Crankarm vermogensmeter of toch pedaal?
Probleem wat TL@ beschrijft met vermogenspieken en kapjes kwijtraken heb ik nog nooit meegemaakt op de 3 fietsen die ik met 4iiii heb (dubbelzijdig)
De nieuwe assioma rs heb ik ook op een fiets maar vraagt wel wat meer onderhoud denk ik met smering van lagers/body. Even afwachten op lange termijn (heb ze nu 10k km) maar zijn ook zeker een aanrader, alleen batterij gaat niet heel lang mee.
Als in mocht ik ooit meerdaargse rit maken met die fiets zit je met opladers die je mee moet gaan nemen en die zijn best groot.
Quarq en Rotor heb ik ook en doen het ook prima maar zijn geen echte dubbelzijdge metingen.
Waarom laatst opgebouwde fiets geen 4iiii; wilde geen zware shimano cranks.
Wat zou ik nu kopen, voor een slechtweer fiets niet de assimo's ivm onderhoud/slijtage body.
Voor goedweer fiets zou ik denk weer de assimo's nemen of misschien de nieuwe garmins.
De nieuwe assioma rs heb ik ook op een fiets maar vraagt wel wat meer onderhoud denk ik met smering van lagers/body. Even afwachten op lange termijn (heb ze nu 10k km) maar zijn ook zeker een aanrader, alleen batterij gaat niet heel lang mee.
Als in mocht ik ooit meerdaargse rit maken met die fiets zit je met opladers die je mee moet gaan nemen en die zijn best groot.
Quarq en Rotor heb ik ook en doen het ook prima maar zijn geen echte dubbelzijdge metingen.
Waarom laatst opgebouwde fiets geen 4iiii; wilde geen zware shimano cranks.
Wat zou ik nu kopen, voor een slechtweer fiets niet de assimo's ivm onderhoud/slijtage body.
Voor goedweer fiets zou ik denk weer de assimo's nemen of misschien de nieuwe garmins.
De PM in een pedaal ivm wisselen tussen fietsen: als het race is en hetzelfde merk/type groep dan is de linker cranck even wisselen ook geen punt. Heb hier een 4iiii in een Shimano 12speed (de “zomerfiets”). De linker crank wissel ik morgen even, dan gaat de PM naar de winterfiets (11spd). Niemand die het zal opvallen dat de cranks een ander design hebben. Komend voorjaar weer wisselen. (Zomerfiets staat op de trainer).
-
scottwilko
- Forum-lid HC
Welke groep rij je mee? En is daar de juiste crank voor verkrijgbaar? Ik zou zelf nooit met twee verschillende types cranks op 1 fiets willen rijden.
Dan moet je al een heel nieuw crankstel en die moet dan ook weer bij de fiets passen.
Ik heb zelf twee types waar de powermeter in de as zit. (Rotor InPower en Sram Rival) Daarmee heb ik nog geen oplosbaar probleem ondervonden. En de problemen die ik had waren batterij gerelateerd.
Dan moet je al een heel nieuw crankstel en die moet dan ook weer bij de fiets passen.
Ik heb zelf twee types waar de powermeter in de as zit. (Rotor InPower en Sram Rival) Daarmee heb ik nog geen oplosbaar probleem ondervonden. En de problemen die ik had waren batterij gerelateerd.
Ultegra 11 en 12s, de as blijft 24mm, zo ook de spline op de as en het gaatje waar het pinnetje in valt van dat plaatje dat in de spleet van de crank zit waar de twee boutjes doorheen gaan (ha ha, nog te volgen?). De cranks zelf zijn qua maatvoering ook identiek, de lengte (duh) maar ook de knik die ze naar buiten maken.
-
scottwilko
- Forum-lid HC
Dat klopt, maar dan wil je voor het uiterlijk nog steeds niet met een Shimano crankstel op een Sram afgemonteerde fiets rijden. Zelfde voor een Ultegra 8000 serie rechter crank en 8100 serie linker.0475 schreef: ↑30 nov 2025 10:46 Ultegra 11 en 12s, de as blijft 24mm, zo ook de spline op de as en het gaatje waar het pinnetje in valt van dat plaatje dat in de spleet van de crank zit waar de twee boutjes doorheen gaan (ha ha, nog te volgen?). De cranks zelf zijn qua maatvoering ook identiek, de lengte (duh) maar ook de knik die ze naar buiten maken.
