2 uur fietsen, D1/D2 training.
Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving.
Albert Einstein

ajhoff
Forum-lid
Berichten: 414
Lid geworden op: 11 aug 2009 18:54

ajhoff 24 jan 2010 16:44

Mijn ervaring is inderdaad ook dat hardlopen ong. 2x zo zwaar is als fietsen. De hartslag ligt ook een stuk hoger. Tevens "voel" ik het veel meer dan fietsen in de benen.

Vind het hardlopen wel een voordeel in de winter omdat je niet (of nauwelijks) afhankelijk bent van het weer. Ja, ik ben een mooi weer fietser ;)

Gebruikersavatar
Einstein
Forum-lid HC
Berichten: 4387
Lid geworden op: 01 jun 2004 15:06
Locatie: Zuidholland

Gebruikersavatar Einstein 24 jan 2010 18:52

Ik ben ook benieuwd hoe mijn conditie is als ik straks ga fietsen.
Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving.
Albert Einstein

louise
Forum-lid
Berichten: 604
Lid geworden op: 25 jul 2007 14:07
Locatie: Rotterdam
Contact

louise 24 jan 2010 19:16

[quote="ajhoff"]Mijn ervaring is inderdaad ook dat hardlopen ong. 2x zo zwaar is als fietsen. [/quote]
Wel meer dan 2, hoor. Bedenk maar eens wat top-wielrenners doen (o.a. een hele Tour de France) en vergelijk dat met wat top-marathon-lopers doen: met 2 à 3 marathons per jaar is het wel op. En over zo'n marathon lopen ze dik 2 uur. 3 keer per jaar je 2,5 uur lang maximaal inspannen, dat is voor een wielrenner een lachertje. Dat geeft wel aan hoe groot het verschil is. Het is voor je hart/hartslag intensiever, maar het grootste verschil zit bij mijn weten in de 'klappen' die je spieren en gewrichten op moeten vangen.

Louise
Weblog over hoe ik op mijn 50e Ironman werd (en meer): http://www.delftweg9.nl/triathlon/

Gebruikersavatar
Einstein
Forum-lid HC
Berichten: 4387
Lid geworden op: 01 jun 2004 15:06
Locatie: Zuidholland

Gebruikersavatar Einstein 24 jan 2010 19:20

[quote="Louise"][quote="ajhoff"]Mijn ervaring is inderdaad ook dat hardlopen ong. 2x zo zwaar is als fietsen. [/quote]
Wel meer dan 2, hoor. Bedenk maar eens wat top-wielrenners doen (o.a. een hele Tour de France) en vergelijk dat met wat top-marathon-lopers doen: met 2 à 3 marathons per jaar is het wel op. En over zo'n marathon lopen ze dik 2 uur. 3 keer per jaar je 2,5 uur lang maximaal inspannen, dat is voor een wielrenner een lachertje. Dat geeft wel aan hoe groot het verschil is. Het is voor je hart/hartslag intensiever, maar het grootste verschil zit bij mijn weten in de 'klappen' die je spieren en gewrichten op moeten vangen.

Louise

[/quote]

Daar heb je een goed punt!
Vandaar dat goede schoenen belangrijk zijn met het lopen
Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving.
Albert Einstein

jona91
Forum-lid
Berichten: 797
Lid geworden op: 03 sep 2007 22:22

jona91 24 jan 2010 19:21

ivm de examens heb ik ook al een heel tijdje niet meer fatsoenlijk gefietst, enkel op de rollen. Ik loop nu 2 op de drie dagen, en ben benieuwd of ik nog vooruit zal geraken op de fiets:)

mister_arby
Forum-lid
Berichten: 945
Lid geworden op: 29 aug 2007 23:24

mister_arby 24 jan 2010 19:30

[quote="Louise"][quote="ajhoff"]Mijn ervaring is inderdaad ook dat hardlopen ong. 2x zo zwaar is als fietsen. [/quote]
Wel meer dan 2, hoor. Bedenk maar eens wat top-wielrenners doen (o.a. een hele Tour de France) en vergelijk dat met wat top-marathon-lopers doen: met 2 à 3 marathons per jaar is het wel op. En over zo'n marathon lopen ze dik 2 uur. 3 keer per jaar je 2,5 uur lang maximaal inspannen, dat is voor een wielrenner een lachertje. Dat geeft wel aan hoe groot het verschil is. Het is voor je hart/hartslag intensiever, maar het grootste verschil zit bij mijn weten in de 'klappen' die je spieren en gewrichten op moeten vangen.

Louise

[/quote]

Een marathon en de ronde van Frankijk zijn totaal niet met elkaar te vergelijken.

Een wielrenner spant zich tijdens een etappe niet continu maximaal in. In een wieler wedstrijd zit veel verschil in intensiteit.
Een marathon daarin tegen wordt continu tegen het omslagpunt of er net overheen gelopen. Dit is wel een beetje te vergelijken met een tijdrit, maar ik ken nauwelijks profs die tijdritten rijden van dik twee uur. Dan gaan ze namelijk pas maximaal.


