Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

E-koersfiets

walters
Forum-lid

walters 09 jun 2025 12:21

De regel van 25 km/u geldt in Nederland. Kennis heeft er een uit Engeland laten komen, blijft ondersteunen tot 40 km/u. Hij weet hoe hij moet rijden met een e-bike, dus nooit het gevoel dat hij gevaarlijk bezig is. Soms zelfs wel prettig al je tegen de wind in uit de wind kunt zitten!

Jans
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Jans 09 jun 2025 12:24

kees0251 schreef: 09 jun 2025 11:42 Laat die t achter racer maar weg da's iets voor de niet-fietsende goegemeente..
Terzake, ik dacht aan een elders beschreven Koga van 31 kg, maar de dingen met krom stuur zijn inderdaad niet zo extreem...
Ik heb er inmiddels één op het oog van minder dan 11kg.

kees0251
Forum-lid

kees0251 09 jun 2025 12:32

Inclusief accu?
Als u dit leest heeft de Grote Limbozeis het niet weggehaald

kees0251
Forum-lid

kees0251 09 jun 2025 12:35

walters schreef: 09 jun 2025 12:21 De regel van 25 km/u geldt in Nederland. Kennis heeft er een uit Engeland laten komen, blijft ondersteunen tot 40 km/u. Hij weet hoe hij moet rijden met een e-bike, dus nooit het gevoel dat hij gevaarlijk bezig is. Soms zelfs wel prettig al je tegen de wind in uit de wind kunt zitten!
Dus Engeland is de oplossing?
Ieder land heeft z'n regeltjes, maar iets in de buurt van 25km/uur hebben ze vrijwel overal en in de UK is dat 15,5 mph...dus ook daar illegaal.

Jans
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Jans 09 jun 2025 12:44

kees0251 schreef: 09 jun 2025 12:32 Inclusief accu?
Ja hoor, wel exclusief, zoals gewoonlijk, de pedalen.

Ernie C.
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Ernie C. 09 jun 2025 13:26

walters schreef: 09 jun 2025 12:21 De regel van 25 km/u geldt in Nederland. Kennis heeft er een uit Engeland laten komen, blijft ondersteunen tot 40 km/u. Hij weet hoe hij moet rijden met een e-bike, dus nooit het gevoel dat hij gevaarlijk bezig is. Soms zelfs wel prettig al je tegen de wind in uit de wind kunt zitten!
In China kun je ze bestellen met gashendel zodat je helemaal niet meer hoeft te trappen, super endurance want je zit helemaal rechtop en met 80mm banden ook nog lekker comfortabel.

En als ik een euro kreeg van iedereen die "weet hoe hij moet rijden" met drank op, met 100km/h door de bebouwde kom en dat soort zaken, kon ik iedereen op het forum een e-racer cadeau doen. Dat vind ik geen argument.
Campagnolo Ultra Dork

Ernie C.
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Ernie C. 09 jun 2025 13:35

Jans schreef: 09 jun 2025 12:24
kees0251 schreef: 09 jun 2025 11:42 Laat die t achter racer maar weg da's iets voor de niet-fietsende goegemeente..
Terzake, ik dacht aan een elders beschreven Koga van 31 kg, maar de dingen met krom stuur zijn inderdaad niet zo extreem...
De vraag is of je een lichte ebike wil hebben. Dat gaat vooral ten koste van het koppel en de accuduur. Zeker waar jij woont snap ik die ebike echt wel, maar ik zou dan ten alle tijden een lekker zware MTB nemen. De aërodynamische zit en het lage gewicht van een racefiets zijn complete onzin als je maximaal 25 gaat en het gewicht deels door de elektromotor de berg op gezeuld wordt. Range en comfort lijken mij dan belangrijker dan eruit zien als een wielrenner.
Campagnolo Ultra Dork

Oppbogga
Forum-lid

Oppbogga 09 jun 2025 13:39

Ik begrijp die krampachtige reacties niet over de snelheidsbeperking tot 25-27km/u!
Als je groepen voorbij ziet komen die met 30+ en meer, zonder ondersteuning, hebben we er geen moeite mee maar als er een 'motorretje' onderzit wordt meteen de illegale kaart getrokken.
Als je daarmee valt heb je ook brokken, zie dus het verschil niet!
...

