Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

GRX Di2 827 1x12 setup met kleinere cassette

Xheanortx
Forum-lid
Berichten: 221
Lid geworden op: 22 feb 2022 20:05

Xheanortx 11 sep 2025 13:43

Volg ook interesse in deze oplossing.

Zou je niet een grx 820 derailleur kooi (11-34 geschikt) kunnen monteren op de 827 di2 derailleur?

Dan heb je de perfecte combinatie denk ik, alleen even wisselen als je op vakantie gaat..

Gebruikersavatar
rene
Forum-lid HC
Berichten: 7333
Lid geworden op: 16 okt 2004 12:53

Gebruikersavatar rene 11 sep 2025 13:54

Nee, de constructie van de derailleur is totaal anders zo vermoed ik. De 827 kooi werkt met een dubbele veer en heeft geen koppeling (veerspanning te regelen) meer.
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

abdr
Forum-lid
Berichten: 822
Lid geworden op: 09 mar 2019 14:16

abdr 11 sep 2025 14:11

Ik denk niet dat de lengte van de kooi verschil gaat maken tussen al dan niet een 11-34T cassette schakelen, want die 10-45T en 10-51T cassettes zijn identiek, op de vier grootste kransjes na, de vier laagste versnellingen dus. (Ik zie dan ook het punt van die 10-45 niet. Waar je zou willen dat de versnellingen bovenaan de range dichter bij elkaar liggen (zoals bij Ekar), liggen ze juist onderaan de range closer.)

Ik denk niet dat je eronder uit gaat komen om te experimenteren. Ik zou een 11-34 cassette en een GRX-827 derailleur kopen, als het niet werkt kan je de 827 verkopen, en een 825 met aparte batterij kopen want met een Goatlink zal die wel 11-42 of zo schakelen, mits die cassettes te vinden zijn op ali express.

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 9974
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 11 sep 2025 14:32

Deze week ook bijna op de bestelknop gedrukt om van 820 grx 40-10-45 naar een grx 825di2 groep. Upgrade naar 827 kost ook paar centen.
Puur uit luxe zou het zijn om kleinere stapjes te hebben en elektrisch te schakelen. Maar ik volg wat René er van gaat maken uiteindelijk.
Sensa GF White edition.
Canyon Grizl cf sl8.

Gebruikersavatar
rene
Forum-lid HC
Berichten: 7333
Lid geworden op: 16 okt 2004 12:53

Gebruikersavatar rene 11 sep 2025 15:52

abdr schreef: 11 sep 2025 14:11 Ik denk niet dat de lengte van de kooi verschil gaat maken tussen al dan niet een 11-34T cassette schakelen, want die 10-45T en 10-51T cassettes zijn identiek, op de vier grootste kransjes na, de vier laagste versnellingen dus. (Ik zie dan ook het punt van die 10-45 niet. Waar je zou willen dat de versnellingen bovenaan de range dichter bij elkaar liggen (zoals bij Ekar), liggen ze juist onderaan de range closer.)

Ik denk niet dat je eronder uit gaat komen om te experimenteren. Ik zou een 11-34 cassette en een GRX-827 derailleur kopen, als het niet werkt kan je de 827 verkopen, en een 825 met aparte batterij kopen want met een Goatlink zal die wel 11-42 of zo schakelen, mits die cassettes te vinden zijn op ali express.
Ik heb in principe geen 51 nodig, en kom met 42T vóór en 45 achter alles wel boven. Zoals mijn eerste post zegt, is alles al onderweg dus bestellen hoeft niet meer. En om nu de 827Di2 derailleur te testen en met verlies te gaan verkopen omdat het net niet lekker werkt is ook zo wat. Een 11-34 cassette heb ik sowieso wel liggende. Ik kreeg op Weight weenies ook al antwoord van een Di2 goeroe, dus waarschijnlijk wordt definitieve setup:

* Di2 825 shifters Li/Re
* Di2 XT 8250 derailleur met medium kooi ( batterij in de derailleur - dus alles draadloos 🛜 )
* XTR 9100 10-45 cassette
* Dura Ace 11-34 cassette
* 172,5 crankset ( had ik nog liggen ) keuze 40T of 42T

De GRX Di2 derailleur stuur ik dan terug naar de verzender. En voor nijkie :

Ik wilde ook van 11 naar 12 speed en dan sowieso Di2 vanwege de shifters en hoe die in de hand liggen t.o.v. de mechanische. Zeker bij kleinere handen. Dat het de 827 Di2 groep 1x12 zou worden kan ook niet anders omdat mijn URS geen voorderailleur kan hebben. Dus de 825 Di2 groep viel al af + het feit van interne frame batterij en draden trekken maakte de keus makkelijk.

