Van simpele km-tellers tot vermogensmeters en GPS

Andermatt Monaco - Route des Grandes Alpes op twee fatbikes

abdr
Forum-lid

abdr 18 apr 2025 20:42

2 elektrische brommers, goed gespeeld :-)

2 opmerkingen van mijn kant:
  • De zithouding lijkt mij totaal niet geschikt om lang vol te houden. Op tijd stoppen om de rug te strekken en rugoefeningen te doen voor het te laat is.
  • De spaakspanning van die gouden wielen lijkt mij volledig ondermaats, veel kans op spaakbreuk dus. Best eens iemand naar laten kijken die iets kent van wielen spaken.

7Wattperkg
Forum-lid

7Wattperkg 18 apr 2025 22:27

Now comes the monkey out of the sleeve. :lol:

Ik meen een naafmotor te zien op de foto. Check even goed of die van lange klimmen houdt.

Hilarisch plan, ik ga je volgen op the 'gram. Vergeet niet om een helm op te zetten en kijk niet verbaasd op van doldwaze avonturen. :like:

Patrick VB
Forum-lid

Patrick VB 18 apr 2025 22:33

Moet je daar gedurende al die km op zitten? 😲

Dat is geen eenvoudige uitdaging.

rene
Forum-lid HC

Gebruikersavatar rene 18 apr 2025 22:34

Goede remmen is ook een fijn plan …. Zeker vaak met ondermaatse remmen op een zware fatbike. Berijder en bagage nog niet meegerekend.
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

pino
Forum-lid HC

pino 18 apr 2025 22:42

Beetje naafmotor regeneert in de afdaling. Scheelt een hoop accuverbruik en remblokjes.
Niet zijken maar reiden !

Kiers
Forum-lid

Kiers 18 apr 2025 22:58

Hahaha Mannen! Leuke reacties.

>>De zithouding lijkt mij totaal niet geschikt om lang vol te houden<< we gaan 28/29 april met volle bepakking Amsterdam-Eindhoven-Maastricht doen. Ik krijg van normaal zadel pijn, op een dik zadel als dit lukt het beter. Na deze rit weet ik meer ...kuch...

>>De spaakspanning van die gouden wielen lijkt mij volledig ondermaats, veel kans op spaakbreuk dus<< Nadat ik de velgen heb laten coaten, heb ik er nieuwe spaken op laten zetten bij Vlechtservice in Utrecht https://www.vlechtservice.nl/ Ik ben daar binnen twee dagen voorzin van een topproduct! extra dikke spaken: 12G staal verzinkte spaken. Daarnaast zijn de banden (Veetire White Walls ZigZag) gevuld met Tannus Armour antilek foam, zitten er hydraulische remmen Magura MT5 op en komt er nog een tweede batterijhouder op het frame.

>>Ik meen een naafmotor te zien op de foto. Check even goed of die van lange klimmen houdt<< Dat, en lekke banden, zijn mijn grootste angst.

abdr
Forum-lid

abdr 19 apr 2025 00:00

Kiers schreef: 18 apr 2025 22:58 >>De zithouding lijkt mij totaal niet geschikt om lang vol te houden<< we gaan 28/29 april met volle bepakking Amsterdam-Eindhoven-Maastricht doen. Ik krijg van normaal zadel pijn, op een dik zadel als dit lukt het beter. Na deze rit weet ik meer ...kuch...
Het is niet het zadel dat mij zorgen baart maar de zithouding. Het zadel staat eigenlijk te laag waardoor je niet anders kan dan met je bekken naar achter gekanteld te zitten, dus de rug de hele tijd gebogen. Je zit ook veel minder actief als op een gewone fiets waar je, vaak onbewust, even op de trappers gaat staan om een hobbel op te vangen. Op de fatbike zal je rug de klappen opvangen. Dat wil niet zeggen dat het onmogelijk is wat jullie willen doen maar wel dat je erg moet opletten om die rug niet te overbelasten.

Kiers schreef: 18 apr 2025 22:58 Nadat ik de velgen heb laten coaten, heb ik er nieuwe spaken op laten zetten bij Vlechtservice in Utrecht. Ik ben daar binnen twee dagen voorzin van een topproduct! extra dikke spaken: 12G staal verzinkte spaken.
Dan zou het normaal in orde moeten zijn. Die dikke spaken zijn wel overkill, normale fietsspaken zijn meer dan sterk genoeg om zo'n fatbikevelg in alle richtingen krom te trekken.

In ieder geval, veel plezier gewenst!

Lcsmet
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Lcsmet 19 apr 2025 11:26

Ach, we mogen er heel wat kanttekeningen en bedenkingen bij maken maar voor TS, als ik het een beetje goed begrijp, is het een avontuur.
En hij rijdt niet ergens naar een exotisch land maar gewoon in West-Europa.
En bij een avontuur horen avontuurlijke dingen.
Ik zou zeggen geniet ervan, je maakt het mogelijk maar één keer mee.

