Pagina 2 van 2
Geplaatst: 07 feb 2010 12:59
door hjvk
Ok, dat klinkt allemaal positief, ik heb nog geen antwoorden op mijn email, ik stuur er zo nog 1 achteraan over de framegroote, want kleiner dan 60 wordt hem echt niet lijkt mij. Als dat allemaal in orde lijkt te zijn zal ik hem onderwerpen aan een inspectie, maar ik hoop eigenlijk dat hij een beetje verstand van zaken heeft want dan hoeft (mijn vader) niet 57 kilometer voor niks heen en weer te rijden. En als ik geen antwoord krijg vandaag dan bel ik morgen wel even.
Ok negatief hoef ik inderdaad niet te zijn over prestaties, op mijn koga ATB (eind jaren 80) rij ik makkelijk een kilometer of 50-75 over de weg met een gemiddelde van rond de 30 waarmee ik menig racefietser voorbij stuif, met een racefiets en een nu ook beetje training moet dat nog wat beter gaan.
Nog 2 korte vragen, wanneer moet ik hem echt niet kopen? Dus wat mag er echt niet aan mankeren (en dan bedoel ik waneer wordt reparatie of vervanging van onderdelen onmogelijk of duur?). Is bijvoorbeeld speling in de trapas ernstig?
En hij heeft klikpedalen, enig idee wat voor een systeem dat zou kunnen zijn of is dat zo 1, 2, 3 niet te zien?
Geplaatst: 07 feb 2010 13:20
door rubenio
De klikpedalen lijken mij : Look Delta
Wat betreft de aankoopafweging:
Het frame & vork moet sowieso vrij zijn van breuken/scheuren/deuken/diepe krassen.
Daarnaast is de wielset het meest duur om te vervangen dus let hier op slijtage bij de remwanden of gebroken/missende/slappe spaken. De naven wil je natuurlijk ook niet vervangen dus als hier flinke speling op staat heb je kans dat de kogelbanen aangetast zijn als hier al lang mee rond is gereden.
Wat niet echt erg is:
- versleten stuurtlintje ( 5 euro)
- verbogen stuurtje ( niet verder mee fietsen natuurlijk ,maar is goedkoop te vervangen 10 euro )
- verdroogde kabels (10 euro)
- speling op trapas of balhoofd ( dit is er namelijk gewoon uit te halen, en vervangen kost ook niet de hoofdprijs (per stuk 20 euro ongeveer) )
- versleten banden (30 euro)
- versleten ketting ( 15 euro)
- versleten zadel ( kun je zo goedkoop of duur maken als je zelf wilt)
- versleten cassette ( weet ik niet zo precies , tussen 10 en 20 denk ik...)
Enfin , niet erg duur allemaal per stuk. MAAR als er een aantal dingen van het bovenstaande lijstje moeten worden vervangen kan het wel snel duur worden dus..
Concludeer je tijdens de controle van deze fiets een aantal van deze punten dan kan je deze meenemen in je afpingelpraatje. De persoon in kwestie zal ook wel begrijpen dat je die dingen dan moet vervangen. Daarnaast zijn zeer veel verkopers op de 2de hands markt bereid om nog 10% te zakken in prijs , puur om ervan af te zijn..
Kijk eens een paar afleveringen van wheeler dealers op discovery channel voor aankooptechnieken

Geplaatst: 07 feb 2010 13:56
door hjvk
Mooi, bedankt voor de heldere uitleg, en het heldere lijstje, ik ga hier mee aan de slag mits ik wat te horen krijg over de werkelijke framemaat natuurlijk.
Alvast bedankt...
EDIT: Ik vind de koga het aantrekkelijkste qua techniek enzovoorts maar is een 60cm niet wat te klein voor iemand van 2 meter? Ik hoop nog wat meer te horen over de framemaat en heb een kleine hoop dat hij groter is da 60cm. Kan er iemand iets zinnigs zeggen over die Benotto (62cm) die ik hier ook al gepost heb? Of is dat gewoon... niet bekend genoeg?
