Ik was ook benieuwd naar de Coros Dura (als iemand die regelmatig zeer lange tochten fietst) en vorige week heb ik een exemplaar aangeschaft.
Als disclaimer: ik gebruik het vooral voor navigatie (en de Strava-uploads). Ik rij dus zonder hartslagmeter, powermeter etc. Mijn eisen zijn vooral een lange batterijduur en on-the-fly routes kunnen maken. En in die categorie is de eerste indruk goed: na 400 km en 15 uur op de fiets heb ik 26% batterijlading verloren. Bij de enige zonnige rit ik maakte, bleef de acculading gedurende de hele rit constant.
Als je dat extrapoleert, dan kom je uit op zo'n 60 uur batterijduur (tegenover de geclaimde 120 uur). Maar (1) dit was 15 uur rijtijd verspreid over een week en daartussen stond het apparaat in slaapstand (verlies je ook wat batterijleven door), (2) de software is geupdate en ik heb flink gespeeld met de interface en (3) de grootste batterijvreter lijkt het eindigen en uploaden van een rit te zijn.
Verder lijkt het mij een degelijk apparaat en de software is heel functioneel. Mijn ervaring (of vooroordeel) is dat Garmin goede hardware heeft en matige software, bij Wahoo is het net andersom, en Coros lijkt een beetje tussen de twee extremen in te zitten.
Coros DURA
Ondertussen heb ik de Coros DURA al een heel tijdje in gebruik. Dit zijn mijn grootste pluspunten:
- Batterijduur: ik ben net terug van Italië, in 10 dagen terug naar huis gefietst. Ik heb de Dura voor vertrek opgeladen en er verder niet meer naar omgekeken. Bij thuiskomst was de batterijlading nog 37%. Dit is natuurlijk het 'best case'-scenario want het was fantastisch weer. Total solar charge staat op 58%, wat dat ook mag betekenen.
- Take me there-functie: de Coros-app heeft een functie waar je op de Explore-tab iets opzoekt, laat ons zeggen een supermarkt of fietsenwinkel, en dan kan je met de Take me there-knop een route naar dat punt laten maken. De route wordt automatisch ge-upload naar de Dura en klaargezet. Het enige wat je nog moet doen, is op Start route duwen op de Dura. Het is heel simpel maar het is goed uitgevoerd en je kan verschillende van die routes maken (of terug naar je originele route gaan) terwijl de activiteit gewoon blijft doorlopen.
Deze Take me there-routes zijn tijdelijk, ze worden niet opgeslagen op de Dura en tellen ook niet mee voor de limiet van 20 routes op het apparaat. Werkt echt super goed als je in een stad op een paar plaatsen moet zijn. De zoekfunctie op de Explore-tab kent ook verbazingwekkend veel winkels, misschien Google-powered?
- De kaart blijft zeer slecht, vooral het ontbreken van spoorlijnen is een onbegrijpelijk misser. Zeer vervelend als je fietspaden volgt die de ene keer links, dan weer rechts van een spoorweg lopen, op de Dura zie je die spoorweg dus niet.
- Bij lange gpx'en (+300km) geraakt de Climb-functie volledig in de war. Ze begint bijvoorbeeld bij klim 23 van 164, maar de volgende dag kan dezelfde route ineens 172 klimmen hebben. Je hebt er ook het raden naar wat nu een klim is en wat niet. Het klimprofiel verschijnt ook niet altijd. Het goede nieuws is wel dat de Dura zonder problemen een gpx van 1100km laadt en je niet telkens opnieuw naar de start probeert te sturen.
- De kaart valt regelmatig weg. Je ziet wel je routelijn maar de omgeving valt weg. In- en uitzoomen doet de kaart wel terug verschijnen.
@abdr, toevallig al de nieuwe update geinstalleerd? Ik blijf deze met een schuin oog volgen
Bedankt alvast voor je moeite!
Pijn is fijn, toch?
Mijn Strava: https://www.strava.com/athletes/10778731
Mijn Strava: https://www.strava.com/athletes/10778731
Ik heb de laatste updates allemaal geïnstalleerd, wat sterk aan te raden is, want er zat een serieuze beveiligingslek in de bluetooth verbinding waardoor hackers aan al je gegevens op het Coros platform konden geraken. Het lek is in maart aan Coros gemeld maar het heeft tot juli geduurd voor er een firmware update was...
