Sram Etap remkabels aanpassen etc
Bedankt voor de tips!
@Scottpch wat bedoel je met een parkertje?
@wasbeer
De stuurpen staat nu nog wel 3-4cm te hoog. Heb bij de FM aangegeven dat ze dit zo mogen laten omdat ik de boel nog moet ombouwen. Dan heb ik vast wel voldoende leiding lengte. (Smaller stuur en wel 3-4cm lager.
@philippos
@Scottpch wat bedoel je met een parkertje?
@wasbeer
De stuurpen staat nu nog wel 3-4cm te hoog. Heb bij de FM aangegeven dat ze dit zo mogen laten omdat ik de boel nog moet ombouwen. Dan heb ik vast wel voldoende leiding lengte. (Smaller stuur en wel 3-4cm lager.
@philippos
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 6329
- Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
- Locatie: Omgeving Eindhoven
Een parker of parkertje is een (zelftappende) schroef(je).
Uiteraard in dit geval een minuscuul parkertje dat perfect in de remleiding geschroefd kan worden met een kruiskopschroevendraaier.
Dus niet een te grote parker gebruiken want dan molesteer je de leiding en moet je 'm inkorten...
Uiteraard in dit geval een minuscuul parkertje dat perfect in de remleiding geschroefd kan worden met een kruiskopschroevendraaier.
Dus niet een te grote parker gebruiken want dan molesteer je de leiding en moet je 'm inkorten...
Bedankt. Er zit 120ml dot vloeistof bij de kit, is dat voldoende of kan ik er beter wat bijbestellen? Ik zag nog een flesje los te koop bij bike-components voor 10 euro (120ml) maar dat klinkt zo weinig.scottpch schreef: ↑07 jan 2024 06:59 Een parker of parkertje is een (zelftappende) schroef(je).
Uiteraard in dit geval een minuscuul parkertje dat perfect in de remleiding geschroefd kan worden met een kruiskopschroevendraaier.
Dus niet een te grote parker gebruiken want dan molesteer je de leiding en moet je 'm inkorten...
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 39931
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Ruim, ruim voldoende. Ga je je halve leven mee doen.
Sowiso, niet je hele systeem gaan ontluchten als je alleen bij je stuur bezig bent.
Zal even een filmpje opzoeken hoe je het meest makkelijk (vind ik althans) je shifter ontlucht.
Sowiso, niet je hele systeem gaan ontluchten als je alleen bij je stuur bezig bent.
Zal even een filmpje opzoeken hoe je het meest makkelijk (vind ik althans) je shifter ontlucht.
Less is bore
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 39931
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
https://youtu.be/M6HO-CnEJRk?si=PfIZ2wOhzMENYZzb
Deze is voor shimano, maar voor Sram werkt het bij mij ook prima. Sowiso werkt Shimano stuk fijner, maar das een andere discussie
De eerst getoonde optie is vrijwel hufterproof. Ik gebruik bij Sram gewoon een open spuit (dus zonder de zuiger) ipv dat shimanotonnetje, werkt natuurlijk precies zelfde.
Deze is voor shimano, maar voor Sram werkt het bij mij ook prima. Sowiso werkt Shimano stuk fijner, maar das een andere discussie
De eerst getoonde optie is vrijwel hufterproof. Ik gebruik bij Sram gewoon een open spuit (dus zonder de zuiger) ipv dat shimanotonnetje, werkt natuurlijk precies zelfde.
Less is bore
Top. Gaat er minder dot in dan mineralen olie bij Shimano? Omdat ik het idee heb dat dat meer olie kost als ik de leiding vul.daniel1975 schreef: ↑07 jan 2024 09:56 Ruim, ruim voldoende. Ga je je halve leven mee doen.
Sowiso, niet je hele systeem gaan ontluchten als je alleen bij je stuur bezig bent.
Zal even een filmpje opzoeken hoe je het meest makkelijk (vind ik althans) je shifter ontlucht.
Filmpje gezien, zo doe ik het ook altijd met Shimano. Wat ik mij nog wel afvraag, als ik de remhendel van het stuur wil halen om op het nieuwe stuur te zetten, hoe zorg ik er dan voor dat er geen dot vloeistof uit de remhendel komt? Want de leiding is dan los.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13648
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Gewoon vanaf blijven zolang je hem niet inknijpt loopt er niets uit.
Als er 3 a 4cm spacer uitmoeten houd je genoeg leiding over dat is fijn. Ik zou persoonlijk het stukje leiding waar de parker in zat wel afknippen.
Hoe voorzichtig ook het zijn wel je remmen! En neem anders een dun boutje, stukje tape erom heen.
Persoonlijk vind ik dit het meerst complete filmpje al heel oud maar toch
https://youtu.be/-_tGOPniwgo?si=I5_cFYlkU1-vFvuU
Maar wat Daniel aangeeft sram en shimano werken allemaal hetzelfde. Als je geen problemen hebt is het shimano bleed manier fijner (vooral de olie), als je wel ergens lucht hebt is de methode met twee spuiten fijner. Voordeel van Dot is weer dat je er eigenlijk nooit meer iets aan hoeft te doen, terwijl je remmen met minerale olie nog wel eens moet ontluchten, bij Sram en Hope kom ik dat eigenlijk nooit tegen.
Als er 3 a 4cm spacer uitmoeten houd je genoeg leiding over dat is fijn. Ik zou persoonlijk het stukje leiding waar de parker in zat wel afknippen.
Hoe voorzichtig ook het zijn wel je remmen! En neem anders een dun boutje, stukje tape erom heen.
Persoonlijk vind ik dit het meerst complete filmpje al heel oud maar toch
https://youtu.be/-_tGOPniwgo?si=I5_cFYlkU1-vFvuU
Maar wat Daniel aangeeft sram en shimano werken allemaal hetzelfde. Als je geen problemen hebt is het shimano bleed manier fijner (vooral de olie), als je wel ergens lucht hebt is de methode met twee spuiten fijner. Voordeel van Dot is weer dat je er eigenlijk nooit meer iets aan hoeft te doen, terwijl je remmen met minerale olie nog wel eens moet ontluchten, bij Sram en Hope kom ik dat eigenlijk nooit tegen.
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 39931
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Als er ergens anders dan de shifter lucht zit moet je bij Shimano ook met 2 spuiten werken.
Ik zal ooit 2 nieuwe leidingen door mijn F12 moeten trekken (komt ooit wel een Talon stuur), dan begin je met lege leidingen en moet je alles opnieuw vullen. Dan ontkom je niet aan klooien met 2 spuiten.
Ik zal ooit 2 nieuwe leidingen door mijn F12 moeten trekken (komt ooit wel een Talon stuur), dan begin je met lege leidingen en moet je alles opnieuw vullen. Dan ontkom je niet aan klooien met 2 spuiten.
Less is bore
Voordeel bij sram is wel dat de spuiten gewoon aan beide kanten vast gezet kunnen worden, shimano bij de klauw kan er eenvoudig afvallen...
En dan is het bij sram veel makkelijker om te ontluchten, gewoon vloeistof tussen beide spuiten heen en weer bewegen dan trek je alle lucht er ook uit.
Nadeel van sram is dan wel weer dat dot water aantrekt en je dus bij wisselen remblokken tegen probleem aan kan lopen dat systeem te vol zit.
En dan is het bij sram veel makkelijker om te ontluchten, gewoon vloeistof tussen beide spuiten heen en weer bewegen dan trek je alle lucht er ook uit.
Nadeel van sram is dan wel weer dat dot water aantrekt en je dus bij wisselen remblokken tegen probleem aan kan lopen dat systeem te vol zit.