Van simpele km-tellers tot vermogensmeters en GPS

Coros DURA

slugbait
Forum-lid

slugbait 21 apr 2025 14:06

Ik was ook benieuwd naar de Coros Dura (als iemand die regelmatig zeer lange tochten fietst) en vorige week heb ik een exemplaar aangeschaft.

Als disclaimer: ik gebruik het vooral voor navigatie (en de Strava-uploads). Ik rij dus zonder hartslagmeter, powermeter etc. Mijn eisen zijn vooral een lange batterijduur en on-the-fly routes kunnen maken. En in die categorie is de eerste indruk goed: na 400 km en 15 uur op de fiets heb ik 26% batterijlading verloren. Bij de enige zonnige rit ik maakte, bleef de acculading gedurende de hele rit constant.

Als je dat extrapoleert, dan kom je uit op zo'n 60 uur batterijduur (tegenover de geclaimde 120 uur). Maar (1) dit was 15 uur rijtijd verspreid over een week en daartussen stond het apparaat in slaapstand (verlies je ook wat batterijleven door), (2) de software is geupdate en ik heb flink gespeeld met de interface en (3) de grootste batterijvreter lijkt het eindigen en uploaden van een rit te zijn.

Verder lijkt het mij een degelijk apparaat en de software is heel functioneel. Mijn ervaring (of vooroordeel) is dat Garmin goede hardware heeft en matige software, bij Wahoo is het net andersom, en Coros lijkt een beetje tussen de twee extremen in te zitten.

Plaats reactie