Dat het kan wil nog niet zeggen dat het er goed uitziet.
-
gaisdergerman
- Forum-lid
Precies.
Hier ook al een jaartje een 105 r7000 linker crank (4iiii) op een r7100 groep.
Niemand die dat ziet. Twijfelde in het begin ook een beetje maar blij dat ik hem er gewoon heb over genomen van de oude groepset.
Hier op MTB 4iiii, op gravel veel problemen met 4iiii gehad en over gestapt op favero (na garantie 4iiii).
Op racefiets al een aantal jaren 4iii. Ben nu een fiets op aan het bouwen met favero pedalen.
Had toch nieuwe pedalen nodig en vond dit de eenvoudigste oplossing.
Eigenlijk overal wel tevreden over. Behalve dus grx icm 4iii, die is 2x stuk gegaan in korte tijd.
Hier ook al een jaartje een 105 r7000 linker crank (4iiii) op een r7100 groep.
Niemand die dat ziet. Twijfelde in het begin ook een beetje maar blij dat ik hem er gewoon heb over genomen van de oude groepset.
Hier op MTB 4iiii, op gravel veel problemen met 4iiii gehad en over gestapt op favero (na garantie 4iiii).
Op racefiets al een aantal jaren 4iii. Ben nu een fiets op aan het bouwen met favero pedalen.
Had toch nieuwe pedalen nodig en vond dit de eenvoudigste oplossing.
Eigenlijk overal wel tevreden over. Behalve dus grx icm 4iii, die is 2x stuk gegaan in korte tijd.
1. Nee, niet zo nauwkeurig als dubbel. Vraag is of het voor lou heel nauwkeurig moet of een beetje minder nauwkeurig ook werkt voor je. Kan ik niet over oordelen. Maar twee keer meten, op 2 benen is natuurlijk nauwkeuriger.hayenm schreef: ↑29 nov 2025 08:35 Vragen:
1. Is een (eenzijdige) crankarm power meter net zo nauwkeurig en betrouwbaar als een (eenzijdige) pedaal powermeter?
2. Er zijn crankarm power meteres van 4iiii, Inpeak, Stages... welke te kiezen? Zit hier veel verschil in of is het allemaal hetzelfde principe en kwaliteit?
3. Werkt een crankarm power meter goed samen met een Garmin Edge fietscomputer?
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.
-
scottwilko
- Forum-lid HC
Dat vraagt ts toch niet. Hij vraagt of de nauwkeurigheid van een crankarm powermeter gelijk is aan een pedaal.rikkert schreef: ↑02 dec 2025 09:001. Nee, niet zo nauwkeurig als dubbel. Vraag is of het voor lou heel nauwkeurig moet of een beetje minder nauwkeurig ook werkt voor je. Kan ik niet over oordelen. Maar twee keer meten, op 2 benen is natuurlijk nauwkeuriger.hayenm schreef: ↑29 nov 2025 08:35 Vragen:
1. Is een (eenzijdige) crankarm power meter net zo nauwkeurig en betrouwbaar als een (eenzijdige) pedaal powermeter?
2. Er zijn crankarm power meteres van 4iiii, Inpeak, Stages... welke te kiezen? Zit hier veel verschil in of is het allemaal hetzelfde principe en kwaliteit?
Het antwoord volgens de fabrikanten is ja. Ze claimen beide minder dan 1%
Wil je daar meer informatie over, kijk dan op de site van DC Rainmaker. Die heeft van alle varianten wel een test.
Je hebt gelijk, te snel gelezen.scottwilko schreef: ↑02 dec 2025 09:58Dat vraagt ts toch niet. Hij vraagt of de nauwkeurigheid van een crankarm powermeter gelijk is aan een pedaal.rikkert schreef: ↑02 dec 2025 09:001. Nee, niet zo nauwkeurig als dubbel. Vraag is of het voor lou heel nauwkeurig moet of een beetje minder nauwkeurig ook werkt voor je. Kan ik niet over oordelen. Maar twee keer meten, op 2 benen is natuurlijk nauwkeuriger.hayenm schreef: ↑29 nov 2025 08:35 Vragen:
Het antwoord volgens de fabrikanten is ja. Ze claimen beide minder dan 1%
Wil je daar meer informatie over, kijk dan op de site van DC Rainmaker. Die heeft van alle varianten wel een test.
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.