Alles over vakanties op én met de fiets

gravel of racefiets meenemen?

Gebruikersavatar
Gastheerg
Forum-lid HC
Berichten: 6291
Lid geworden op: 28 okt 2011 20:51
Contact

Gebruikersavatar Gastheerg 15 jan 2024 18:23

Yep Tro Bro Leon is de moeite om dat parcours op te zoeken. De wedstrijd en toerteditie zijn rond het weekend van de Amstel Goldrace. In de zomer heb je daar niks aan maar het zijn wel geweldige onverharde wegen die gewoon prima met een wegfiets te doen zijn.

Verder heeft Bretange best wel wat hoogtemeters. Kan je zelfs van schrikken! Dat pleit voor een wegfiets maar het is toch simpel:
Wil je comfort: gravelbike
Wil je snelheid: racefiets

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8950
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 16 jan 2024 10:21

Dit is toch een no-brainer...? Gravel natuurlijk. Met een gravelbike kun je prima verhard rijden (met snellere bandjes en een vergelijkbare houding ga je geen of nauwelijks verschil met de racer merken lijkt me, maar wat boeit idd die kleine reductie in snelheid).
Met de racer onverhard wordt een stuk lastiger..
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Painter
Forum-lid
Berichten: 11
Lid geworden op: 30 dec 2023 09:30

Painter 16 jan 2024 11:11

Dat hangt er van af wat je het liefste doet. Kortere ritten of langere ritten? Als je van plan bent om 100+ ritten te doen zou ik de racefiets nemen, in het andere geval de gravel. Nadeel bij de gravel is dat de cassette meestal grotere gaten tussen de overgangen heeft. Dus als je schakelt is er telkens meer als 1 tandje verschil. Ik vind dat een nadeel bij op de weg fietsen.

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 16 jan 2024 11:22

Bandjes en cassettes kun je wisselen ;)

Een vermogensmeter ook wel maar minder makkelijk, dus daarom ook een PM op de gravélo ;)
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

Plaats reactie