Dan deze onnozele kwibus niet oplette bij de lengte van de kooi en even niet goed inlezen was niet zo slim. Toen ik erachter kwam dat ik beter de XT 8250 achterderailleur had kunnen bestellen was alles al met de post mee.

https://weightweenies.starbike.com/foru ... &start=240
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 9974
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 11 sep 2025 16:22

Ben benieuwd René als je alles gemonteerd hebt en je ervaring met schakelen. Microspline body niet vergeten voor de 10-45.

Lang verhaal kort, van mechanisch 1x12 naar elektrisch di2 shifter li en re en een xt derailleur.
Sensa GF White edition.
Canyon Grizl cf sl8.

gaisdergerman
Forum-lid
Berichten: 2986
Lid geworden op: 11 jan 2008 12:05

gaisdergerman 11 sep 2025 19:02

Verwacht dat beide derailleurs prima werken.
Vanwege de afstand van de derailleurwieltjes zegt shimano dat het niet werkt. Get zal dus niet optimaal schakelen.
In de praktijk is het prima.

Maar denk dat je een prima keus hebt gemaakt met de aankoop van het xt derailleur.

Gebruikersavatar
rene
Forum-lid HC
Berichten: 7333
Lid geworden op: 16 okt 2004 12:53

Gebruikersavatar rene 11 sep 2025 19:17

Van mechanisch 1x11 en inderdaad :

Shifters / calipers - derailleur - lader - batterij

Ik heb op de linker shifter ook knoppen gekozen om evt. Di2 opties te gebruiken.
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

pino
Forum-lid HC
Berichten: 5726
Lid geworden op: 16 apr 2004 18:32
Locatie: Apendorp NL

pino 11 sep 2025 19:22

Die lader voor de XT batterij is wel mooi licht.
Niet zijken maar reiden !

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 14978
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 12 sep 2025 11:18

De MTB cassette's hebben een andere spacing dan de roadcassette's. Dat is een groter probleem dan het bereik een derrie voor 10/51 (of52) Werkt echt wel met een bv 11/34 heb het zelf in gebruik, echter verwacht op de twee uiterste een iets minder prestatie.

Als je nog moet kopen neem gewoon een HG body en bij een MTB cassette bv de garbaruk 11/52, dat heb ik gedaan.
Op de weg 11/30 Ulegra en voor echt off road de 11/52 garbaruk. Ik rij wel met Sram Eagle ipv shimano, maar het idee is hetzelfde

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 8010
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 12 sep 2025 22:53

denk ook eens buiten de gebaande paden: Sunrace heeft 12 speed 11-50t cassettes voor HG 8/9/10v bodies.

Gebruikersavatar
rene
Forum-lid HC
Berichten: 7333
Lid geworden op: 16 okt 2004 12:53

Gebruikersavatar rene 12 sep 2025 23:44

Lees de openingspost nog eens : Ik HOEF geen 50 of 51.

Mijn openingsvraag was : Ik heb de nieuwe gedeeltelijke GRX groep in bestelling / is onderweg.

Nu las ik ( nadat ik de bestelling gedaan had ) dat een nieuwe GRX 1x12 derailleur alleen maar zou werken met een 10-51 cassette. Mijn vraag was WAAROM werkt het niet met een 10-45 of 11-34 ??

Ik wil gewoon met 11-34 op het vlakke rijden en in terrein met 10-45 maximaal. Beide met een 40T of 42T aan de voorkant.

Ps de vraag werd al grotendeels beantwoord door iemand op Weightwienies forum met plaatje erbij. Was zeer duidelijk trouwens.
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

Plaats reactie