Geplaatst: 07 feb 2010 14:36
door aapje
Het frame moet in elk geval goed zijn (geen scheuren, deuken, verbuigingen of serieuze roest). Lakschade is minder erg en kun je met een lakstift repareren. Verder moeten de wielen ook goed zijn, tenzij je zelf wielen kunt en wilt spaken/richten. De Shimano 500EX derailleurs zijn af en toe te koop via marktplaats voor een lage prijs, maar je loopt het risico dat je heel lang moet wachten totdat je die kunt kopen, dus het is beter als dat allemaal nog goed is. De meeste andere problemen kun je zelf repareren voor 10-20 euro aan onderdelen (exclusief gereedschapskosten). Dus voor elk probleem kun je 20 euro afdingen (al is de huidige prijs niet zo hoog, dus misschien zijn sommige problemen daarin al verdisconteerd).
De pedalen lijken op SPD-SL, maar dit is moeilijk te zien. Er zijn verschillende systemen die bijna hetzelfde mechanisme gebruiken en die zijn lastig te onderscheiden van een lage resolutie foto. Je moet je wel bedenken dat race schoenen niet geschikt zijn om stukken op te lopen, daarom heb ikzelf gekozen voor ATB pedalen (SPD) op mijn racefiets, waarvoor je schoenen kan kopen waar je ook gewoon mee kan lopen. Deze schoenen zijn niet geschikt voor race pedalen, dus bedenk even vantevoren wat je wilt.
Heb je nu trouwens platte pedalen op je ATB? Zo ja, dan zou ik serieus gaan denken om daarop SPD pedalen te zetten en diezelfde pedalen ook op de racefiets. Clipless pedalen zijn echt veel prettiger dan platte pedalen.
Geplaatst: 07 feb 2010 14:46
door hjvk
@Aapje: De MTB heeft inderdaad platte pedalen, maar is oorspronkelijk van mijn vader, het is soort van een "holy grail" voor hem, ik mag blij zijn dat ik hem onder mijn beheer hebben mag, en op mag rijden maar ik weet niet of hij blij is dat ik er 1, 2, 3 spd pedalen op gooi

.
Dus dat wou ik nog maar even niet 1, 2, 3 doen.
Nogmaals heeft er iemand een beetje kennis van een dergelijke benotti ivm framemaat? Het is moeilijk hé met zulke foto's om er een beetje achter te komen wat het nou precies is en wat het nou voorstellen moet. Daar baal ik eerlijk gezegd wel een beetje van, als je iets verkoopt zet je er toch een type bij. En eventueel foto's of namen van groepen?
Geplaatst: 07 feb 2010 23:07
door aapje
Veel mensen hebben helaas geen idee wat ze verkopen, dat probleem had ik ook toen ik een fiets zocht.
Geplaatst: 08 feb 2010 14:51
door hjvk
Ik ben momenteel aan het onderhandelen voor een koga miyata 1983 aero gentsracer (Shimano 600 AX afgemonteerd), ik vind dat zulke gave fietsen, framemaat is iets groter: 63 centimeter en ik hoop hem binnenkort te bezichtigen. Dus een wat ouder maar (vind ik persoonlijk) wel leuker stalen ros.
Edit:
Even for the record:
Ik heb de jaren 80 gentsracer op de kop getikt, hoger frame, heb vandaag een aantal onderdelen even flink gesmeerd, heb hem weg gebracht naar mijn vertrouwde FM voor binnenbanden, banden en hij zou de remmen nog even afstellen.
Hij reedt daarnet (met aanlopende rem) al heerlijk, tandwielen waren prima in orde, frame was in orde behalve paar kleine lak beschadigingen dus al met al een mooi stalen fietsje voor het geld.
Dinsdag kan ik hem afhalen. Dus dat wordt fietsen geblazen!