PS: Ik lees nergens hoe het zit met de bagage, mogelijk rijdt er nog iemand mee met de auto.
Dan heb je een uitweg mocht het echt niet meer gaan, om welke reden ook.
I know myself like no one else
Nothing to defend

Ramon73
Forum-lid

Ramon73 19 apr 2025 11:31

Kiers schreef: 18 apr 2025 22:58 Hahaha Mannen! Leuke reacties.

>>De zithouding lijkt mij totaal niet geschikt om lang vol te houden<< we gaan 28/29 april met volle bepakking Amsterdam-Eindhoven-Maastricht doen. Ik krijg van normaal zadel pijn, op een dik zadel als dit lukt het beter. Na deze rit weet ik meer ...kuch...
Het is een behoorlijke uitdaging die je neemt. Met 12 dagen fietsen in het vooruitzicht zou ik iets meer aan voorbereiding doen dan 1x200km in twee etappes.
Als je dan toch in Maastricht bent, zou ik daar wat hellingen meepakken. Bij Maastricht ligt Geulle en daar heb je de Slingerberg en Snijdersberg. Die zijn niet té steil en niet erg druk qua verkeer. Je route in Zwitserland heeft sommige dagen behoorlijk wat hoogtemeters (boven 1000hm is best veel) en als je dat nooit gedaan hebt dan kon het wel eens tegenvallen. Je wilt niet dat het tegenvalt en zoekt een ervaring waar je over tien jaar nog over praat en terugdenkt aan hoe leuk het was.

Denk ook eens over een helm, je gaat ook nogal wat bergaf. Met die zware fietsen ga je snel naar beneden (wat weegt zoiets met dubbele accu eigenlijk?)
Dogma F

Kiers
Forum-lid

Kiers 21 apr 2025 13:21

>>Ik lees nergens hoe het zit met de bagage, mogelijk rijdt er nog iemand mee met de auto<< We doen het met een rugzak van 40 liter en een kleinere van 20 liter. Daar moet alles in passen inclusief vier opladers voor 4 accu's. Ik heb niemand zo gek gekregen om een volgauto te besturen. Iemand hier interesse?

>>Denk ook eens over een helm, je gaat ook nogal wat bergaf<< gaan we zeker doen

>>Met die zware fietsen ga je snel naar beneden (wat weegt zoiets met dubbele accu eigenlijk?)<< Een Super 73 zonder accu weeg 27kg, met 3kg accu dus 30kg, de tweede accu bevestigd op het frame weegt ook 3kg en dan bagage. Daar komen 2 opladers pp bij en dan zitten we al gauw op 35kg. Rugzak vol met kleren 3kg? Ik weeg 85. Perplexity AI https://www.perplexity.ai/ zegt: De Super73 ZX kan maximaal 147 kg dragen. Dit is het totale gewicht van de berijder(s) en eventuele bagage waarmee de fiets ontworpen is om comfortabel en veilig te functioneren. Deze limiet geldt voor alle varianten van de Super73 ZX en wordt door meerdere leveranciers bevestigd.

En dan nog een laatste vraag: hoe doen jullie dat met pech onderweg? Zijn er hulpdiensten zoals een ANWB die je kunt bellen? Zijn er in dorpen onderweg bij de wielergemeenschap bekende fietsenmakers die reparaties uitvoeren?

7Wattperkg
Forum-lid

7Wattperkg 21 apr 2025 13:40

Kiers schreef: 21 apr 2025 13:21 En dan nog een laatste vraag: hoe doen jullie dat met pech onderweg?
Vertrekken met een fiets die in orde en makkelijk zelf te repareren is.
De enige pech - anders dan gewoon lekke banden - die ik in 30.000km oid vakantiefietsen/fietsen op vakantie heb gehad was dat ik de carbon voorvork van mijn racefiets kapot viel (nieuwe kunnen kopen in Luxemburg-stad).

In de Alpenlanden wemelt het van de e-mtb's met accu/middenmotor/electronica van Bosch, Shimano, Sram, Yamaha, Fazua en evt Bafang dus daarvoor kun je wel hulp vinden, al zal zo'n reparatie wel tijd kunnen kosten.
Maar fatbikes hebben meestal Bokkiewokkie onderdelen, dus of je iemand in staat en bereid gaat vinden om die te repareren is een totale gok.

Ramon73
Forum-lid

Ramon73 21 apr 2025 16:43

Kiers schreef: 21 apr 2025 13:21
. Rugzak vol met kleren 3kg?
3kg kleren is heel weinig. Tenzij je onderweg gaat wassen heb je zeker een kilo of 8-10 nodig pp
Op het totaal geen groot verschil uiteindelijk.

Qua pech onderweg kun je eens naar Laka kijken. Dat is een fietsverzekering met heel wat opties en extras, hebben ook hulp in het buitenland. En dacht dat je per maand kon afsluiten.
Dogma F

Plaats reactie