Maar je hebt wel deels gelijk. De klappen die je gewrichten en spieren moeten opvangen zijn een stuk zwaarder als dat van het fietsen.
Maar de andere reden is dat als zo'n marathonloper zo diep gaan dan gaan ze snel richting het eiwit verbranden. Omdat eigenlijks geen vet hebben gaan ze eiwitten verbranden (dit geeft een hele nare geur), dit is echter niet heel gezond. Want op dat moment breek je snel af.
Als marathonloper is het belangrijk te pieken op het juiste moment. Hier wordt dan ook lang naar toegetraint. Wielrenners kiezen wel hun wedstrijden uit om in te pieken, maar zij hoeven niet altijd hard te fietsen.

bleek
Forum-lid
Berichten: 463
Lid geworden op: 26 sep 2009 15:12

bleek 24 jan 2010 19:59

mister_arby schreef: Een marathon daarin tegen wordt continu tegen het omslagpunt of er net overheen gelopen.
Net over hun omslagpunt? Onmogelijk. Misschien af en toe wat verzuring bij een versnelling, maar je kan niet 2 uur lang verzuren.
Maar de andere reden is dat als zo'n marathonloper zo diep gaan dan gaan ze snel richting het eiwit verbranden. Omdat eigenlijks geen vet hebben gaan ze eiwitten verbranden (dit geeft een hele nare geur), dit is echter niet heel gezond. Want op dat moment breek je snel af.


Zelfs marathonlopers hebben zat vet om een marathon te lopen. Dat ze snel richting eiwitverbranding gaan is onzin. Ze gebruiken gewoon hun koolhydraten en vet, net zoals triatleten. Enige eiwitverbranding zal er wel plaatsvinden (dat verbrand je altijd), maar niet de hoofdmoot van je energie vormen.

En ja, lopen is belastender dan fietsen. Je gebruikt meer spieren bij het lopen en je moet je eigen gewicht ondersteunen (vandaar de hogere hartslag). En die klappen op je gewrichten & pezen zorgen voor een lange hersteltijd na een marathon.

sanderb9
Forum-lid
Berichten: 127
Lid geworden op: 14 feb 2008 21:14

sanderb9 26 jan 2010 23:26

[quote="rubenio"]
Ook mijn fysio zei dat het fietsen tevens een goede hersteltraining is voor het hardlopen.
Door het fietsen versterk je spieren die de knie tijdens het lopen ondersteunen.

[/quote]

Fietsen is idd een prima aanvulling/crosstraining op hardlopen.
Je belast je kwetsbare pezen, gewrichten en zelfs je spiern wat minder en traint toch je cardio goed.

Maar naar mijn idee voegt hardlopen niets toe aan je fietscapaciteiten.
Je traint hooguit je hogere zones wat meer maar het is allemaal van zo korte duur....

Even voor mezelf gesproken:
Hardlopen is wel heel lekker om te doen. Vooral nu met die kou. Je krijgt het minder snel koud, zelfs met lange duurloopjes.
Maar je bent wel weer zo snel thuis.
1.30-2.00 uur lopen wordt zelfs al gezien als 'lang.'

Voor fietsers is dat helemaal niet echt lang en na een paar weken ook prima vol te houden. Zelfs met intervallen.
Helaas liggen blessures dan op de loer weet ik inmiddels ook uit ervaring.

Niet te enthousiast worden dus. ;)
Mijn trainingen-blog: Bikeplanner: Sander

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12758
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 29 jan 2010 10:15

Twee jaar geleden heb ik ook gelopen tijdens de winter. Maar het is slecht bevallen. Na een avondje hardlopen de volgende twee dagen zoveel pijn in mijn knie dat ik amper normaal kon lopen.

Dacht dat het wel over zou gaan, maar helaas. na drie maanden mee gestopt.

Ik ervaarde vooral dat je door fietsen een prima conditie hebt en je daardoor makkelijk twee uur zou kunnen lopen, echter trekken je spieren en gevrichten dat niet zoals hier al genoemd.

Rustiger beginnen had beter geweest, maar om je nou voor een half uurtje om te kleden zag ik ook niet zitten.

Nog in een hardloop zaak geweest om te bekijken of mijn loop goed was enz. en die was goed

Later toen ik het rondje op de fiets nareed, bleek gewoon dat ik veel te hard van stapel was gelopen. Ik had na een keer of drie lopen al een rondje van 16 kilometer in 1u10 gelopen.

Dus als je het wilt doen, wel de moeite nemen om je voor een half uurtje om te kleden en rustig te starten!

Ik spin nu 's winters voor de veiligheid, maar lopen is net zo goed of beter

Plaats reactie