Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Wanneer gaan jullie in de "drop positie"

hjvk
Forum-lid

hjvk 21 feb 2010 15:39

[quote="Amclassic-fan"]Klinkt alsof je stuur veel te hoog staat.[/quote]

Hoe bedoel je? Dat je last van je nek krijgt? Ik ben er ondertussen wel achter dat mijn zadel waarschijlijk hoger moet. (mijn been is niet "net niet gestrekt" maar eigenlijk "totaal niet gestrekt" onderin de rotatie van mijn trappers) dus deze ga ik eerst verhogen, dan kijk ik wel naar mijn stuur als het dan nog niet helemaal soepel zit.
Jong broekie ('91)
ex eigenaar 83 koga miyata gentsracer aero (race)
'86 koga miyata terrarunner-e (ATB)
'10 Merida Crossway (werk-woon fiets)
Binnenkort '11 Ridley Pheaton T (redelijk betaalbaar tijdrit beestje, ook voor langere ritten)

japiecarbon
Forum-lid HC

japiecarbon 21 feb 2010 15:57

Je been moet geloof ik een hoek van 73 graden maken, dus bijna strekken is zeker niet goed.

arepol
Forum-lid

arepol 21 feb 2010 16:03

[quote="HJvK"][quote="Amclassic-fan"]Klinkt alsof je stuur veel te hoog staat.[/quote]

Hoe bedoel je? Dat je last van je nek krijgt? Ik ben er ondertussen wel achter dat mijn zadel waarschijlijk hoger moet. (mijn been is niet "net niet gestrekt" maar eigenlijk "totaal niet gestrekt" onderin de rotatie van mijn trappers) dus deze ga ik eerst verhogen, dan kijk ik wel naar mijn stuur als het dan nog niet helemaal soepel zit.[/quote]

Hij zal bedoelen, dat als je zo makkelijk in de beugel kan zitten, dat je stuur omlaag zou kunnen ;)
Alles is relatief 8-)

hjvk
Forum-lid

hjvk 21 feb 2010 16:14

Ok op die fiets.
Heb mijn zadel net denk ik 2 cm omhoog gewipt en toen zat ik tegen max aan...
Langere zadelpen dan maar? :D Of zit je jezelf dan echt te ver*****en
Jong broekie ('91)
ex eigenaar 83 koga miyata gentsracer aero (race)
'86 koga miyata terrarunner-e (ATB)
'10 Merida Crossway (werk-woon fiets)
Binnenkort '11 Ridley Pheaton T (redelijk betaalbaar tijdrit beestje, ook voor langere ritten)

timbo16
Forum-lid
Contact

timbo16 21 feb 2010 20:42

Ik heb dat ook gehad met m'n zadel e.d
Had hem wat hoger gezet, maar stuk fietsen, en op een gegeven moment, toch overstrekt ofzo want het werd steeds pijnlijker en kon daarna 2 dagen niet fietsen.
Zadel iets lager gezet, zodat ik niet te ver strek en weg is de pijn.
Zou dus wel oppassen met je zadel te hoog zetten.

Vwb inde beugels, vandaag voor het eerst een wegwedstrijdje en merkte idd, dat moment van veel tegenwind bochten en hogere snelheid ik in de beugels ging.
Cube litening super hpc race sram red (total los)
Cube aerium super hpc race ultegra 11spd
Flanders CX ultegra/dura-ace

fish
Forum-lid

fish 21 feb 2010 23:43

Als je je zadel hoger wil zetten doe dit dan met kleine stapjes tegelijk. Je spieren en gewrichten moeten er echt aan wennen. Bovendien kun je dan beter voelen als je te ver omhoog bent gegaan.
Heb het zelfde als timbo16 gehad. Had een oude fiets met eerst een te korte zadelpen en ging dus opeens omhoog toen ik een nieuwe zadelpen kocht. Resultaat: Souplesse trappen weg en weken last van de gewrichten in mijn knieeen en mijn hamstrings.
Tegelwijsheid van Harry Nota, fietsenmaker:

\'Als er iets rammelt, is het meestal je pompje\'

foosho
Forum-lid

foosho 22 feb 2010 00:34

Je drop vergroot je uiteraard niet met de zadelhoogte... dat is een vaststaand gegeven. De drop vergroot door spacers te verwijderen en je stuurpen naar beneden te laten wijzen (als hij dat nog niet staat), eventueel met grotere hoek.
Heb je het dan nog niet voor elkaar zit je op een verkeerd frame ;)

edwin01
Forum-lid

edwin01 22 feb 2010 16:36

In een wedstrijd zit ik al vrij snel onderin de beugel. Meer controle en strakker door de bocht is mijn ervaring.

lancer
Forum-lid

lancer 23 feb 2010 11:25

Eigenlijk alleen in een afdaling voor meer controle en remkracht. En heel soms als het heel hard gaat in een trainingsgroepje.

Misschien toch maar is een beetje op gaan trainen, in lange afdalingen voel ik het altijd wel als ik in de beugel heb gehangen.

marco39
Forum-lid

marco39 23 feb 2010 11:33

80% van de tijd, heb een comfortabele positie op de fiets waardoor ik het altijd volhou. Komt bij dat ik meer kracht kan overbrengen wanneer ik onder in de beugel rij.

Is uberhaupt logisch dat je zoveel mogelijk in de drop zit, stuur is niet voor niets zo gevormd, denk dat de meeste fietsers net zo goed een ossekopstuur kunnen plaatsen, gebruiken de bocht nooit.

arepol
Forum-lid

arepol 23 feb 2010 12:09

[quote="marco39"]80% van de tijd, heb een comfortabele positie op de fiets waardoor ik het altijd volhou. Komt bij dat ik meer kracht kan overbrengen wanneer ik onder in de beugel rij.

Is uberhaupt logisch dat je zoveel mogelijk in de drop zit, stuur is niet voor niets zo gevormd, denk dat de meeste fietsers net zo goed een ossekopstuur kunnen plaatsen, gebruiken de bocht nooit.[/quote]

Voor wedstrijdrenners is het niet logisch dat je zoveel mogelijk in de beugel zit. Door de handen op de remgrepen te houden zit je vaak net iets makkelijker op de fiets, waardoor je misschien iets meer overhoud voor wanneer het hard gaat (en dan ga je dus onderin de beugel).

Maar het staat natuurlijk iedereen vrij te doen waar die zich lekker bij voelt ;)
Alles is relatief 8-)

edwin01
Forum-lid

edwin01 23 feb 2010 12:33

[quote="Arepol"][quote="marco39"]80% van de tijd, heb een comfortabele positie op de fiets waardoor ik het altijd volhou. Komt bij dat ik meer kracht kan overbrengen wanneer ik onder in de beugel rij.

Is uberhaupt logisch dat je zoveel mogelijk in de drop zit, stuur is niet voor niets zo gevormd, denk dat de meeste fietsers net zo goed een ossekopstuur kunnen plaatsen, gebruiken de bocht nooit.[/quote]

Voor wedstrijdrenners is het niet logisch dat je zoveel mogelijk in de beugel zit. Door de handen op de remgrepen te houden zit je vaak net iets makkelijker op de fiets, waardoor je misschien iets meer overhoud voor wanneer het hard gaat (en dan ga je dus onderin de beugel).

Maar het staat natuurlijk iedereen vrij te doen waar die zich lekker bij voelt ;)[/quote]

M.i. juist wel vanwege de redenen die ik een paar posts terug al aangaf... Het is hoofdzakelijk een kwestie van een goed afgestelde fiets en een beetje gewenning.

Plaats reactie