Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

aandraaien carbon zadelpen

foosho
Forum-lid

foosho 30 mar 2010 13:55

jaapieo schreef:Sjongejonge! Willen jullie dood?
Ik zou me never nooit veilig voelen als zadel/stuurpen op de gok is aangedraaid!

Gewoon een momentsleutel gebruiken, waarom risico nemen!!??

Beetje overdreven..

Als ik tijdens het rijden er achter komt dat m'n zadel niet recht staat of een mm te hoog/laag wordt dat onderweg gewoon gefixed..

Ik heb wel een momentsleutel, maar die gaat natuurlijk niet mee. 't Is wel een goede investering als je eea van carbon hebt..

roeieber
Forum-lid

roeieber 30 mar 2010 14:01

jaapieo schreef:Sjongejonge! Willen jullie dood?
Ik zou me never nooit veilig voelen als zadel/stuurpen op de gok is aangedraaid!

Gewoon een momentsleutel gebruiken, waarom risico nemen!!??

Mijn zadel krijg ik niet vastgezet met het door de constructeur aangegeven moment.
I Am SpeCiAliZed

foosho
Forum-lid

foosho 30 mar 2010 15:32

Roeieber schreef:Mijn zadel krijg ik niet vastgezet met het door de constructeur aangegeven moment.

Uiteraard nooit boven het maximaal toegestane moment aandraaien. Gebruik je al carbon montagepasta? (bijv. van Tacx).

Anders klopt er iets niet met de diameters oid --> terug naar FM.

chassepatate
Forum-lid

Gebruikersavatar chassepatate 30 mar 2010 16:23

Als je zo'n zeurpiet bent dat alles met een momentsleutel vastgezet moet worden, zou ik je banden van je auto ook niet laten vervangen bij Kwikfit of Euromaster... daar gaat gewoon ff de luchtsleutel erop en klaar...
Wat ik ermee wil zeggen is als je het op gevoel doet is het prima, voor mensen die geen gevoel hebben...... een momentsleutel...

jaapieo
Forum-lid

jaapieo 30 mar 2010 16:38

Ja oké, als je onderweg even je zadelpen wilt laten zakken of iets laten draaien kan dat best even op gevoel.
Maar ik heb niet voor niets een momentsleutel gekocht, als ik thuis kom trek ik een onderweg verdraait boutje altijd na!
Al helemaal als je met wat lichtere onderdelen werkt is het te strak aandraaien niet echt bevorderlijk voor je materiaal!
Gewoon mijn mening, als alles wel op de gok kan had ik ook niet geïnvesteerd in een momentsleutel.

Maargoed... Zelf weten :)
mijn Flickr

marcelb
Forum-lid

marcelb 30 mar 2010 20:27

Ik heb er ook geen problemen mee om dingen onderweg te verstellen. Daarbij tel ik wel het aantal slagen dat ik maak om het onderdeel los te maken en zet het op die manier ook weer vast. Thuis zet ik het onderdeel dan weer vast met het juiste moment.
Real men wear blûk!!! Marcel

geertjan5
Forum-lid

Gebruikersavatar geertjan5 31 mar 2010 01:06

Heb sinds kort ook een momentsleutel.
hiervoor altijd alles met de hand aangedraaid. Vast was het meestal wel. Ooit gehad dat mijn bidonhouder niet goed vast zat maar als dat alles is..? Daarnaast ook een keer een zadelpenklem vern#### deze zat al wel vol met scheurtjes dus met een momentsleutel was hij net zo goed gebroken.
Nadat ik een momentsleutel had aangeschaft toch alles even aangedraaid met de sleutel. En het klopte aardig moet ik zeggen.

Ik zou zeggen als het alleen maar om de zadelpen gaat gewoon met een imbus verstellen. Hier kan bijna niks mis mee gaan. Je moet er niet als een idioot aan gaan hangen en niet doen alsof het je vrouw is. Een tapeje is misschien dan nog wel verstandig.
Wie vecht kan verliezen, wie niet vecht heeft al verloren.

madhill
Forum-lid

madhill 31 mar 2010 13:29

Ik twijfelde zelf ook maar ga toch ook maar een momentsleutel kopen
Pinarello FP6, Campa SR titanium, Shamal Ultra

wasbeer2006
Forum-lid HC

wasbeer2006 31 mar 2010 18:00

Gewoon op gevoel hoor. Je voelt prima hoe ver je kan gaan als je een beetje sleutel ervaring hebt.

Montage pasta gebruiken scheelt al 30% aanhaal kracht. om nou voor zes schroefjes een momentsleutel te kopen die waarschijnlijk ook 10/20% afwijkt op die lage waardes.

Wel een gezien hoe dik een carbon stuur is! daar zit je niet zomaar doorheen hoor!

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 31 mar 2010 18:15

Ligt gewoon aan de onderdelen die je aan 't monteren bent. Een carbon vorkpijp in een voorvork van <300 gram is behoorlijk kwetsbaar, maar als je een carbon vork van 450+ gram hebt dan komt 't niet zo nauw.

Het exacte getalletje vind ik niet zo belangrijk, als 't maar vast blijft zitten en niet kapot gaat. Gelukkig zit tussen die beide meestal een behoorlijke marge, zeker als je montagepasta gebruikt.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

fdegrove
Forum-lid

fdegrove 01 apr 2010 03:48

Hoi,
wasbeer2006 schreef:Gewoon op gevoel hoor. Je voelt prima hoe ver je kan gaan als je een beetje sleutel ervaring hebt.

Montage pasta gebruiken scheelt al 30% aanhaal kracht. om nou voor zes schroefjes een momentsleutel te kopen die waarschijnlijk ook 10/20% afwijkt op die lage waardes.

Wel een gezien hoe dik een carbon stuur is! daar zit je niet zomaar doorheen hoor!

Zonder montagepasta had dat wel eens een dure rekening kunnen worden.

In alle eerliijkheid, voordat er dat superspul van Dynamics bestond (Tacx montage pasta voor de meesten onder ons) draaide ik ook wel eens spul naar de verdoemenis. Momentsleutel of niet.

Sinds het er is haal ik nog zelden de momentsleutel boven en loopt alles prima, er verschuift niks ook niet wat zelfs met momentsleutel al eens aan de loop wou gaan.

Kortom, als je geen risico wil nemen en geen ervaring hebt stap je beter naar de Fm.
Ook met een momentsleutel moet je echt wel weten wat je doet, dus....

Ciao, ;)
Snobisme is een dure hobby...

wasbeer2006
Forum-lid HC

wasbeer2006 01 apr 2010 13:27

Ik moet ook zeggen dat ik dat spuitje dynamic meteen met mijn fiets had meebesteld en dat al in 2007 :-)

Het is redelijk wondespul ja! ze zeggen 30% minder aanhaalmoment. ik denk soms wel 60-70% want het schuift en kraakt echt nooit! zelf mijn barends niet op een carbon stuur en ook daar komt best veel kracht op!

Plaats reactie