Deze firmware-updates hebben het probleem met een wegvallende kaart opgelost. Ze hebben ook gezorgd dat topografische kaarten mogelijk zijn. Coros heeft nu twee soorten kaarten: 'landscape' met wegen e.d. (de oude kaart) en 'topo', de hoogtelijnen. Je kan kiezen om die elk apart te tonen, hoewel het absoluut niet zinvol is om alleen hoogtelijnen te zien, of gecombineerd, 'Hybrid' in Coros-taal.
Hoewel ik heel erg vragende partij was om hoogtegegevens te kunnen zien, ben ik niet onder de indruk van de hoogtelijnen. Ze geven slechts intervallen van 20m aan, en dat was in bv. Denemarken niet nauwkeurig genoeg om de stijging van een helling in te schatten. Vergeleken met de reliëfschaduw van een Garmin een gemiste kans. Maar ik hoop wel dat deze feature het in echt bergachtig gebied mogelijk maakt om in te schatten of het pad dat ik moet volgen naar boven dan wel naar beneden loopt, dat is met name in bergvalleien handig om weten.
Voor de rest is de kaart niet veranderd, ze is nog altijd even slecht. Er wordt geen onderscheid gemaakt tussen kleine verharde wegen, onverharde wegen en single track. Spoorwegen worden niet getoond. Wel wordt aan sommige trajecten een groene kleur toegevoegd, een soort van heatmap van populaire trajecten denk ik?
Maar de batterijduur blijft onovertroffen. Wij zijn deze zomer van België naar Kopenhagen gefietst op één lading. Het is echt handig als je je niet druk hoeft te maken om ook nog die gps op te laden. Wij hebben veel shelters gedaan, dan was electriciteit soms wel een punt met twee powerbanks voor 3 telefoons.
Deze firmware-updates hebben het probleem met een wegvallende kaart opgelost. Ze hebben ook gezorgd dat topografische kaarten mogelijk zijn. Coros heeft nu twee soorten kaarten: 'landscape' met wegen e.d. (de oude kaart) en 'topo', de hoogtelijnen. Je kan kiezen om die elk apart te tonen, hoewel het absoluut niet zinvol is om alleen hoogtelijnen te zien, of gecombineerd, 'Hybrid' in Coros-taal.
Hoewel ik heel erg vragende partij was om hoogtegegevens te kunnen zien, ben ik niet onder de indruk van de hoogtelijnen. Ze geven slechts intervallen van 20m aan, en dat was in bv. Denemarken niet nauwkeurig genoeg om de stijging van een helling in te schatten. Vergeleken met de reliëfschaduw van een Garmin een gemiste kans. Maar ik hoop wel dat deze feature het in echt bergachtig gebied mogelijk maakt om in te schatten of het pad dat ik moet volgen naar boven dan wel naar beneden loopt, dat is met name in bergvalleien handig om weten.
Voor de rest is de kaart niet veranderd, ze is nog altijd even slecht. Er wordt geen onderscheid gemaakt tussen kleine verharde wegen, onverharde wegen en single track. Spoorwegen worden niet getoond. Wel wordt aan sommige trajecten een groene kleur toegevoegd, een soort van heatmap van populaire trajecten denk ik?
Maar de batterijduur blijft onovertroffen. Wij zijn deze zomer van België naar Kopenhagen gefietst op één lading. Het is echt handig als je je niet druk hoeft te maken om ook nog die gps op te laden. Wij hebben veel shelters gedaan, dan was electriciteit soms wel een punt met twee powerbanks voor 3 telefoons.
Bedankt voor je update, batterijduur blijft inderdaad interessant, maar ik vind een fatsoenlijke kaart ook wel belangrijk, zeker omdat ik ook regelmatig offroad navigeer. Ik blijf het in de gaten houden 
Pijn is fijn, toch?
Mijn Strava: https://www.strava.com/athletes/10778731
Mijn Strava: https://www.strava.com/athletes/10778731