Pagina 2 van 2
Re: Giant p-r2 spaken vervangen. Pr2
Geplaatst: 02 jun 2025 21:48
door Rhooijer
Giant noemt deze wiel bouw techniek "Dynamic Balanced Lacing''
Wat zoveel moet betekenen dat de trek en duw spaken beter in balans blijven tijdens last. Dit zou een positief effect hebben op de levensduur en stabiliteit van hun wielen.
Gevoelsmatig zeg ik dat er onbalans in het systeem komt als je spaken onder elkaar plaats ipv naast elkaar zoals traditionele spaak gaatjes.Groeten
Re: Giant p-r2 spaken vervangen. Pr2
Geplaatst: 03 jun 2025 18:42
door kees0251
Fietswielen zijn prima berekenbare constructies, en ik twijfelde in eerste instantie aan mogelijke voordelen, maar als er aan gerekend is neem ik aan dat dat correct is gedaan, bij Giant zijn ze bepaald niet achterlijk.
Waarschjnlijk lijkt me dat de berekende voordelen ook tot hogere productiekosten leiden en dat het daarom niet doorzet.
Re: Giant p-r2 spaken vervangen. Pr2
Geplaatst: 03 jun 2025 18:55
door pino
kees0251 schreef: ↑03 jun 2025 18:42
Waarschjnlijk lijkt me dat de berekende voordelen ook tot hogere productiekosten leiden en dat het daarom niet doorzet.
Productiekostenverschil is marginaal. Kans op ellende met patenten is (commercieel) belangrijker.
Re: Giant p-r2 spaken vervangen. Pr2
Geplaatst: 03 jun 2025 20:24
door kees0251
Ik heb me door dr. Google wat laten presenteren uit diverse fora all over the world over de door Giant opgetuigde constructie, en hoewel de commentaren het er in het algemeen wel over eens zijn dat de theorie klopt, blijkt het in de praktijk toch niet 100% rozegeur en maneschijn.... duurzaamheid valt tegen, reparatie/onderhoud lastiger dan conventioneel.
Over mogelijke patentissues heb ik niks gevonden....
Re: Giant p-r2 spaken vervangen. Pr2
Geplaatst: 03 jun 2025 20:36
door pino
Tussen theoretische mogelijkheden en de praktische realiteit gapen soms werelden.
Re: Giant p-r2 spaken vervangen. Pr2
Geplaatst: 23 jun 2025 18:01
door Rhooijer
Vandaag met succes het wiel weer in elkaar gezet. Wat me opgevallen is. De rechterkant eerst opgebouwd en dan denk je dat het wiel uit het midden is. Je denk dat de spaken van links m naar het midden trekken. Nee dus ik moest nog een stukje naar rechts juist. De rechterkant staat kaarsrecht in lijn met velg.
Wat mij betreft is alles hiermee gezegd over dit wiel. Wil je het wiel nog zien klik dan op deze link.
https://postimg.cc/gallery/rpLsmX8
Spaaklengte 282&284
Fijne fiets zomer gewenst.