Ivo W
Forum-lid

Gebruikersavatar Ivo W 09 jun 2025 13:44

mijn vrouw heeft vorig jaar na wat ongemakken een douane + gekocht. ze is er super content over. Note wel zij fietste voorheen op haar racefiets zonder ondersteuning ca 25 km/h. wanneer ze nu sneller fietst valt de ondersteuning weg. voor haar is dat prima. de blessures kwamen (denk ik met hartkwalen hetzelfde) vooral door het telkens opnieuw aanzetten na een bocht. Dit doet de motor nu grotendeels.
Op t vlakke samen fietsen is voor mij erg traag, maar onder de domane passen 38mm banden en op een gravel parcours wordt het al leuker. Helemaal prima gaat het wanneer naar Zuid Limburg gaat. Onlangs trok ze op de keukenberg veel bekijks tijdens Limburgs mooiste. Je ziet t nauwelijks aan de fiets en geluid maakt hij al helemaal niet.
bedenk wat je ermee wil. wanneer je mee wil met de A groep gaat een e bike je niet helpen, maar wanneer je gewoon lekker naar buiten wil en zeker wil zijn dat je weer heelhuids thuiskomt kan het een prima oplossing zijn.

Ernie C.
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Ernie C. 09 jun 2025 13:50

Oppbogga schreef: 09 jun 2025 13:39 Ik begrijp die krampachtige reacties niet over de snelheidsbeperking tot 25-27km/u!
Als je groepen voorbij ziet komen die met 30+ en meer, zonder ondersteuning, hebben we er geen moeite mee maar als er een 'motorretje' onderzit wordt meteen de illegale kaart getrokken.
Als je daarmee valt heb je ook brokken, zie dus het verschil niet!
Zie de "krampachtige reacties" op jeugd op fatbikes, opgevoerde scooters, e-stepjes en noem maar op.
We hebben vaak de mond vol over allerlei bevolkingsgroepen die schijt hebben aan de regels, maar als een regel ons dwarsboomt, doen we het zelfde.

Lekker kopen maar dan ook niet raar staan te kijken als iemand hem jat. Dat dat niet mag is ook maar een regel die iemand toevallig niet goed uitkwam op dat moment.

En dat je het zelf wil/doet is nog tot daar aan toe, maar ga het niet op een (racefiets!)forum lopen te normaliseren.
Campagnolo Ultra Dork

Jans
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Jans 09 jun 2025 15:32

Ernie C. schreef: 09 jun 2025 13:35
Jans schreef: 09 jun 2025 12:24
De vraag is of je een lichte ebike wil hebben. Dat gaat vooral ten koste van het koppel en de accuduur. Zeker waar jij woont snap ik die ebike echt wel, maar ik zou dan ten alle tijden een lekker zware MTB nemen. De aërodynamische zit en het lage gewicht van een racefiets zijn complete onzin als je maximaal 25 gaat en het gewicht deels door de elektromotor de berg op gezeuld wordt. Range en comfort lijken mij dan belangrijker dan eruit zien als een wielrenner.
Ik denk niet dat ik voor een "lekker zware" e-mtb zou gaan, maar ik wil wel eerst op een e-race gefietst hebben. Maar als je toch ooit met een niet werkende accu komt te staan dan is 11kg de heuvel op (laten we hopen dat het geen berg is) nog te doen. Misschien kun je die koppel en accuduur uitleggen. Waarom lijden die onder het lichte gewicht van de fiets? Ik denk dat een lichte fiets voor mij veel hanteerbaarder is.

@kees0251, best hilarisch dat jij valt over mijn "e-racert".

kees0251
Forum-lid

kees0251 09 jun 2025 15:38

Ernie C. schreef: 09 jun 2025 13:50 CUT

Zie de "krampachtige reacties" op jeugd op fatbikes, opgevoerde scooters, e-stepjes en noem maar op.
We hebben vaak de mond vol over allerlei bevolkingsgroepen die schijt hebben aan de regels, maar als een regel ons dwarsboomt, doen we het zelfde.

Lekker kopen maar dan ook niet raar staan te kijken als iemand hem jat. Dat dat niet mag is ook maar een regel die iemand toevallig niet goed uitkwam op dat moment.

En dat je het zelf wil/doet is nog tot daar aan toe, maar ga het niet op een (racefiets!)forum lopen te normaliseren.
Ik denk zelf dat een Ebike berijders met een krom stuur meestal wel met een wat hogere snelheid dan 25 om kunnen gaan, maar wie mag dat dan wel en wie niet, dat wordt nooit handhaafbare regel...zie de overal ongehinderd rondscheurende fatbikes. (waar ik persoonlijk geen probleem mee heb, maar het is in principe ongewenste rechtsongelijkheid.)

Gesloten